Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.02.2016 14:24 - Корени на русофилството
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 6335 Коментари: 25 Гласове:
30

Последна промяна: 13.02.2016 21:59

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Надеждите на Българите за възстановяване на държавността  им до 18- ти век са свързани със Запада, основно с Австро - Унгария Но няколкото опита не се увенчават с успех Обезсърчени, те вече не избират,  кой ще им помогне в борбата за възстановяване на държавността

За щастие се задава 18- ти век- векът на коренни промени в Европа, включително и в Отоманската империя От една страна е Франция с нейните титани на демокрацията-Волтер, Русо, Монтескьо....  Делото им довежда до френската революция, но то не подминава  и нашите земи, включително и управляващите империята И раята и господстващите искат промени и се мъчат да ги наложат
Основната промяна от страна на управляващите е премахване на най- крещящия признак на робството-еничарството
Но главната  промяна не се извършва- премахване на огромният и  подкупен чиновнически апарат, спъващ нормалната търговска и икономическа дейност  Проваля се идеята на султаните - всичките етноси да се обединят около тях, независимо от изповедание и раса Не успяват да изкоренят вроденото усещане в господстващите, че те превъзхождат останалите и те са задължени да им се подчинят!
При всички обстоятелства!

От Германия и Русия прониква едно друго течение-Романтизъм! Преклонение пред народното творчество, постигнатото от народа през Средните векове  Това е народния гений, създавал с години едно съкровище, което заслужава внимание и любов
Постепенно се вижда, че Българите считани за първобитни, не са такива! Имали са език и книжовност!

Дял за въздигане на самочувствието на Българите имат Караджич, Шафарик и особено Юрий Венелин, с неговата книга" Древни  и сегашни Българи"Известна е реакцията му при откриване на Българския език в руските църкви, съпроводена с въпроса -"Откъде идва той там"!

Но междувременно се случва друго събитие-Мирният договор от от Кючук Кайнарджа от 1774 г между Русия и Турция Според него Руската империя придобива правото да защитава християнските народи в Турската империя  Тези народи насочват надеждите си към Русия за скорошно освобождение И до един  го получават Българите също активно се включват във войните на Русия ,особено за Освобождение на Гърция и Сърбия След оттеглянето на руснаците от нашите земи при първата война, за освобождение на Гърция,  хиляди Българи напущат Българските земи и се заселват в Русия
Много Българи / една от основните производителни сили в империята е Българската/
търгуват с Русия Тук те получават нещо , което им липсва в империята- спокойствие и сигурност Това допълнително катализира надеждите, че спасението ще дойде именно от Русия!

Сега, едно е сигурно! Руската империя не се ръководи от чиста филантропия
Както и останалите империи не са завладели света от загриженост за битието на индианци, аборигени или бушмени
Руснаците си преследват собствените  имперски интереси, като междувременно постигат и основната цел-Създаване на християнски държави Зависи кой как гледа на нещата, за да определи, кое е преобладаващо
Например западните империи на принципа "Крадецът вика дръжте крадеца" ги подозират в завоевателски стремежи
Народите, в частност -Българският -  виждат стремеж за нашето Освобождение!

Специално нашата Освободителна война е уникална!
Известно е, че Русия е против въстанието у нас Може, но по- късно Защото не може да ни подкрепи  Армията  й се превъоръжава и няма готовност за война Но под силен натиск отдолу, от народа, с безкрайни манифестации в Москва и Петербург в подкрепа на Българите, царя дава карт бланш на войната
Тя е съгласувана и с останалите Велики сили Всички са възмутени от зверствата в България
Известно е заключението и на железния Бисмарк, че Турция, след извършеното от нея,  няма повече място в Европа
Че Русия  наистина няма готовност  да води война в този момент,  го доказва и ходът на самата война
Тя е била на път да я загуби и само щастливо стечение на обстоятелствата-особено подвигът на Българските опълченци я довежда до успешен край!

Та в заключение, русофилството у Българина идва първоначално от повдигнатото  му самочувствие от Русия , че не е роб, безкнижовен и прост!
Че е имал силна държава и, че заслужава отново да я има!
И, че тя ще му помогне да получи това, което несъмнено заслужава!



Гласувай:
32


Вълнообразно


1. germantiger - ...
13.02.2016 15:52
Поздравявам те за постинга!

