Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.09.2016 20:37 - Дива, дивна
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 9360 Коментари: 37 Гласове:
35


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                                                                                                             Текстът не е за антихристи

Дива е разпространена дума в Българския Да, женски род на див, с множество производни, като дивак например
Най -общо се свързва с нецивилизован човек! В случая на дива, става дума за жена естествено

Но в латинския  diva  има смисъл на божествена!
Божествена Фаустина например!
Фаустина младата, съпругата на Марк Аврелий!  Защото има и Стара Съпругата на Антоний Пий!
Обожествяването става след смъртта
Така се е пошегувал и император Веспасиан, когато усетил ,че е дошло време да напуща този свят
Че, май ще става Бог!

Та и Фаустина Младата е била обожествена след смъртта си Станала е Дива Фаустина!

Въпреки недоволството на сенаторите, заради настояването на съпруга и , Марк Аврелий!
Тя била известна с похожденията си Особено я привличали гладиаторите!/ Както по- късно майката на Василий Българоубиец постоянно посещавала охранителите на двореца- викингите/
Тя родила много деца-официално на съпруга си император!?
  Само няколко оцелели, повечето починали в бебешка възраст Единственото момче от оцелелите е Комод, следващият император За него още тогава се говорело, че е син на гладиатор Съмненията се засилили особено, когато вече като император , започнал да демонстрира гладиаторски изпълнения Бил изкусен стрелец
Например , веднъж , в амфитеатъра убил сто лъва със сто копия Пущали ги поединично  С всяко хвърляне повалял появилото се животно!

Та Фаустина, въпреки небогуугодния си живот била обожествена-ДИВА

Нашата дума, в Българския звучи другояче-Божествена

Но си има дума в него - ДИВНА! Значението?
Красива, прекалено много красива, Божествено красива!

Или  ДИВНА = БОЖЕСТВЕНА!

ДИВА, ДИВНА Тези думи имат явно общ произход Ако се изходи от правилото, че се върви към опростяване, а не към усложняване, дива би трябвало да е производна на дивна! Не го твърдя категорично, просто е хипотеза!

Много въпроси възникват! Защо пък не?
Дори от една дума!?
Не е  без прецедент!
Виктор Юго , от една дума-дестен/ съдба/ на стените на  Парижката " Света Богородица" написал цяла книга!  От вдъхновението, което получил!

Та , който реши ,може да даде мнение по въпроса! 
Дива и дивна!
Имат ли  нещо общо?



Гласувай:
36


Вълнообразно


1. leonleonovpom2 - Предупреждение!
20.09.2016 20:38
Неадекватни коментари няма да бъдат допущани!
Толкова!
цитирай
2. leonleonovpom2 - Впрочем, ако се разгледа внимат...
20.09.2016 21:06
Впрочем, ако се разгледа внимателно поведението на Боговете в така наречената гръцка митология, веднага се вижда, че те вършат неприсъщи за тях, диви неща!Отнемане и размяна на съпруги,интригантство, убийствоа и насърчаване за убийстве, разпалване на войни и тем подобни
Така ,че и див, в смисъла, който влагаме, също си е на мястото!
цитирай
3. milady - Ave Leon ! ще бъда възпитана ,а не дива..
20.09.2016 21:07
ето това е Чудесен постинг
в твой стил,лео!
Аве Юлия Друзила ла Дива..
/макар ,че и тя не го заслужава...
можем да поспорим по-обстойно по този въпрос..
Свещеният секс на божествените...
salute !
цитирай
4. indiram - Здравей, Леон!
20.09.2016 21:29
Хубаво заглавие! - Поздравления, Леон!
- Дива, дивна - заглавието...

Ето какво мисля:
- Дива е от Природата ни...
- Дивна е от Супер-Природата ни...

Според мен, има степенуване...
И, според мен, си хванал правилното степенуване... Дива, Дивна...

