Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.08.2018 20:59 - Войводата Батан
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 5001 Коментари: 12 Гласове:
20

Последна промяна: 27.08.2018 22:33

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Войвода или воевода си е типично българска дума!
Коментирана е-означава водя ВОЕнни или ВОЙници Военна титла е, използвана е през Освободителните борби! Така са се наричали водачите на въоръжени чети! От нас е навлязла и в други държави ,но вече с административен смисълНапример воеводствата в Полша!...

Ако се отвори книгата на проф Итнат Пенков за Българските градове, внимание ще привлече град БАТАНовци В Пернишко е,интересен е с това ,че преди промяната се наричаше Темелково! Известен беше градът с циментовия си завод.
Темелко Ненков, като съратник на Димитров бе низвергнат и градът получи старото си име-БАТАНовци
Според проф Пенков, градът носи името на печенежкия вожд на племето шоп- войводата БАТАН! В това кратко изречение има много информация
Първо, че печенегите използват Българската дума, войвода, за водача си!
Второ, че между печенеги и шопи съществува връзка!

Кои са печенегите?
Това е единственият народ избит почти изцяло-около 800 хиляди души вероломно и безмилостно, в ромейски стил ! Жени, мъже, деца!  Около 20 хиляди оцелели са били заселени в Пернишко и в Софийско, обезлюдени от чума.  Печенегите бързо се приобщават към Българската общност до такава степен, че изумяват Вилардуен-описал кръстоносния поход Той пита един огромен печенег в едно пернишко село, какъв е ? И гордият отговор е, съпроводен с удари по косматите гърди- Булгар!
Авторът  е изненадан, как толкова бързо тези хора са вече с Българско самосъзнание?

Самото име Батан на войводата е подозрително близко свързано е сфренската дума за битка-БАТАй, с производното и-БАТАйон
Това ме накара да потърся къде се среща Батан!
1/ Оказа се ,че БАТАН е основна част от стана, за насочване на совалката....
2/ БАТАН е мелница за смилане на зърно, плосък камък
3/ БАТАН е град в Аржентина, провинция Буенос Айрес
4/ Батан е остров във Филипинската провинция БАТАНес
5/ БАТАНес и една от метростанциите на Мадрид
6/ И накрая, едно направление, което наистина може да бъде свързано с печенеките, БАТАН е село в Казахстан!

Какво излиза, че ако се използват спекулациите с имената, че например БАТАН е печенежко име, то печенегите ги има по целия свят?!
Както случаите с Асеновската, Тертеровата и Шишмановата династия-че били "кумански"
Ами за сведение АСЕНСУС / Assensus/ на латински означава съгласие, похвала, одобрение!  
Тертер също може да се търси във френското Тертр/ъ/, което лесно се трансформира в Тертър !
За Шишман стана дума!
Е, какъв извод да правим  от имената на династиите ни-латински и френски ли са или кумански?!

Да се върнем на БАТАН войвода!

Познавам хора с фамилия Батанов Питал съм ги, знаят ли произхода си, имат ли нещо общо с Пернишко? Вдигаха рамене Сега ,предвид, че БАТАН е важна част от стана, възможно е фамилията да е свързана и с нея!?

Още по интересно е положението с ШОП-печенежкото племе
Шопов е разпространена фамилия в цяла България Да , софийските шопи са добре известни Всички ,които съм питал, свързват името си с тях, но нито един с печенегите Даже някои са се обиждали, заради лошата слава на печенетите, че свързвам името им с тях!
Така ,че името наистина дава някаква информация за произход, но към нея трябва да се подхожда много предпазливо и внимателно
Иваче , ето един извод на база име
Печенеги е имало в Аржентина, в Испания и във Филипините!?



Гласувай:
20


Вълнообразно


1. vaquero - leonleonovpom2,
27.08.2018 22:29
От моята фамилия също могат да се направят неверни изводи.
цитирай
2. leonleonovpom2 - От моята фамилия също могат да се ...
27.08.2018 22:35
vaquero написа:
От моята фамилия също могат да се направят неверни изводи.