Очаквах от теб като русофил да те обхване "романтисизъм" по руското, но ти много стегнато, ясно и явно истинно и последователно си написал и разкрил вкратце всичко.

Приятен за четене постинг, според мен изключителн правдив и не грешащ към истината (поне както и аз я виждам).

Имам само ена разлика с теб - действително руската армия се превъоръжава, но това едва ли не е постоянен процес за почти всички армии винаги, Разбира се, има разлика между "текущо" превъоръжаване и такова с реформи и засегнато структури.

Разликата ми с теб е, че аз съм убдене - руснаците винаги биха победили турците, не мисля, че биха загубили онази война дори Шипка да беше паднала, при всички положения руското оръжие би победило турците в обези времена, разбира се, може и да греша.

Чудесен постинг без пристрастия, но и да имаше такива няма проблем, защото си написал истината поне доколкото и аз я споделям и знам.
цитирай
2. batogo - !!!:))) Здравей, Леоне!
13.02.2016 16:15
Доста истини, но и доста пристрастия има в написаното, а пристрастията изкривяват истината. Това личи от заключението.
Как си представяш българите да забравят, че са имали могъща държава, култура, писменост, духовност, мъдрост, сила.., та Русия да им даде самочувствие, като им припомни кои са били?! Може ли народ без самочувствие и самосъзнание за своята култура, сила, знания, книжовност и мъдрост да създаде и развие в рамките на Османската империя просвета, занаяти, търговия и да придобие самостоятелна църква?! И това ли заслужихме, което получихме от Русия - разединение на държавата, препятстване на Съединението, предизвикване на война /сръбско - българската/ след неговото обявяване, противопоставяне срещу обявената от цар Фердинанд Независимост на България, деветосептемврийски преврат със съветска помощ и съветска окупация, последвана от комунистическа репресивна диктатура, унищожила родовата българска индустриална, военна и творческа интелигенция, пълна икономическа и политическа зависимост от съветската държава и пост-комунистически режисиран преход за узаконяване на комунистическите грабежи при пълна енергийна и политическа зависимост от Москва?! Много въпроси.
Помисли и приятен ден!
цитирай
3. milady - Mного правдиво и без емоции! Leo,как можа ,аз не бих могла..
13.02.2016 16:27
;))) Тигре, най после да влезеш в час...
Ко ти стана ,бе мен ?
цитирай
4. mt46 - Поздрав!... Корените са по-стари...
13.02.2016 18:33
"Свет. Миларов в своята "История на българский народ (679-1877)" (Пловдив, 1885) изказва мнение, че надеждите на българите за освобождение от Дяда Ивана почват от Руско-турската война, която се е свършила с Кючук-кайнарджишкия мир (1774). Той казва: "от тая война датира паданието на турският престиж между източните народи и гръмванието на руското име по изток и особно помежду българите... От тогава тоя силен утешителен глас, че на великият Православен господар, на Белия Цар, предстои да съкруши полумесеца и да донесе на поробените народи готова свобода. Да, оттогава захвана да се утаява и засяда в дъното на народната душа онова страхопочитание, оня култус, онова неизразимо чувство на надежди и на вяра към Дяда Ивана." (с. 122-3). Миларов не казва на какво основава мнението си, че вярата в Дяда Ивана се е явила у нашия народ от време на Екатеринските войни; а пък както сведенията, които историята ни дава за надеждите на православните изобщо и на българите в частност, така и косвените съображения, що могат се извлече от представленията на народа ни за Дяда Ивана, па и от самото име, говорят против това мнение и показват, че вярата в Дяда Ивана е много по-стара от втората половина на XVIII в." /Юрдан Трифонов, 1908 г./
http://liternet/publish17/iu_trifonov/izbrani/istorichesko.htm
цитирай
5. get - Поздравявам те за постинга!...
13.02.2016 19:08
germantiger написа:

Поздравявам те за постинга!

Очаквах от теб като русофил да те обхване "романтисизъм" по руското, но ти много стегнато, ясно и явно истинно и последователно си написал и разкрил вкратце всичко.

Приятен за четене постинг, според мен изключителн правдив и не грешащ към истината (поне както и аз я виждам).

Имам само ена разлика с теб - действително руската армия се превъоръжава, но ...