И, аз съм дива! -
10 гласа бих ти дала... а, иначе съм 3-ия гласувал ЗА!
Поздрави!
цитирай
5. leonleonovpom2 - Здравей, Юлия!
20.09.2016 21:33
milady написа:
ето това е Чудесен постинг
в твой стил,лео!
Аве Юлия Друзила ла Дива..
/макар ,че и тя не го заслужава...
можем да поспорим по-обстойно по този въпрос..
Свещеният секс на божествените...
salute !


Благодаря ти!
Е, тя може да мине за жертва на брат си!

Въпреки, че веднъж баба им ги е хванала/ още като деца/ и здравата е ошамарила Калигула
Та той я ненавиждал, до смъртта и, баба си Ливия / или Оливия/

Какво да ти кажа, настройвам се за един проект Ако, живот и здраве, ми го възложат, ще зарежа всичко останало По- точно , ще отиде на заден план
Затова се появяват и нетипични постинги, свързани с явни провокации
Но с такива постинги -провокации, авторите правят лоша услуга за себе си
Всеки интелигентен човек ще им направи точна оценка
Може би са претръпнали! Защото тази оценка я имат отдавна
Вероятно проверяват, дали е още валидна!?
Е, няма как да не е!

Лека нощ!
цитирай
6. leonleonovpom2 - А, единият антихрист се отчете!
20.09.2016 21:37
Няма да му доставя удоволствието, да ида в кочината му!
Да му върна жеста!

Амин!
цитирай
7. leonleonovpom2 - Благодаря ти , Индра!
20.09.2016 21:49
indiram написа:
Хубаво заглавие! - Поздравления, Леон!
- Дива, дивна - заглавието...

Ето какво мисля:
- Дива е от Природата ни...
- Дивна е от Супер-Природата ни...

Според мен, има степенуване...
И, според мен, си хванал правилното степенуване... Дива, Дивна...

И, аз съм дива! -
10 гласа бих ти дала... а, иначе съм 3-ия гласувал ЗА!
Поздрави!


Знам ,че имаш тънък усет в тази област!
Впрочем, ти си ми дала идеи за няколко постинга!
Знаеш ли какво означава това?
В момента имам идеи поне за 10 постинга Даже смятах да пиша по друга тема - за критиката Но на първо време отложих А може и изобщо да не се появи
Защото свестните хора няма за какво да споделям с тях, те са наясно!
А с говедата- не си струва трудът!

Та това, че съм предпочел твоята тема, означава, че съм я намерил за по- заслужаваща!

Бъди все така бойна с ума!
цитирай
8. sekirata - Може ли да е дива, а да е и дивна?
20.09.2016 22:42
Може ли да е дива дева или дивна дева?
Аз питам това и познайте защо.

И защо ли всички диви се изкарват девици и всички дивни се изкарват лъвици?!

Дивна вечер с дива нощ ти желая,
не бойна, а в омая!
цитирай
9. leonleonovpom2 - Благодаря ти, Анита за отзива!!
20.09.2016 23:02
sekirata написа:
Може ли да е дива дева или дивна дева?
Аз питам това и познайте защо.

И защо ли всички диви се изкарват девици и всички дивни се изкарват лъвици?!

Дивна вечер с дива нощ ти желая,
не бойна, а в омая!


Ами според мен във всички тези варионти всичко се върти около Божественото!
Благодаря ти и за добрите, човешки пожелания!

Спокойна нощ!
цитирай
10. mariniki - прав си, leonleonovpom2...
20.09.2016 23:31
И, според мен, си хванал правилното степенуване... Дива, Дивна...
цитирай
11. indiram - ... малък отговор - на въпроса от ... коментар 8... от
21.09.2016 00:27
от sekirata - Може ли да е дива, а да е и дивна? - Хубав въпрос -
- МОЖЕ! - може да е и двете... и повече от две...

Поздрави!