Не знам фамилията ти, приятелю!
Но , прнципно съм съгласен и няма да любопитствам!

Лека нощ!
цитирай
3. didanov - здравей Леоне
28.08.2018 11:45
малка корекция - Според историка от началото на ХХ век Васил Миков произходът на името е по-скоро куманско, като подобни топоними са Батън, Ловешко и Батен до Перущица.
Името Батан го свързвам пък неволно с прякора на Аспарух - Батой и името на брат му Батбаян, като това бат по-късно е преминало в руското батюшка (цар) и батя (баща)
Иначе съм съгласен, че само от едно лично име не можем да определим произход. Но когато става дума за Тертерите,ние имаме едно династично име на кумански аристократичен род, със собствен герб и царе. Освен това засвидетелстван от три различни източника - руски, ромейски и унгарски, с река епоним - Тертер в Задкавказието (куманска територия). Ако приемем, че Тертер е българско име, защо ще се превежда през френски език, както предполагаш? Няма логика.
Според мен в древността може да се говори за общ произход на градове с едно име. Например Троя - в Мала Азия, в северна Италия, и дори според Владикин в северен Египет на река Нил (построен от мазите). Поздрави
цитирай
4. leonleonovpom2 - малка корекция - Според историка от ...
28.08.2018 13:52
didanov написа:
малка корекция - Според историка от началото на ХХ век Васил Миков произходът на името е по-скоро куманско, като подобни топоними са Батън, Ловешко и Батен до Перущица.
Името Батан го свързвам пък неволно с прякора на Аспарух - Батой и името на брат му Батбаян, като това бат по-късно е преминало в руското батюшка (цар) и батя (баща)
Иначе съм съгласен, че само от едно лично име не можем да определим произход. Но когато става дума за Тертерите,ние имаме едно династично име на кумански аристократичен род, със собствен герб и царе. Освен това засвидетелстван от три различни източника - руски, ромейски и унгарски, с река епоним - Тертер в Задкавказието (куманска територия). Ако приемем, че Тертер е българско име, защо ще се превежда през френски език, както предполагаш? Няма логика.
Според мен в древността може да се говори за общ произход на градове с едно име. Например Троя - в Мала Азия, в северна Италия, и дори според Владикин в северен Египет на река Нил (построен от мазите). Поздрави


За печенегите има свидетелства! Наистина 20 хиляди са заселени в Софийски и Пернишко Които бързо са се приобщили и кооптирали с Българите
Батан е техен вожд, племето наистина е шоп

Виж каква мешена скара става-с кумани и печенеги А според мен са родствени с Балгарите или пряко подчинени, до степен сляпо да им служат!
Няма Печенегов фамилия Но има Куманов Ами холандският футболист Куман, той какво общо има с куманите? Въпрос към мен също Ами куманов ,не може ли да има връзка с кумове, на кумицата се казва КумА?.....

Впрочен, точно в Холандия има град Ассен/Assen/ Мисля ,че ти писах, че на латински Ассенсус е възхвала , съгласие! Има и испанска фамилия-Асенси Ясно откъде идва!
Ако не друго ,ясно се вижда ,че името Асен идва от древността и си е Българско, нямащо нищо общо с кумани и с тем подобни!

На въпроса ,защо с френски се извлича Тертер, мисля ,че дадох правдоподобен отговор!
Българите крият засадата зад хълмове и могили-Пехота или конници такъв е стилът им на война Една част, първата, се бие симулативно Целта и е да предизвика нападателите да ги преследват, като отстъпват Водят ги към засадата И там ги нападат в гръб
Та, защо да не лепнат на военачалника, скрил войските си зад могилите прякора-Льо тертър-както звучи на нашия език-Могилчото
Той си го харесва и си го взима, като лично име Ами победил е рицарите, те така го наричат, победените!! Това е по рицарско време, на Калоян Благородник е носителят на прякора!
След осемдесет години, след сродяване с с Асеновци, защо този Тертер или Тертър да не стане и цар?
Не е ли правдоподобно?