- Но ... ?
I-во
По време на руско-турските войни (18-ти и 19-ти векове) ... над ДВЕСТА ХИЛЯДИ БЪЛГАРИ предимно от Източна България - се принуждават ДА СЕ ИЗСЕЛЯТ(поради реалните опасения от РЕПРЕСИИ вследствие на войните !) ... в Молдова, Бесарабия и Украйна! За това ИМА ПИСАНО МНОГО ... на първо време вземи прочети книгата на Стефан Дойнов " Българите в Украйна и Молдова през Възраждането" ?
II-ро
- Поради ... не знам Как да го нарека ... ще ползвам (понятието) Руската денационализаторска политика - провеждана по "Гръцкият проект" на Екатерина II НАЙ-ВЕЧЕ С помощта на Цариградската (верен помощник на Отоманските султани ... носещи задължително титлата "Шейх-юл-ислям"/глава на МЮСЮЛМАНИТЕ !) патриаршия! Голяма част от населението ЗАСЕГНАТО ИМЕННО ОТ ВОЙНИТЕ на Русия с Турция от 18-ти и 19-ти векове, преминават в ежедневието на ГРЪЦКИ ЕЗИК! и ЗА ТОВА ИМА ПИСМЕННИ СВЕДЕНИЯ ... Ако се заровиш във Варненският архив ... в подробности по изграждане църквата "Св. Никола" - ще разбереш, че Главният ктитор Елени Николау е БЪЛГАРИН - Но който води кореспонденцията си на гръчцки ... в къщи на битово равнище ползвал българския език ?!

- Относно?
leonleonovpom2 написа:

Дял за въздигане на самочувствието на Българите имат Караджич, Шафарик и ...

1. Караджич донякъде - Да! Защото той първи прогласява ... българският НЕ Е "илирийско" сръбски - а самостоятелен език!
2. Шафарик е ученият, СРЕЩУ КОГОТО са тези слова писани от Раковски още през 1861(?)

“По това направление, т.е. по шествието на сравнителната наука езикоописание, ние се заехме да напишем - Основните начала за Българската НАЙ-СТАРА повестност - отхвърлящи настрана СКИТСКИТЕ И ТАТАРСКИТЕ ЯМИ, В КОИТО ТЪЙ НЕМИЛОСТИВО СА НИ ХВЪРЛЯЛИ СТАРИ И НОВИ ПИСАТЕЛИ, КОИТО СА ПИСАЛИ ЗА НАС, без да познават езика ни, народните ни от стари времена съхранени обряди и обичаи, старонародното ни вероизповедание, песните , приказките и пословиците ни, първобитните наименования на местата, в които живейме от памтивека и проч. и проч. Не по-малко отхвърляме и неоснов(ател)ната мисъл, която са имали всички почти учени, че МЯСТОТО НА ПЪРВОТО ПОЯВЛЕНИЕ и разсадник на ПЪРВОТО ПРИСЕЛЕНИЯ на славянското ДНЕС НАЗВАНО племе, било уж от Север на Юг(!), А ИМЕНО от руските пустини, по които са ни скитали историците неуморно; А НЕ ОТ Юго-Въстокъ кам Северо-Западъ КАКТО Е ДЕЙСТВИТЕЛНО И БИЛО ТО ПЪРВО И НАЙ-СТАРО ПРИСЕЛЕНИЕ.”(!)
“Не чи не признаваме познатите някои си по-последни приселения от Север, но чи ЩЕМ ДОКАЗА необоримо, ЗАЩО НИЕ СМЕ ПЪРВИТЕ и НАЙ-СТАРИТЕ жители в Европа и най-чистите потомци на Ариите, дето ся и до днес се нахожда обитающ Българский род; и че тия последни приселения са били пак от наши единородци Бьлгари, кои са били зели онова направление йоще от Хиндистанското си приселение и от Бабилонските страни, дето ся задьржаха млого время, и после въ познати от повестности времена дохождали въ Европа не изеднажъ, но на няколко си пъти, и смесили са ся съ своите единородни братья; а не чи били татарски пълчища (орди), както са искали да ги представят странните историци, повлечени от ВИЗАНТИЙСКИТЕ ПРИСТРАСТНИ НЕВЕЖИ СПИСАТЕЛИ или СЪЩО ИМЕЮЩИ И СВОЯ СИ ЦЕЛЪ !”