цитирай
12. podvodni - Дива или Дивна е все едно - богиня. В ...
21.09.2016 01:10
Дива или Дивна е все едно - богиня. В нашият фолклор се среща Само Дива. Т.е. нещо като топ богиня. Неземно красива и омайна. Покровителка на гората с предпочитание към сърната. Според някои легенди, българите са народа на сърната.
Друго производно на Дива и Дивна е Дева, което е отново нещо като божествено и непорочно.
В астрологията Дева е този знак който слага ред в зодиака, най-вече причинени от маймунджилъците на Лъв.
Дева, Дива, Дивна и синоним на Ищар, Изида, Инана, Фрея, Диана, Венера - все богини от първостепенно значение. Да не забравя и Дева Мария.
цитирай
13. pvdaskalov - * ! *
21.09.2016 09:22
Казваш:
"Та , който реши ,може да даде мнение по въпроса!
Дива и дивна!
Имат ли нещо общо?"
Но защо ни ограничаваш в словотворчеството, Приятелю?!
Дива - Дивна - Диван... Красиво, нали? А какво става на дивана, ти сам разказа какво са правили мякои диви...
Поздрави от един веселяк, който днес трябва да свали от камион и подреди 25 малки торби цимент. 25 х 25 = 625 - нищо работа за човек, който все още мисли за диван.
Поздрави, Лео!
П и е р
цитирай
14. leonleonovpom2 - Здравей, Мариники!
21.09.2016 10:51
mariniki написа:
И, според мен, си хванал правилното степенуване... Дива, Дивна...


Искрено ти благодаря за отзива!
Може само да се радвам, че сме на едно мнение!

Желая ти здраве и успех!

Хубав ден!
цитирай
15. leonleonovpom2 - Благодаря, Индра!
21.09.2016 10:53
indiram написа:
от sekirata - Може ли да е дива, а да е и дивна? - Хубав въпрос -
- МОЖЕ! - може да е и двете... и повече от две...

Поздрави!



Разбира се, че може да отговаряш вместо мен!

Хубав ден!
цитирай
16. leonleonovpom2 - Здравей, Подводни!
21.09.2016 11:03
podvodni написа:
Дива или Дивна е все едно - богиня. В нашият фолклор се среща Само Дива. Т.е. нещо като топ богиня. Неземно красива и омайна. Покровителка на гората с предпочитание към сърната. Според някои легенди, българите са народа на сърната.
Друго производно на Дива и Дивна е Дева, което е отново нещо като божествено и непорочно.
В астрологията Дева е този знак който слага ред в зодиака, най-вече причинени от маймунджилъците на Лъв.
Дева, Дива, Дивна и синоним на Ищар, Изида, Инана, Фрея, Диана, Венера - все богини от първостепенно значение. Да не забравя и Дева Мария.


Може би някои ксе дразнят ,че навлизам в периметъра им

В" Загадки на Анхиалското монетосечене4 преди шест години бях маркирал, че аз лично съм засегал няколко хиляди латински думи в езика ни
Тлябва да се проучи защо и как? От специалисти
то беше подминато
Ще ти изредя някои:
Съм, сядам, виждам, око, уста, агне, кобила ,муле, пипер, овца, ряпа, каруца,....
По- късно, се заех аз И постепенно се коригирах Съвпадат, но не са заемки от латинския
Всеки добронамерен специалист е добре дошъл да коментира Щапаров, Гет, които са по- компетентни в това направление , ще потвърдят
Така ,че и ти имаш покана!
Латинския ,мога да боравя с него покрай френския, с боговете съм наясно покрай нумизматиката
И в двете направления съм самоук

Хубав ден!
цитирай
17. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю Пиер!
21.09.2016 11:10
pvdaskalov написа:
Казваш:
"Та , който реши ,може да даде мнение по въпроса!
Дива и дивна!
Имат ли нещо общо?"
Но защо ни ограничаваш в словотворчеството, Приятелю?!
Дива - Дивна - Диван... Красиво, нали? А какво става на дивана, ти сам разказа какво са правили мякои диви...
Поздрави от един веселяк, който днес трябва да свали от камион и подреди 25 малки торби цимент. 25 х 25 = 625 - нищо работа за човек, който все още мисли за диван.
Поздрави, Лео!
П и е р


Благодаря ти за отзива!

