Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.10.2016 15:09 - Средновековната ни мистерия-Българи и власи
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 6141 Коментари: 12 Гласове:
39

Последна промяна: 13.10.2016 21:47

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 В казармата имах колега от Лом Веднага му лепнаха прякора - влахът !
Побесняваше,  като го чуе Веднъж  предупреди, на неговия си диалект:
- Че го тепам този, който пак ми го каже! Българин съм!
Да, интересно е положението с така наречените власи!

Влах на латински е- blac/ блак или блах/ Споменаването на власи  в България съвпада удивително с контактите на княз Борис с папата!
След това зачестяват  тези споменавания за тях при ромейските летописци и писатели!

Близка,  подобна дума има при фригите Балайос или валайос на гръцки  Означава силен!
На бретански или келтски има също сходни думи -  Балх или балко!
Означава горд, силен, смел! Келтите са били по нашите земи, в Бретания са заселени сармати!
Вижда се ,че силен присъства навсякъде 
Може би това е коренът - Бълг или Балк- силен! За Българинът става дума!
Да, всички летописци казват ,че в битка Българите са страшни!
Идва от СИЛАТА ИМ!

Та кои са валахите?
Според летописеца Йоан Кинама дедите на валахите, които са Българи, са се преселили от Италия преди много години!/Алцекови Българи ? Или далече преди тях?!

Има и други сведения за тях!
Според Йоан Скилица, пътници? нападнали и убили братът на Самуил- Давид Нарича ги валахи Имало е съмнение, че  той- Давид се договаря тайно с ромеите и затова е предприета тази мярка!

О т друга страна, пак по Самуилово време, едно войнишко село- Факия в Кюстендилско е преместено в планината Стража/ Странджа/, пак  под същото  име, съществуващо и  днес!Жителите му са валахи
За охрана на границите!Може би затова валахите са наречени пътници- защото ги местят според нуждата 
Това не е без прецедент Твърди се, че село Българи  в този район на Стража/ Странджа/ планина е също войнишко село, още от Аспарухово време!
Та келтския и, бретонския смисъл на фригийското валайос се връзва с войнишката съдба-  той, войникът трябва да е силен и смел!

Георги Пахимер, писател и историк от 13- ти век ,  по начало нарича Българите валахи
За него те са неуседнали на едно място скотовъдци
Да, войниците, които често ги местят, не са уседнали и действително в свободното от военни действия време се занимават със скотовъдство!
Следователно валахи не е етноним , а професионален термин за някои Българи

Според Анна Комнина / 1094г/ валахите са стари, местни жители, обитаващи Стара планина, предимно от северната и страна, отлично познаващи старопланинските проходи и пътеки! Използвани масово като водачи на ромейските войски в походите им на север от Стара планина!

Така , че постепенно, от даденото,  се налага изводът, че валах не е етноним-например днешен румънец, а знак за принадлежност-Българин воин/ войнук/!
В такъв смисъл е и употребено власите на Калоян-ВОЙНИЦИТЕ  на Калоян, това означава!

Ромеите използват едновременно и двете думи-Българи, за тези, които са в Охридската архиепископия и валахи- за тези в днешна Северна и отчасти - в Южна България!
Сега става ясно и то напълно,  защо се говори за власите/ валасите/ на Калоян и на следващите ни царе!

Кореспонденцията на Калоян с папата в оригинал е писана на гръцки!  После, гръцки преводач я превежда на латински И той естествено, не пропуща да включи в превода на латински двете гръцки форми за Българи!-Българи и валахи!
Постепенно в Българската кореспонденция и сфрагистика/ царски печати/ се налага производната от валахи форма-благи-Блъгари!
Това в никакъв случай не означава ,че Българите са станали румънци ?! Такива още стотици години няма да има!
Просто Българи и валахи/ блахи, блъгари/ е едно и също и те  са взаимозаменяеми! Равностойни като етноними! Конкретизирано, валахите са военнизираната предимно част от Българите!
Няма и езикови различия между тях 
Латинизирането на Българите от левия бряг на Дунав е стотици години след падането на Втората Българска държава-1396 г. , под влиянието на Австро- Унгария, Полша и и на папата естествено!