Европейски някои си учени даром мъдруват, че тии българи (дошавши уж чак в 502 год. подир Христа в днешна България) били татаро-унгарскаго племени, но като дошли в България, найшли тамо седем народа славяни, смесили се с тях и се пославянчили до шуш за твърде малко време! Но тии учени не ни показват отде и кога са били дошли тии седем народа славянски в България и някаква си най-мъничка татаро-унгорска остатка в езика ни?! Нам е познат коренно татаро-турский език и със сичките старания, които сме положили няколко години да открийме такова нещо, за святата истина повестности, нищичко не сме найшли.
Истина, че в наший говорен език има да са се увели много турски речи, както и гръцки, но не по сичките места и тем съответствующи речи чисти наши български имаме тоже живи в говорен си език. А кой не знай отде и кога са се въвели тия речи?
Ние щем доказа другаде, че в сичките индоевропейски писмени езици се нахождат по няколко си чисти турко-татарски цели и коренни речи, но тем източника трябва да ищиме не в турско-татарите, но в обший арианский език!


III-то
- А относно мирните договори:
а) 21 юли 1774 г. Кючук Кайнарджа;
б) 2 септември 1829 г. Одрин засега ще изкоментирам, че ... Веднага след сключването на договора руснаците РАЗФОРМИРОВАТ И ОБЕЗОРЪЖАВАТ БЪЛГАРСКИТЕ ДОБРОВОЛЦИ В СВОЯТА АРМИЯ, които са обвинявани в неподчинение, кражби и дезертьорство. На руските военни и цивилни на Балканите е наредено да избягват всякакви контакти с местното население, които са смятани за „източник на сериозни затруднение в политическо отношение“. Окуражени от руската политика, турците започват погроми над християните на много места в източна Тракия ... от тогава датират и сведенията на Дойнов за над 100 000 бежанци българи от Отоманската империя!
- Именно тези българи - в по-късно време се явяват ГРЪБНАКА при формирането на ПАТРИОТИЧНОТО САМОСЪЗНАНИЕ и организиране на национално-освободителните ни войни ... вече от 19-ти век !

- Накратко само толкова ... защото, ако започнем да говорим за военната "оснащенност" на руската имперска армия и колко ГОДИНИ и ВОЙНИ Е ВОДИЛА - постинга ще излезе твърде дълъг ... предвид над 180 годишното, като период състояние на война, от времето, от когато става ИМПЕРИЯ Русия(т. е. Петър Първи до Александър III)?

- С уважение!
цитирай
6. leonleonovpom2 - Благодаря ти, Германтигър!
13.02.2016 19:58
Оценката ти е изключително важна в случая
Знам, че си критичен, а в случая се стремях да съм напълно безпристрастен и обективен
Вероятно, поне донякъде съм успял

Хубава вечер!
цитирай
7. leonleonovpom2 - Поздрави, Огняне!
13.02.2016 20:09
batogo написа:
Доста истини, но и доста пристрастия има в написаното, а пристрастията изкривяват истината. Това личи от заключението.
Как си представяш българите да забравят, че са имали могъща държава, култура, писменост, духовност, мъдрост, сила.., та Русия да им даде самочувствие, като им припомни кои са били?! Може ли народ без самочувствие и самосъзнание за своята култура, сила, знания, книжовност и мъдрост да създаде и развие в рамките на Османската империя просвета, занаяти, търговия и да придобие самостоятелна църква?! И това ли заслужихме, което получихме от Русия - разединение на държавата, препятстване на Съединението, предизвикване на война /сръбско - българската/ след неговото обявяване, противопоставяне срещу обявената от цар Фердинанд Независимост на България, деветосептемврийски преврат със съветска помощ и съветска окупация, последвана от комунистическа репресивна диктатура, унищожила родовата българска индустриална, военна и творческа интелигенция, пълна икономическа и политическа зависимост от съветската държава и пост-комунистически режисиран преход за узаконяване на комунистическите грабежи при пълна енергийна и политическа зависимост от Москва?! Много въпроси.
Помисли и приятен ден!