Хубав ден!
цитирай
5. vesever - Привет, Иване!Родом съм перн...
28.08.2018 21:01
Привет, Иване!
Родом съм перничанка и предците ми са перничани, с изключение на баба ми Веска, която е от Кочериново.
Батановци е на средата на пътя към родното ми село Планиница, където всяко лято прекарвахме с братовчедите.
Винаги съм си мислела, че Батановци идва от "батко", така си го интерпретирах като малка. Не знаех цялата тази информация за Батан воевода и за племето шоп...
но за развеселяване ще ти кажа един възглас - напев, който в ансамбъла по народни танци беше в много от мъжките танци: Дръж се, земьо, шоп те гази!
Ансамбълът ни се казваше "Граовче".
Поздрави и благодаря за информацията!
цитирай
6. leonleonovpom2 - Здравей, Веса!
28.08.2018 21:36
Въпреки ,че е нощ, слънцето огря в блога Толкова слънчев човек си!

Родът на дядо ми, по майчина линия е от Рила По-късно са се преместили в Западните Родопи Разправял ми е, ,че дядо му, като най-стар човек в града, водел хорото на събиранията-бил стогодишен Играел с бутилка червено вино на главата и тя не падала/ живял до 112 години/ Питах го, бях дете, как така не е падала, как я е слагал на главата си?
Дядо ми , явно подготвен за въпроса, веднага отговаряше, че на шопска глава ,каквото се сложи, лепне за нея! Как така ,ще падне!
Да, фамилията беше Шопов, една от големите в града, свързана с другите известни-Мулетарови и Чешмеджиеви!
Питал съм го, след като винаги говори ,че е Българин, бил се е за България, останал е в България, кое е шопското в него?
Веднага ми отговаряше- инатът!
Да, като кажеше нещо, мърдане нямаше! Работи до 84 години! Сам се справяше, баба ми почина млада! Тя беше от Мулетаровия род. Работлива, пъргава жена, тя ме изгледа! Много силна ученичка Но баща и можел да издържа в София само едно момиче! Момчетата са за работа , а са били и калпазани в учението! Избрал сестра и, с която бяха почти връстнички Мотивите му-леля ми беше грозновата, а баба ми-красавицата на града! С красотата си ще се уреди в живота, не и трябва учение А на леля ми-това бил единственият шанс Е, ,сбъркал в сметките баща и....
А дядо ми го крепеше шопския инат Казваше, че иска да бъде на сватбата ми и след това да умре Така и стана! Малко след нея си отиде кротко, в съня си!

Чудесни са постингите ти за Родопите, Източните почти не ги познавам Но съм израснал в Западните, а голямя част от работата ми беше свързана с Асеновград А, на Асенова крепост водих едни Белгийци Не знаеха ,кой е Иван Асен, но като им казах ,че е братов син на Хубавия Жан, веднага направиха гримаса!
Знаеха го, че е разбил мита за непобедимостта на рицарите

Желая ти здраве и успех!