Много години след последния Български цар  отсам Дунава съществуват воеводства там, от другата страна на Дунава / лесна за разгадаване старобългарска дума е воеводство/, с воеводи с Български имена, като Иванко, , Владислав, Влад,  Тудор , дори и прякорите им са красноречиви:
Мирчо Стари  или пък  Раду Празна глава!?

Какви румънци са  те? Това е по-късно реализирана , чужда стратегия за романизиране на Българите от левия бряг на Дунав!



Гласувай:
40


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. leonleonovpom2 - Съвременният пример, който е да...
13.10.2016 15:38
Съвременният пример, който е даден, подчертава промяната на съдържанието на влах с годините!
първоначално се подразбира БЪЛГАРИН , В НАШЕТО СРЕДНОВЕКОВИЕ, ДОКАТО СЕГА- РУМЪНЕЦ!
ДА, ТЕ СА БИЛИ БЪЛГАРИ В СРЕДНОВЕКОВИЕТО И ТО ПОВЕЧЕ ГОДИНИ, ОТ ТЕЗИ , ОТСАМ ДУНАВА!
цитирай
2. indiram - Здравей, Леон!
13.10.2016 20:48
Хубав материал, Леон!
...
Само да кажа, че на хората покрай река Дунав (в частност - Видин) им казват и МОКРИ, освен ВЛАСИ... Мокри - свързано с вода...
А какви хора играят! - какъв ритъм, бързина... Удоволствие е да ги гледа човек!...

Поздрави!
цитирай
3. leonleonovpom2 - Здравей, Индра!
13.10.2016 20:59
indiram написа:
Хубав материал, Леон!
...
Само да кажа, че на хората покрай река Дунав (в частност - Видин) им казват и МОКРИ, освен ВЛАСИ... Мокри - свързано с вода...
А какви хора играят! - какъв ритъм, бързина... Удоволствие е да ги гледа човек!...

Поздрави!


благодаря ти за коментара и за оценката!

Да, така е, вярно е, за Видин!
Имаме и човек в семейството от Видин!
Иначе не съм забравил човекът от Лом, който обеща да ступа всеки ,който го нарече влах
Спряха всички Той не си поплюваше, беше бабанка, камък да стисне, вода ще пусне!
Та , такива ми ти работи!

Хубава вечер, Индра!
цитирай
4. leonleonovpom2 - Да!.....
14.10.2016 10:47
Темата не е интересна достатъчно
Не е напомпена и с гласове от фейсбук
Но, всекиму своето!

Благодаря на всички, удостоили я с внимание!
цитирай
5. mileidi46 - :))))Здравей Лео,
14.10.2016 23:07
Аз като,,мокра влаинка"от Видин не мога да не реагирам:))
Щом казваш,че съм българка-аз ти вярвам!
И само някой, да се е осмелил да ме нарича влаинка, ще умирга..:))
Да не си мислиш,че и аз си поплювам?!
Веднага скачам на бой,щом някой ме взима на подбив:)
Хем влаинка,хем зъл скорпион съм!!Жална му майка,който влезне в конфликт с мен!:)
Поздравии...от Болоня този път..
цитирай
6. shtaparov - Браво- поздравления!
15.10.2016 02:08
Това е благодатна тема,понеже Власи= Блази (Блъзи,Блъги),т.е. Блъги-ора (Блъги-ари,Блъгари).
цитирай
7. audan - Външните/крайните българи
15.10.2016 05:09
Предците ни имали следното практическо разпределение на областите си - една Вътрешна и множество (до 10, според някои) Външни.

Във Вътрешната се помествал Средният град, градът с трона/пре-стола, откъдето и се казвал още Престолен град, Престолица или съвсем орязано днес - Столица.
В този град, земята и селищата около него бил събран елитът на властта.