Да, разбирам те!
Но отчаянието и безсилието тогава наистина е пълно
От една страна агаряните, от друга-гръкоманите, които втълпяват ,че сме прости и нямаме нищо И родовата памет е забравила изключителни събития Хората се срамуват да се нарекат Българи Сред гърците има епитет, разпространен и придружаващ Българин, когато стане дума за него-дебелоглав Невъзприемчив към нищо
Затова Паисий посвещава живота си на историята на Българите, да покаже, че сме имали славни царе и държава
И историята на Венелин-Древни и сегашни Българи, с допълнението, че този Български се говори и в руските църкви, как и по какъв начин се е озовал там?
Имали сме нужда от помощ в този момент, просто е следвало погърчване За щастие сме я получили съвсем навреме!
Хубава вечер!
цитирай
8. leonleonovpom2 - Здравей, Юлия!
13.02.2016 20:20
milady написа:
;))) Тигре, най после да влезеш в час...
Ко ти стана ,бе мен ?

Истината винаги е някъде по средата Между крайните мнения на възхвала и отличане
Има и плюсове, има и минуси
Та се придържах към това
България реално в него момент не може да се освободи без чужда подкрепа Но не можеш да легнеш само на нея Трябва да свършиш своята работа и тогава да се озърташ за помощ
Те са знаели, че се жертват-въстаниците, не си са правили илюзии
Основната заслуга е на Ботев Праща две писма в два големи вестника, преди да се качи на " Радецки" Поведението му и писмото пред капитана на Радецки също изиграва голяма роля От редакциите пращат журналисти на проверка И тогава гръмва новината за нечовешките зверства в България
Европа скача в защита на Българите...
Хубава вечер!
цитирай
9. leonleonovpom2 - Поздрави, Марине!
13.02.2016 20:24
mt46 написа:
"Свет. Миларов в своята "История на българский народ (679-1877)" (Пловдив, 1885) изказва мнение, че надеждите на българите за освобождение от Дяда Ивана почват от Руско-турската война, която се е свършила с Кючук-кайнарджишкия мир (1774). Той казва: "от тая война датира паданието на турският престиж между източните народи и гръмванието на руското име по изток и особно помежду българите... От тогава тоя силен утешителен глас, че на великият Православен господар, на Белия Цар, предстои да съкруши полумесеца и да донесе на поробените народи готова свобода. Да, оттогава захвана да се утаява и засяда в дъното на народната душа онова страхопочитание, оня култус, онова неизразимо чувство на надежди и на вяра към Дяда Ивана." (с. 122-3). Миларов не казва на какво основава мнението си, че вярата в Дяда Ивана се е явила у нашия народ от време на Екатеринските войни; а пък както сведенията, които историята ни дава за надеждите на православните изобщо и на българите в частност, така и косвените съображения, що могат се извлече от представленията на народа ни за Дяда Ивана, па и от самото име, говорят против това мнение и показват, че вярата в Дяда Ивана е много по-стара от втората половина на XVIII в." /Юрдан Трифонов, 1908 г./
http://liternet/publish17/iu_trifonov/izbrani/istorichesko


Така е!
Но от подписването на този мир, Русия е официален защитник на християните и разбира се на Българите, живеещи в пределите на Отоманската империя!
Затова се счита тази дата за официална

Хубава вечер!
цитирай
10. leonleonovpom2 - Поздрави, Гет!
13.02.2016 20:35
Да, без да влизам в детайли споменах за имперски интереси Но това е типично за империите, те са над всичко- интересите им!
Има и мръсни дипломатически игри
Например Русия много добре знае, че Англия и Франция лесно могат да се обърнат срещу нея, както е станало през Кримските войни Затова са и игрите, защото е ясно, че една война - нова, след Освободителната ще я загуби
Затова и провалът е в дипломацията, въпреки, че са можели по- добре да изиграят нещата Но на страха очите са големи, една Англия трудно би преглътнала преметване на преговорите
По-важното е друго, че Българите разчитат на русите, че въстаниците пеят, че клисурци са московци, а панагюрци-донски казаци
И че руския народ е плътно зад нас-Безкрайни манифестации в наша подкрепа, принудили царят да обяви война, която иначе не желае!

Хубава вечер!
цитирай
11. indiram - Здравей, Леон!
13.02.2016 21:13
Поздравления за статията ти!
Аз, пък, съм си РусофилКа! А, дали, щото съм в позицията на Власт, Империя, откъм Буквите, щото Азбуката на Русия е Българската, все пак. Затова, и Русите, Руснаците милеят за Българите! - че къде отиваш без букви (четмо и писмо).
Ей, го, на, и Патриарха им е Кирилл! - пълно признание...
...
Корените показват, че всички хора на земята са братя (и сестри).

