Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.11.2018 14:26 - Votre majeste/ Ваше величество/
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 9116 Коментари: 14 Гласове:
43

Последна промяна: 07.12.2018 15:34

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Това обръщение към краля-Вотр мажестЕ се е чувало във френския двор!
И не само във френския... Френският, от седемнадесети век насам е водещ в Европа На този език разговарят и водят кореспонденция в пруския и руския двор например!
Когато умира кралят Слънце, кайзерът съобщава тъжната вест с няколко думи-Льо роа е мор-Кралят е мъртъв И всички разбират от френския текст за кого се отнася тази скръбна вест!
Френският език е водещ в Европа цели два века, както сега английският  Във висшето общество на редица страни  е прието да се говори и пише на него
Простолюдието не го познава, така че пруските и руските селяни не може да се сбъркат с французи, заради езика

МажестЕ, учудваща е близостта с мъжество и  мъжествен на Български! Разликата е в буквичката"Ъ".
Французите я употребяват,особено  в края на думи със съгласна, например вотр звучи отсечено-ВОТРЪ, но я нямат в азбуката си!?
Впрочем на Български, в някои диалекти мъж се произнася МАЖ, както и път-ПАТ.... Прави са финикийците , че не са включвали гласните в азбуката, защото са променливи и преливат една в друга!

Да се върнем на мъж, мъжество  и на мажесте. В древността мъжът е символ на важност и величие!  Мъжете имт права, жените са почти лишени от тях?
Например, когато конституцията на Каракала дава права на римски граждани на всички народи в империята, това право се отнася само за свободните, пълнолетни мъже! Не и за жените, те не са в сметките?  Жените впрочем до преди век нямат право да гласуват! Вече в модерна, съвременна Европа!?
Или величието се припокрива с мъжественост и обратното!
И до днес във френския, въпреки богатството му на лексика,  мъж се припокрива с човек, за жената има отделна дума!

Да направим бърз преглед, как стоят нещата на италиански и латински, откъдето се очаква ,че идва мажестЕ!......

На италиански близката дума е-maggiore/ маджджоре/ -  по-голям, по висок!

На латински magis -  магис и  mage -  маге!  Повече!
От тях произлизат магистър- началник, управител, магистрат-висш служебен пост!
В латинския липсва буквата "Ж"
МЪЖ/ МАЖ/ явно има общ произход с МАГИС, МАГЕ!
Те означават нещо повече, превъзхождащ! Така е ,в древността водеща, превъзхождаща е ролята на мъжа в обществото
Той е нешо повече!

А наличието на  близка дума,  с подобно съдържание в Българския, при това основна-МЪЖ,  е само поредното доказателство за древността на езика ни!
С което можем само да се гордеем!



Гласувай:
43


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. kvg55 - leonleonovpom2,
27.11.2018 17:57
Преди тридесет години френският език беше основен език, който се изучаваше в училищата. Беше език на политиката и дипломацията.
цитирай
2. nedovolen - "Тракийският цар Бузан 488 г. ...
27.11.2018 18:37
"Тракийският цар Бузан 488 г. сл. н. е-Ра? Някои историци го наричат българският цар Бузан. Вярно е, но не се нарича Бузан, което е турско име и означава :- разваля, разрушава. Българският цар, носи българско име: – Боужан, защото гърците нямат само българската буква „ж“ !"

Извадка от статията „TXRACIA“ = TXE – RA – CIANIE на сайта ХОР-РА-ОН ТАЙНАТА БЪЛГАРСКА ПИСМЕНОСТ на Жечко Иванов. Интересни изследвания и книга има.
Мозе, мозе, казал му един грък /нарича ги гърчавите/. Може, ама не може, му отговорил.
:)))
цитирай
3. leonleonovpom2 - Здравей, Краси!
27.11.2018 20:58
kvg55 написа:
Преди тридесет години френският език беше основен език, който се изучаваше в училищата. Беше език на политиката и дипломацията.


Така е, прав си!
Но англичаните постепенно наложиха езика си в техниката, технологиите, спорта.... А да не забравяме, че една значителна част от света беше в тяхната колониална система, с Индия начело! САЩ преди два века и половина са се отделили, но ЮАР, Канада , Австралия доскоро се водеха доминиони на Англия И така английският неусетно измества френския Направиха отчаяна стъпка французите ,да съчинят собствени термини за спорта и за техниката и да подменят английските Но неуспешно, подобно на нашия опит да заменим чуждиците с думи от рода-драсни пали клечица, ритни топка и така нататък...