Имаш добро чувство за хумор!
Строителството, много труд хвърлих в него!
Но резултатите ме отвратиха, така ,че и не искам да помисля за него
Някой се мъчат да ме откажат и от блога
В такава скотобойна не е никак трудно да се появят подобни екземпляри!

Хубав ден, приятелю!
цитирай
18. batogo - !!!:)))Поздравления, Иване!
21.09.2016 11:25
Интересен въпрос задаваш и ме провокира да си кажа мнението. Според мен дивното е нещо, предизвикващо силни чувства и емоции, които карат някои по-примитивни да подивяват и да вършат всякакви дивотии, а по-духовните - да творят шедьоври.
Хубав ден, приятелю!
цитирай
19. leonleonovpom2 - Чудесно тълване, Огняне!
21.09.2016 11:55
Двупосочно, по адрес на различните обекти!
Хареса ми много!
Вярно е!
Тука някой много държат да ме причислят към първите?
Не знам какво общо намират в мен с тях?
Вероятно защото много държат да им правя компания на тях, искащите!
Не вярвам , да успеят!

Хубав и ползотворен ден, приятелю!
цитирай
20. merlin68 - Да, няма спор, че са с един произх...
21.09.2016 20:25
Да, няма спор, че са с един произход
Интересно ми е Самодива как да се тълкува, като само дива, най-дива, или най-красива:)?
цитирай
21. flymore - Скромно мнение...
21.09.2016 21:00
Двете думи див и дивна са с общ корен - див. Разликата, променяща значението им, е в наставката "на". Общото е "вид" - да видиш, разчленено: ви-диш, диш-аш.
Идват от Божественото.
Може да греша...
Прочетох с интерес, Лео!
Лека вечер и светли празнични дни!
цитирай
22. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю Мерлин!
21.09.2016 21:03
merlin68 написа:
Да, няма спор, че са с един произход
Интересно ми е Самодива как да се тълкува, като само дива, най-дива, или най-красива:)?


Чудесно ,че повдигна въпрос за думата
Тя явно си е старобългарска и явно от там я навлезла в руския като форма на най И си я има и до днес-самъй! Пиша, както се чете

Да, който е най- е сам, там горе , на върха!

Та самодива е най- божествена според мене Най- божествена, защото като нимфите в античността ,те безусловно имат божествен произход!

Хубава вечер приятелю!

ПП Както и слово е влезло в руския от старобългарския и си е запазило смисъла в него- дума
Докато при нас той е разширен- реч
цитирай
23. leonleonovpom2 - Здравей, Флиморе!
21.09.2016 21:25
flymore написа:
Двете думи див и дивна са с общ корен - див. Разликата, променяща значението им, е в наставката "на". Общото е "вид" - да видиш, разчленено: ви-диш, диш-аш.
Идват от Божественото.
Може да греша...
Прочетох с интерес, Лео!
Лека вечер и светли празнични дни!



Благодаря ти за отзива и за пожеланията!
Съгласен съм с тебе Дива и дивна, наставките променят смисъла!
А, че боговете са вършели дивотии, в смисъла, който сега влагаме в тях, е безспорно!
И то далече повече от хората
Та не е за чудене ,че див също се свързва с боговете
Но това е богатството на езика ни! Една дума да има различни тълкувания, дори и противоположни!