Поздрави!
цитирай
12. leonleonovpom2 - Здравей, Индра!
13.02.2016 22:53
Някой път открито казвам на руснаци и украинци, да си признаят ,че са българи В първия момент се стъписват, после с типичната им усмихва казват, че сме родственици
Тук има настроение, че ни ограбват честно казано , струва ми се обратното, че е по-вярно, ние бяхме облагодетелствани
Ами всяка година спестявахме 2 милиарда долара от нефт Да, давахме домати, но не без пари Ами колко милиона тона трябваше да изнесем, за да компенсираме тези два милиарда?
В Москва ми е правило впечатление ,че един от най - разпространените търговски артикули беше паста" Поморин"
Сега дори не знам дали се произвежда
Необятният руски пазар беше отворен широко за наши стоки
Сега нашият е отворен, но за чужди
Една държава е добре, когато изнася и зле- когато внася Вносът е износ на капитал, на вътрешен продукт
Износът гарантира развитие, защото дава приход на капитал
Това Стамболов, учил-недоучил го е знаел
Сегашните май изобщо не са ходили на училище

Спокойна нощ!
цитирай
13. batogo - !!!:))) Благодаря, Леоне!
14.02.2016 10:32
В България винаги е съществувала и сега съществува една част от народа, подчиняваща всичко на личната изгода и от там, на личните пристрастия. Този типаж се е гърчеел, турчеел, русеел, съветеел, путинеел и винаги се е срамувал от Родината си, защото чуждата кокошка винаги му е изглеждала тлъста патица. Но това са хора без ценностна система и за тях не си струва да се говори. Будните, родолюбиви българи, които никак не са малко и стават все повече, през цялата ни хилядолетна история са опазвали и вдъхновявали запазването на ценностните духовни качества на българския ген и българската култура.
Сега точно продажните безлични чуждофили, губещи почва под краката си с откъсването на България от матушката Рус, която винаги е подкрепяла тези безродници, като за последно се опитват да унищожат този могъщ, буден български творчески ген, дълбокият, достигащ до центъра на Земята български корен, но няма как да стане, защото в този ген е българският непреклонен, свободен дух - духът на един от най древните народи, дълбоко вкоренен в Земята.
Приятен, творчески ден и ако ти остане време, все пак помисли върху въпросите ми!
цитирай
14. germantiger - ...
14.02.2016 15:19
milady написа:
;))) Тигре, най после да влезеш в час...
Ко ти стана ,бе мен ?


Ти цяла година не влизаш в час, но така ти ходи по-убаво ;) :)
цитирай
15. leonleonovpom2 - Поздрави, Огняне!
14.02.2016 16:26
Аз поддържам становището на моя Адаш, Безистена, че България е била велика и че трябва да се борим за признаването на величието й
Еней и неговият син Юл са дали основата на Рим и съвременната Европейска цивилизация
Но Еней е фригиец и цар Гордий/ горд/ е първият Български цар според възрожденците ни е фригийски цар Този с Гордиевия възел
Не случайно, може би най великият ни владетел Калоян, оплюван несправедливо вчера, със самочувствие е казал на папските легати, че много добре знае с кого е воювал народът му в Троянската война!
И нямам отговор до днес , защо при наличието на проход Траянови врата/ забележителен с това, че там е нанесен най - жестокият удар на Василий Втори от войните на Самуил и той самият се е спасил по чудо/, който основателно се счита ,че носи името на император Траян, защо град Троян не е Траян?