Хубава вечер!
цитирай
4. leonleonovpom2 - Поздрави, Николай!
27.11.2018 21:03
nedovolen написа:
"Тракийският цар Бузан 488 г. сл. н. е-Ра? Някои историци го наричат българският цар Бузан. Вярно е, но не се нарича Бузан, което е турско име и означава :- разваля, разрушава. Българският цар, носи българско име: – Боужан, защото гърците нямат само българската буква „ж“ !"

Извадка от статията „TXRACIA“ = TXE – RA – CIANIE на сайта ХОР-РА-ОН ТАЙНАТА БЪЛГАРСКА ПИСМЕНОСТ на Жечко Иванов. Интересни изследвания и книга има.
Мозе, мозе, казал му един грък /нарича ги гърчавите/. Може, ама не може, му отговорил.
:)))


Гърците освен Ж, нямат и "Ч" Интересното е ,че италианците имат не само тях, но и дж
Гърците се шегуват със себе си и с езика си с това изречение, как го казват на Български:
- Аз поцуках и поцаках, но ти не ме цу!

Хубава вечер, приятелю!
цитирай
5. leonleonovpom2 - Имам ГРЕШКА в заглавието!
28.11.2018 08:35
впрочем, сега забелязах, допуснал съм грешка в заглавието--мажесте се пише с J-majestE. Но и в двата случая се чете мажестЕ! J на италиански се чете "й",например майор, затова съм се подвел!
Няма да коригирам заглавието, защото има опасност, да се блокира постингът!

Относно път или пат имах интересен случай В Етрополе, в завода за спринцовки, няма да уточнявам дръжността на един от магистрите му-да влеза в терминологията на постинга, се представи като Патев Шегаджия, веднага даде пикантни тълкувания на имената-другият магистрат беше Кунов! Но после сериозно обясни, че името му не е свързано с пате, а с път- пат! Но така казвали на път в неговия роден край!
цитирай
6. leonleonovpom2 - http://leonleonovpom2. blog/...
28.11.2018 15:34
http://leonleonovpom2.blog/history/2018/11/27/votre-mageste-vashe-velichestvo.1636494
цитирай
7. donchevav - Защо да нямат близки по звучене и по ...
02.12.2018 10:30
Защо да нямат близки по звучене и по значение корени на думите и дори общ корен /сродни думи/ - все пак цитираните езици са на народи с общ индоевропейски произход и е възможно тези думи да са част от неизследвани досега "езикови дървета". В това отношение приносът на тази твоя статия, Лео, е голям. Но може би трябва да споменем, че думата МЪЖ в старобългарския език се е пишела с голяма носовка и е имала звучене МОНЖ:))), т.е. гласната Ъ не е от същия произход /редукция на А/, за да се съпоставя с А в другите езици. За явлението Г:Ж е допустима първа палатализация, този звуков закон действа в много европейски езици.
Мажесте и мъжествен - хубава асоциация, хареса ми, макар за мене разглежданата връзка да е въпрос по-скоро на паронимия /доколкото може да съществува такава в два различни езика/.
Много интересен постинг! Благодаря ти, Лео! Поздрави!
цитирай
8. leonleonovpom2 - Здравей, Венета!
02.12.2018 15:34
donchevav написа:
Защо да нямат близки по звучене и по значение корени на думите и дори общ корен /сродни думи/ - все пак цитираните езици са на народи с общ индоевропейски произход и е възможно тези думи да са част от неизследвани досега "езикови дървета". В това отношение приносът на тази твоя статия, Лео, е голям. Но може би трябва да споменем, че думата МЪЖ в старобългарския език се е пишела с голяма носовка и е имала звучене МОНЖ:))), т.е. гласната Ъ не е от същия произход /редукция на А/, за да се съпоставя с А в другите езици. За явлението Г:Ж е допустима първа палатализация, този звуков закон действа в много европейски езици.
Мажесте и мъжествен - хубава асоциация, хареса ми, макар за мене разглежданата връзка да е въпрос по-скоро на паронимия /доколкото може да съществува такава в два различни езика/.
Много интересен постинг! Благодаря ти, Лео! Поздрави!