Както пълководецът е заобиколен от телохранители, така и Вътрешната област е заобиколена от Външни. Наричали ги още (По-, У/В-)Крайнини/Краища.
Явно въпросните Валахи/Влахи/... са жителите на Външните области. Днес бихме ги наричали Погранично население или граничари - смели хора, добри бойци, на които властимащите от Вътрешната област гласуват доверие кого да пускат и кого не в Държавата..
цитирай
8. leonleonovpom2 - Поздрави, Милейди!
15.10.2016 08:16
mileidi46 написа:
Аз като,,мокра влаинка"от Видин не мога да не реагирам:))
Щом казваш,че съм българка-аз ти вярвам!
И само някой, да се е осмелил да ме нарича влаинка, ще умирга..:))
Да не си мислиш,че и аз си поплювам?!
Веднага скачам на бой,щом някой ме взима на подбив:)
Хем влаинка,хем зъл скорпион съм!!Жална му майка,който влезне в конфликт с мен!:)
Поздравии...от Болоня този път..


Да, власите са люти! Съгласен съм с тебе Затова са били и войници!
Първо са Българи, след това власи, а не обратно!

Завиждам ти благородно за Болоня!
Имах от детските и ученическите години любим футболист там-Булгарелли!
Считах го за Българин, а и сигурно е от Български произход
Той вече е в по- добрия свят
Мечтаех за среща с него или поне да го зърна Но не стана!

Хубав ден, Милейди!
цитирай
9. leonleonovpom2 - Поздрави, приятелю Щапаров!
15.10.2016 08:22
shtaparov написа:
Това е благодатна тема,понеже Власи= Блази (Блъзи,Блъги),т.е. Блъги-ора (Блъги-ари,Блъгари).


Благодаря ти!
Да, благодатна тема е, прав си наистина!
Точно тук , във власи се напипва какво означава името ни
Здрав, СИЛЕН, смел!
Не плюнка, на каквато ни оприличават, а и ни направиха!
За съжаление ,някой от някогашните СИЛНИ власи са порумънчени
Всичко е възможно..................

Хубав ден ти пожелавам!
цитирай
10. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю!
15.10.2016 08:27
audan написа:
Предците ни имали следното практическо разпределение на областите си - една Вътрешна и множество (до 10, според някои) Външни.

Във Вътрешната се помествал Средният град, градът с трона/пре-стола, откъдето и се казвал още Престолен град, Престолица или съвсем орязано днес - Столица.
В този град, земята и селищата около него бил събран елитът на властта.

Както пълководецът е заобиколен от телохранители, така и Вътрешната област е заобиколена от Външни. Наричали ги още (По-, У/В-)Крайнини/Краища.
Явно въпросните Валахи/Влахи/... са жителите на Външните области. Днес бихме ги наричали Погранично население или граничари - смели хора, добри бойци, на които властимащите от Вътрешната област гласуват доверие кого да пускат и кого не в Държавата..


Чудесен коментар!
Правдив и точен!
Ще се радвам, по - често да коментираш тук!
Какви хора са били старите Българи!!!!!!
На запад столица се свързва с богатство, с капитал, а при тях с този, който е на най- важния стол, с водача!

Хубав ден ти пожелавам!
цитирай
11. elenapeeva - Поздравления, винаги съм се чуд...
26.10.2016 05:51
Поздравления, винаги съм се чудела, защо ни наричат власи, всички които сме родени по поречието на Дунав, при положение, че много от нас нямат никаква роднинска връзка с румънците. Благодаря ти за хубавата статия!
цитирай
12. leonleonovpom2 - Здравей, Елена!
26.10.2016 10:35
elenapeeva написа:
Поздравления, винаги съм се чудела, защо ни наричат власи, всички които сме родени по поречието на Дунав, при положение, че много от нас нямат никаква роднинска връзка с румънците. Благодаря ти за хубавата статия!


Благодаря ти за добрите думи!
Нищо повече не искам!
Те са ми достатъчни!

Хубав ден ти пожелавам!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 9147341
Постинги: 1349
Коментари: 29652
Гласове: 102621
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031