Хубава вечер!
цитирай
16. didanov - здравей Леоне,поздрави за постинга
14.02.2016 16:39
аз бих предложи; някои уточнения:
" Русия не е подготвена и не желае тази война, поради което полага големи усилия да я избегне, търсейки мирно решение на балканския конфликт. В същото време мощни политически фактори тласкат царското правителство към война. Тези фактори намират слабото място в миролюбивата позиция на царя и го принуждават да отстъпи в полза на военната алтернатива.
В кой пункт е уязвима позицията на руското правителство? Вече стана дума, че в продължение на няколко века руските управници изграждат целенасочено репутацията на Русия като покровител, защитник и съюзник на балканските християни и славяни в Османската империя. Колкото повече расте вярата им в освободителната мисия на Русия, толкова повече се утвърждава нейното влияние на Балканите. След провала на мирното решение на Цариградската конференция Русия се оказва пред реалната заплаха да понесе тежък удар. При евентуално примирение или пасивно безразличие към съдбата на балканските народи в този критичен за тях момент тя рискува да подрони фатално позициите си на Балканите, завоювани с цената на толкова много войни дотогава. В това отношение са много интересни съображенията на военния министър Д. Милютин, изложени в специална докладна записка до царя, в която подробно се преценяват всички плюсове и минуси на дилемата мир или война. В нея между другото се казва:
„Изходът от Цариградската конференция ясно показа, че общото въздействие на Европа върху Турция е немислимо. Пасивното европейско съгласие е готово да принесе съдбата на балканските християни в жертва... Но не бива да скриваме от себе си важността и опасността за нас от подобна развръзка на нещата. Фактическото безсилие на колективните европейски действия могат само да окуражат Турция... и да превърнат тази слаба държава в страшно оръдие против нас. Сега, когато Европа се наслаждава на мир, само ние сме принудени да живеем в постоянна тревога, непрекъснато да търпим оскърбления по адрес на нашето достойнство и да понасяме увреждане на нашите материални интереси дотогава, докато изчезне и последната следа от нашето влияние на Балканския полуостров” (к. а., К. К.) [31, № 2].
В заключение Милютин изтъква, че ако войната срещу Турция е рискована и нежелателна с оглед тежкото финансово-икономическо положение на Русия в момента, то тя е абсолютно наложителна, за да се защитят отдавна придобитите руски позиции на Балканите. Според него войната има отбранителен смисъл за Русия и не търпи никакво отлагане.
Съображенията на Милютин стават предмет на бурни и драматични дебати в Коронния съвет при царя на 12 април 1877 г. Те са главният аргумент за историческото решение на Александър II след хамлетовски колебания да обяви най-сетне война на Турция. Опазването на руските позиции на Балканите се преценява като задача с първостепенно значение. А в случая това практически означава на всяка цена да се защити репутацията на Русия като надежден защитник на балканските народи дори и с рискована война. Ето това е ахилесовата пета в мирната позиция на царското правителство, която дава възможност на факторите в полза на военната алтернатива да добият надмощие. Измежду факторите и екстремните обстоятелства, заставили царя по неволя да се пренасочи към военното решение, е и нашето националноосвободително движение. Затова едва ли ще бъде пресилено, ако кажем, че в този смисъл българският народ е извоювал своята Освободителна война.
Корелативната връзка между репутацията на Русия като покровител и съюзник на балканските християни и славяни, от една страна, и защитата на нейните позиции в този регион, от друга, е безспорна. Тъкмо тази функционална зависимост предопределя смисъла и предназначението на Санстефанския мирен договор, а същевременно и неговата печална участ.
цитирай
17. didanov - ако Австро0унгарската империя
14.02.2016 16:52
ни беше освободила още в края на 18 век по -време на австро-турските войни смея да твърдя, че българите биха й били също толкова благодарни, колкото сега на Русия, но по една или друга причини империята е пропиляла тези си шансове, Може би защотото е разглеждала нововосвободени територии като "Заавстрийски губернии", както става с Босна и Херцеговина, може би защото българските земи са били винаги на второ място след сръбските и хърватските.
В този случай за българите е било все едно кой ще ги освободи, с оглед на крайните резултати, разликата в отношението към освободителя може би се проявява едва след Освобождението ни. Едно е сигурно единство по Източния въпрос сред Великите Сили е нямало и ние сме били в голяма степен една "пешка", в голямата ервопейска шахматна игра, успяла отчасти със собствени сили да се превърне макар и за кратко в "царица" на Балканите. поздрави
цитирай
18. batogo - !!!:)))
14.02.2016 19:54
Леоне, ако искаш да различаваш истинските българи от останалата маса, ще ти дам едно улеснение. Истинските българи, като древен народ са мъдри, затова обичат и уважават земята, хората, природата, истината, свободата, просвещението, творчеството, съзиданието, великодушието, красотата, добротата. Истинските българи имат отговорно и творческо отношение и уважение към родината, семейството, средата и живота, защото имат достойнство и себе-уважение. Хубава вечер!
цитирай
19. leonleonovpom2 - Здравей, Диляне!
14.02.2016 20:26
Съгласен съм с анализа, благодаря ти, така стоят нещата и според мен
Русия наистина е в неблагоприятна позиция тогава, няма готовност за война От друга страна, ако избегне по тази причина войната, губи позиции на Балканите, които е утвърдила с годините и които не са и безразлични
Интересна е подготовката , с която идва тук руския войник Той идва с мисията- да освободи страдащите Българи
От психологическа гледна точка това е правилен ход - така той се мотивира и настройва за битка с мъчителите на българския народ!