Хубави празнични дни и на тебе , Флиморе!
цитирай
24. shtaparov - Дивна= Дивина (Богоподобна), а ...
21.09.2016 22:15
Дивна= Дивина (Богоподобна),а Дивина= Девина (Божествена). Иде от думата Дев,която гърците преиначават на Деос (Де[в]ос),като Дева= Дава (Даващият) и Дува (Духа,Повеждащият вятъра),който е Богът на небето Зевс-Юпитер,наричан от дедите ни още Модъра (Синият),Мъдъра (Мъдрият) и Мадара.
цитирай
25. leonleonovpom2 - Благосаря ти, приятелю Щапаров!
22.09.2016 13:01
shtaparov написа:
Дивна= Дивина (Богоподобна),а Дивина= Девина (Божествена). Иде от думата Дев,която гърците преиначават на Деос (Де[в]ос),като Дева= Дава (Даващият) и Дува (Духа,Повеждащият вятъра),който е Богът на небето Зевс-Юпитер,наричан от дедите ни още Модъра (Синият),Мъдъра (Мъдрият) и Мадара.


Харесва ми, има логика!
Разбира се, това няма да се хареса на две крастави магарета, които твърдят ,че били назначени за цензори?
Дебелоочко и Гламавко, необичайни имена за магарета?
Освен това били супер специалисти-ихтиолози
В България всичко е възможво
И магарето може да стане цензор!

Хубав ден, приятелю!
цитирай
26. andorey - Здравейте, г-н Симеонов, много ...
22.09.2016 22:03
Здравейте, г-н Симеонов,

много интересна тема, разсъждавал съм по нея, но още не моа да намеря окончателното решение. Определено имаме див и дев, които са сродни - дева и дива. Девата е дива, в смисъл неопитомена... :) Да не забравяме че една от тракийските думи за град е именно дева/дава. Отделно "дева" със значение на божество, но за мен това значение е вторично. Така мисля. Първоначалното е било дива-дева-дивна (божествено красива, непорочна, чиста), а след това при някои народи това "дева" (дивна) започва да означава божествена...
цитирай
27. leonleonovpom2 - Поздрави, Андрей!
22.09.2016 22:19
За мен много по- важното е не толкова, какъв е точния смисъл/ да, необходимо е да се уточни/, а ,че тези думи идват от древността! Нашата древност
И няма как да се подминат с приказви от рода, че са русизъм, че са арабски, персийски, турски или монголски
Да, хубаво спомена за Пулпудева
И тогава възниква въпросът Как е станало засичането с траките? Нали има има организация от активни борци срещу " Тракедонизма "!?
Сигурно някой мангал и е председател? Те така, мангалите, изопачаават Българските думи-Траке...

Ами дева за град явно е свързано с божественост И както в латински и френски, град е от женски род
Град-божествено място за живеене
В сравнение със скитничеството, няма и място за колебаене, дали е така наистина!.
цитирай
28. shtaparov - Думата ДИВА се съдържа и в името на ...
24.09.2016 10:03
Думата ДИВА се съдържа и в името на гр. Пловдив (Пловдивъ,Пловдива),но "градската" наставка Дива изглежда е омоним на "божествената" Дива (=Божествена),за която говорим,понеже се съдържа в името на тесалийския град Тива (Дива),наричана още Теба. Затова следва да мислим,че първата "Дива" е свързана с думата Тоба (Стоба,Стоби),идваща от думата Стобор (Ограда) и означаваща Стопар (Която те стопира,Която те възпира) или "Крепост,която възпира (стопира инвазията на) враговете".
цитирай
29. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю Щапаров!!
24.09.2016 20:01
shtaparov написа:
Думата ДИВА се съдържа и в името на гр. Пловдив (Пловдивъ,Пловдива),но "градската" наставка Дива изглежда е омоним на "божествената" Дива (=Божествена),за която говорим,понеже се съдържа в името на тесалийския град Тива (Дива),наричана още Теба. Затова следва да мислим,че първата "Дива" е свързана с думата Тоба (Стоба,Стоби),идваща от думата Стобор (Ограда) и означаваща Стопар (Която те стопира,Която те възпира) или "Крепост,която възпира (стопира инвазията на) враговете".


Благодаря ти за отзива!
Да, сега, във връзка с него се замислям и за Стоби, град в Гърция
Имаш право, съществува такава връзка!