Благодаря ти за отзива, Венета!
Моята цел е по - скоро да обърна внимание на специалистите на тези съвпадения, а не да се правя на специалист Хиляди общи думи с езиците от латиногрупата? Да, имам езикови познания, не съм невеж, но друга ми е специалността Да се заемат непредубедено с проблема
Има и други учудващи съвпадения
Например остЕр, на френски има смисъл на суров, за дюля- стипчив, строг...
Как да се тълкува-Той остро каза? Като строго, нали?
Както и север на латински Да не забравяме ,че имаме владетел Севар, както римляните Север!
Тук нещата опират до общия произход на Българи и римляни от фригите! Да ,легендарен е, но във всеки мит има и част истина

Хубава вечер, Венета!
цитирай
9. bezistena - И накрая и сакралният етимоложки ...
03.12.2018 02:01
И накрая и сакралният етимоложки превод на този кралски титул на една от бившите култови Български имперски провинции:

ВОТРЕ МАЖЕСТЕ=Богиня Матара Диана и Исуж –
за който си Божествен генезис и статут и френските, и всички европейски династи, са държали най – строго да се почита и венцеслави, като са знаели прекрасно Българския си Божествен жречески произход!

Кои са Те – Българските Богове, за Които продължавате да се разсейвате и нехаете лежерно, въпреки безбройните безапелационни документи като този от Тях в блога ни, си направете сами справка в блога ни и който има необходимия IQ капацитет, да проумее в какво ви просвещаваме!
цитирай
10. leonleonovpom2 - Добре дошъл Адаш!
03.12.2018 08:42
bezistena написа:
И накрая и сакралният етимоложки превод на този кралски титул на една от бившите култови Български имперски провинции:

Votre Majesté=Богиня Матара Диана и Исуж –
за който си Божествен генезис и статут и френските, и всички европейски династи, са държали най – строго да се почита и венцеслави, като са знаели прекрасно Българския си Божествен жречески произход!

Кои са Те – Българките Богове, за Които продължавате да се разсейвате и нехаете лежерно, въпреки безбройните безапелационни документи като този от Тях в блога ни, си направете сами справка в блога ни и който има необходимия IQ капацитет, да проумее в какво ви просвещаваме!


Да, фактите са очевидни!

Само с това допълнение, че Бълтарските Богове са забравени ,меко казано, не от обикновените хора, а от управляващите Не от днес , а от момента ,в който са станали поклонници на чуждото и осъждащи Българското!.......
И клакьорите, които удобно за тях пригласят и веднага ще поемат инициативата, че това е лудост!

Хубав ден, Адаш!
цитирай
11. bezistena - От всички са забравени, Българс...
03.12.2018 11:42
От всички са забравени, Българските Богове, Адаш – и от обикновените хора, и от управляващите – от всички и от целия свят!
Но това е Божият план за тази страховита и удивителна епична транс – епохална екстремална драматизация "Българите и човешката цивилизация", в която и ти, и ние, и много от заобикалящите ни сме главни герои – временно да се скрият от нас и ни обезпаметят, за да усетим реално какво означава отсъствието им, въпреки че през цялото време са плътно до нас!
Скоро всички ще почнат да Ги познават и си спомнят за Тях екстренно – за много този процес ще бъде катарзисно екстремален!

Няма никакъв проблем да промениш не само една буква, ами цялото заглавие, Адаш – често сме го правили!
Жив и здрав и давай нататък без съмнение в Българските Богове (корегирай и малката буква на Богове) и в приятелите ти!
цитирай
12. donchevav - Съжалявам, не исках да те обидя, ...
03.12.2018 12:34

Съжалявам, не исках да те обидя, скъпи Лео! Напротив, написаното ми хареса, исках да го подкрепя - но явно съм прекалила с аргументацията на собствената теза. Етимологията е важна наука, но има и други неща в света освен закостенелите научни постулати - и това са идейните пориви, надстроечните търсения, революционните открития, всичко онова, от което в крайна сметка се раждат новите истини и се осигурява придвижването на науката напред. "Монж" и "Маг" не са един и същ корен - и какво от това - важна е онази голяма идея, за която говориш - и вярата в нея! Поздравявам те за усилията, които правиш в тази област, за упоритостта и последователността ти! От все сърце ти желая успех! Поздрави!