Хубава вечер!
цитирай
7. vesever - Добро утро, Иване!
29.08.2018 09:30
Това за шопския инат е вярно, потвърждавам! )
Обаче става дума за градивен инат, за сила и несломимост на духа. Колкото и да ни е трудно, шопите не се предаваме, драпаме със зъби и нокти, да постигнем целта си.
Аз това лято правя горния етаж за децата си, груб строеж, който трябва да стане обитаема площ. Мазах стените, сега слагам термоизолация на таваните и накрая паркета..и всичко с двете си ръце. Много трудно и тежко е, но ще стане, и съм щастлива.
Наистина за шопите няма невъзможни неща...
Надявам се още да ходя по Родопите, а и по другите ни планини, защото е толкова величествено и вдъхновяващо, човек се чувства като частица от планината, и като птица, сред този простор ..
Поздрави!
цитирай
8. leonleonovpom2 - Здравей, Весе!
29.08.2018 15:31
vesever написа:
Това за шопския инат е вярно, потвърждавам! )
Обаче става дума за градивен инат, за сила и несломимост на духа. Колкото и да ни е трудно, шопите не се предаваме, драпаме със зъби и нокти, да постигнем целта си.
Аз това лято правя горния етаж за децата си, груб строеж, който трябва да стане обитаема площ. Мазах стените, сега слагам термоизолация на таваните и накрая паркета..и всичко с двете си ръце. Много трудно и тежко е, но ще стане, и съм щастлива.
Наистина за шопите няма невъзможни неща...
Надявам се още да ходя по Родопите, а и по другите ни планини, защото е толкова величествено и вдъхновяващо, човек се чувства като частица от планината, и като птица, сред този простор ..
Поздрави!


чудесно си го написала, така е!
В инатлъка на шопа има градивност Той е за да строи, не да руши
Дядо ми, като се върнал от плен се хвалел ,че има пари, англичаните му плащали
И баща му решил, да не му дава наследство, богат е Само едно място, да си построи къща А то било тепе-могила Пръстта изнасяли с кошници Но дядо ми бил упорит, не поискал помощ!
Баща му ,като умирал, поискал прошкаот него! Но го мислел за богат, а се оказало, че не е!

С твоятя трудолюбивост ще довършиш етажа, убеден съм, а и ще постигнеш целта си- да пребродиш планините ни!

Хубав ден!
цитирай
9. barin - Сигурно от войводата Батан идва ...
30.08.2018 07:40
Сигурно от войводата Батан идва името на малкия град край Перник Батановци, Адаш.
Поздрави!
цитирай
10. leonleonovpom2 - Здравей, Адаш!
01.09.2018 13:42
barin написа:
Сигурно от войводата Батан идва името на малкия град край Перник Батановци, Адаш.
Поздрави!


Благодаря ти за отзива!
Така е, местните хора знаят тази история!

Хубав ден!
цитирай
11. vesever - Иване, привет! И моят дядо е по...
07.09.2018 11:03
Иване, привет!
И моят дядо е построил сам къща на 3 етажа в Перник...комунистите искаха да му я вземат, но не успяха.
В тази къща живеех като дете... А каква градина имаше баба Веска, райска градина, пред къщата.
И още я сънувам, че двете с нея садим, пресаждаме цветя, толкова е мило...
Поздрави!
цитирай
12. leonleonovpom2 - Здравей, Весе!
07.09.2018 16:02
vesever написа:
Иване, привет!
И моят дядо е построил сам къща на 3 етажа в Перник...комунистите искаха да му я вземат, но не успяха.
В тази къща живеех като дете... А каква градина имаше баба Веска, райска градина, пред къщата.
И още я сънувам, че двете с нея садим, пресаждаме цветя, толкова е мило...
Поздрави!


Завиждам ти!
Нашата, в центъра на града, я взеха Бил съм на четири години, майка ми се чудеше, че имам спомени
Беше голяма, губех се в нея Само децата бяхме десетина
Можехме да излизаме пред къщата ,но само на тротоара Но веднъж с братовчедка ми пресякохме улицата А имаше голямо движение Когато решихме да се върнем срещу нас застана баба ни! Строга и властна жена Не ни би, преведе ни през улицата, но после ни върза за леглото, докато се върнат бащите ни- нейни синове Никакъв плач не помогна Вече имахме забрана да излизаме на улицата, само на двора!
Благодаря ти, върна ме към незабравими спомени от детството!
Когато бяхме една голяма и задружна фамилия Но вече се пропукваше, усещаше се, че нещата не вървят към добро!

Хубав ден ти пожелавам!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 9138658
Постинги: 1349
Коментари: 29648
Гласове: 102601
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031