Хубава вечер, приятелю!
цитирай
30. indiram - Здравей, Леон!
25.09.2016 00:37
Първо - да кажа, че само изказвам/изказах лично мнение/хрумване (коментар 11) и не бих си позволила да отговарям вместо теб (коментар 15)!
Обаче, за казаните думи от теб - Благодаря ти за доверието, Леон!

Видях и последните коментари (28 и 29) - на мене ми направи впечатление (от 28) как ... Дива - Ограда...
Отбелязвам си с коментар, защото четох една статия, за която - струва ми се - само гласувах... и сега е трудно да намеря картинката с онзи пръстен с една особена буква Бета/Вита (С питане и до Цариград се ходи - 26 юни 2016 г.)

Поздрави!
цитирай
31. shtaparov - Благодаря ти от сърце- хубава вечер ...
25.09.2016 01:41
Благодаря ти от сърце- хубава вечер и на теб!
цитирай
32. andorey - Древното име Стоби идва по скоро от ...
25.09.2016 11:05
Древното име Стоби идва по скоро от коренът ст- стълб-стоя- и т.н. Вероятно името да е Столбпара или нещо подобно. Стоп, в смисъл на стопира е съвременно значение, Щапаров. На български няма стоп има спр- спира. Макар, че древният корен и тук е общ...
цитирай
33. leonleonovpom2 - Здравей, Индра!
25.09.2016 15:16
indiram написа:
Първо - да кажа, че само изказвам/изказах лично мнение/хрумване (коментар 11) и не бих си позволила да отговарям вместо теб (коментар 15)!
Обаче, за казаните думи от теб - Благодаря ти за доверието, Леон!

Видях и последните коментари (28 и 29) - на мене ми направи впечатление (от 28) как ... Дива - Ограда...
Отбелязвам си с коментар, защото четох една статия, за която - струва ми се - само гласувах... и сега е трудно да намеря картинката с онзи пръстен с една особена буква Бета/Вита (С питане и до Цариград се ходи - 26 юни 2016 г.)

Поздрави!


Разбира се, че нямам нищо против срещу допълващи или заместващи коментори, още повече направени добронамерено!
А твоите са такива!

Хубав ден!
цитирай
34. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю Щапаров!
25.09.2016 15:18
shtaparov написа:
Благодаря ти от сърце- хубава вечер и на теб!


Знаеш, винаги си добре дошъл тук!
И коментарите ти също!

Хубав ден!
цитирай
35. leonleonovpom2 - Поздрави, Андрей!
25.09.2016 15:21
andorey написа:
Древното име Стоби идва по скоро от коренът ст- стълб-стоя- и т.н. Вероятно името да е Столбпара или нещо подобно. Стоп, в смисъл на стопира е съвременно значение, Щапаров. На български няма стоп има спр- спира. Макар, че древният корен и тук е общ...

(
Да, СтоПИРА и СПИРА!

Желая ти здраве, семейни и творчески успехи!
цитирай
36. shtaparov - Древното име Стоби идва по скоро от ...
26.09.2016 15:40
andorey написа:
Древното име Стоби идва по скоро от коренът ст- стълб-стоя- и т.н. Вероятно името да е Столбпара или нещо подобно. Стоп, в смисъл на стопира е съвременно значение, Щапаров. На български няма стоп има спр- спира. Макар, че древният корен и тук е общ...

В езика ни дума "Стоп" може да няма,но има думи като Стобор (Стопар= Стопиращ посегателствата),Щип (Щит) и Стой (Сетой,Седой),съответно на която Стоб (преиначена на Запад като Стоп)= Сетоб (Седоб,Седов,Причиняващ застояване на противника),като най-близка до двете форми е думата Стой (Седой,Седай).
цитирай
37. panazea - хе хе , на една вълна сме !
27.09.2016 16:29
Моят постинг е за теб , защото не можех да го побера в един коментар !
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 9135739
Постинги: 1348
Коментари: 29643
Гласове: 102592
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031