PS Напомни ми комична случка с думата "остър" в общуването ми с моите сватове поляци. Показваха ми снимки от Пирин и ми обясняваха, че са правили големи, "остри" преходи. Аз приех думата в значение на "стръмен" и на свой ред употребих "остър" за планина и връх - а значението на думата било по-скоро "тежък, суров". Сват ми кима, кима все по-недоумяващо след всяко мое "остре гори" и "остре шчет горски", накрая ме поправи:))) За това, което съм искала да кажа, трябвало да употребя "строме /stormе/" ...Но оттук на човек освен пряката асоциация "стръмен" - "строме" могат да му хрумнат и други идеи за етимологична връзка, нали - например за "буря, бурен" в немски и английски:)))

Хубав ден, Лео! Успешна седмица!
цитирай
13. leonleonovpom2 - Здравей, Венета!
03.12.2018 13:35
donchevav написа:

Съжалявам, не исках да те обидя, скъпи Лео! Напротив, написаното ми хареса, исках да го подкрепя - но явно съм прекалила с аргументацията на собствената теза. Етимологията е важна наука, но има и други неща в света освен закостенелите научни постулати - и това са идейните пориви, надстроечните търсения, революционните открития, всичко онова, от което в крайна сметка се раждат новите истини и се осигурява придвижването на науката напред. "Монж" и "Маг" не са един и същ корен - и какво от това - важна е онази голяма идея, за която говориш - и вярата в нея! Поздравявам те за усилията, които правиш в тази област, за упоритостта и последователността ти! От все сърце ти желая успех! Поздрави!

PS Напомни ми комична случка с думата "остър" в общуването ми с моите сватове поляци. Показваха ми снимки от Пирин и ми обясняваха, че са правили големи, "остри" преходи. Аз приех думата в значение на "стръмен" и на свой ред употребих "остър" за планина и връх - а значението на думата било по-скоро "тежък, суров". Сват ми кима, кима все по-недоумяващо след всяко мое "остре гори" и "остре шчет горски", накрая ме поправи:))) За това, което съм искала да кажа, трябвало да употребя "строме /stormе/" ...Но оттук на човек освен пряката асоциация "стръмен" - "строме" могат да му хрумнат и други идеи за етимологична връзка, нали - например за "буря, бурен" в немски и английски:)))

Хубав ден, Лео! Успешна седмица!


Не, не ти се сърдя, напротив, развесели ме с втория коментар!
Аз съм реалист, моята цел е по- скоро да обърна внимание, а не да бъда откривател В областта на етимологията!
А осттър е универсална дума, убеждавам се!
Например на френски остЕр може да се употреби за дюля Стипчава на вкус, това означава
Но може да се употреби за ум, за изказване на Български
И смисълът и на френски-строг, суров може лесно да се подмени с остър-строг характер с остър характер например и така нататък
Остър поглед -със строг поглед!
Правело ми е впечатление и преди, но лесно намирах решение-взели сме от французите?
Не бях се задълбал в историята ни Сега имам зруг поглед и други разбирания!

Хубав ден, Венета!
цитирай
14. leonleonovpom2 - Благодаря ти, Адаш!
03.12.2018 13:42
bezistena написа:
От всички са забравени, Българските Богове, Адаш – и от обикновените хора, и от управляващите – от всички и от целия свят!
Но това е Божият план за тази страховита и удивителна епична транс – епохална екстремална драматизация "Българите и човешката цивилизация", в която и ти, и ние, и много от заобикалящите ни сме главни герои – временно да се скрият от нас и ни обезпаметят, за да усетим реално какво означава отсъствието им, въпреки че през цялото време са плътно до нас!
Скоро всички ще почнат да Ги познават и си спомнят за Тях екстренно – за много този процес ще бъде катарзисно екстремален!

Няма никакъв проблем да промениш не само една буква, ами цялото заглавие, Адаш – често сме го правили!
Жив и здрав и давай нататък без съмнение в Българските Богове (корегирай и малката буква на Богове) и в приятелите ти!


Напълно съм съгласен с тебе!
Трябва и ние да коригираме поведението си, затова Боговете ни се крият от нас!
Но , ако наистина не можем да се поправим, те ще се намесят, убеден съм!

Хубав ден, Адаш!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 9110209
Постинги: 1345
Коментари: 29579
Гласове: 102372
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031