Хубава вечер!
цитирай
20. leonleonovpom2 - Здравей, Огняне!
14.02.2016 20:47
Да, това са наистина качествата на истинския Българин Дори някои от тях са достатъчни да го маркират Бих допълнил, че истинският Българин е длъжен да признава постиженията на другите и да е благодарен , когато се полагат усилия да му се помогне Трябва да е обективен, да не изопачава нещата в полза или ущърб на който и да е
Нашата възобновена държава е уникална в първите си десетилетия
Първо ,батальоните на капитаните побеждават дивизиите на сръбските генерали и те вместо в София, панически отстъпват към Белград!
Икономиката ни бележи такъв успех, че имаме положително търговско салдо с повечето Европейски държави И накрая, в Балканската война Отоманската империя , войските й ядат такъв пердах, че напред на нож си го превеждат като -По пет на нож!
Немски инженери са казали, че Одринската крепост може да бъде превзета само от прусаци, след няколкомесечна обсада Нашите са съкратили този срок и оттогава тръгва прозвището им-" прусаците" на Балканите
Та няма нищо нередно, че с руска помощ сме се освободили Изобщо, било е невъзможно това да стане без помощ отвън, било военна, било политическа или и двете заедно Никой не се е освободил сам на Балканите
Малко се бъркат нещата Има външно вмешателство наистина, но не и заробване
На малките народи съдбата е такава

Хубава вечер!
цитирай
21. shtaparov - Чудесно, много добре преценено- ...
14.02.2016 22:53
Чудесно,много добре преценено- така виждам нещата и аз!
цитирай
22. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю Щапаров!
14.02.2016 23:11
shtaparov написа:
Чудесно,много добре преценено- така виждам нещата и аз!


Благодаря ти за добрата оценка!

Спокойна нощ!
цитирай
23. batogo - !!!:))) Здравей, Леоне!
15.02.2016 09:33
Като мъдър човек истинският българин винаги прави разлика между благодарност и роболепие, както между лъжа, полуистина и истина. Истинският българин ясно осъзнава, че Русия дължи много повече на България, отколкото ние дължим на Русия. Той също ясно осъзнава, че Русия безкрайно злоупотребява с нашата благодарност, като ни внушава, че сме и вечни длъжници и изпомпва националната ни енергия по много подли, подмолни начини.
Хубав ден, приятел!
цитирай
24. bezistena - Поздрави, Адаш! Стани член на ...
19.02.2016 02:40
Поздрави ,Адаш!
Стани член на фейсбук групата БЪЛГАРИЯ - РУСИЯ FACEBOOK и публикувай в нея.
Има много интересни работи в нея и твоите издържани работи ще имат тежест там!

С благословение,Адаш!
цитирай
25. leonleonovpom2 - Благодаря, Адаш!
19.02.2016 20:51
Засега се въздържам от участие във Фейсбук, като имам предвид нравите у нас, но вероятно ще коригирам мнението си
Не съм привърженик на желанието на някои да станем врагове с Русия и за всичко да обвиняваме нея
Тя каквото е могла е направила за нас Не може да бъде обвинявана, че не е направила повече или това, което ние искаме и както го искаме
Иначе съм категоричен-език и вяра идват от нас! С който от тях съм го споделял, не съм получавал възражение Включително и това, че имат Български произход и , че покръстителката -Света Олга е Българка!
Да си жив и здрав Адаш и все така всеотдаен и железен на Българския фронт за защита на Българщината!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 9135649
Постинги: 1348
Коментари: 29643
Гласове: 102592
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031