Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.10.2016 21:49 - ИмАне
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 4969 Коментари: 18 Гласове:
35


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Нарочно  имАне е с ударение на средната сричка ! Защото съществува  и Имане- с ударение на първата !
Различни са
ИмАнето може да те споходи внезапно, докато Имането може и да е наследствено
Що е имАне?  Ами то е съкровище , под форма на пари в злато или сребро и различни скъпоценности, закопано в земята и забравено или непотърсено! Открито случайно/ обикновено/!
Бях публикувал една притча за имАнето Няма да досаждам, да  я повтарям
Но изводът беше, че не е необходимо да търсиш имАне Ако ти е писано да го имаш, то само ще те намери  Ако не ти е писано, каквото и да правиш, само ще си губиш напразно времето!
Няма да го намериш!

Да, по добър съвет на някои, открили ,че горд е руска дума? , кашкавал - румънска?, правих обстойна проверка
Само, във връзка с горното ще вмъкна, че руският е староБългарски език, а румънците са латинизирани Българи!
Всеки да си прави извода!
За мен е, че те са съхранили староБългарски думи, ако те наистина идват от тях Но не идват от тях, ставало е дума!

Та търсих в разни речници, дали случайно и имАне не сме взели от някъде?! Нали ни изкарват и крадливи?!
Не, не сме го взели от никъде ,  наше, нашенско  си е! Не открих никакви податки да е чужда дума!
ИмАнето!

Очевадно е ,че е свързано със спомагателния глагол имам Според мен, по- правилно е, да е  базисен глагол, както го определят французите!
Защото както и с другия  такъв глагол- съм, с тяхна помощ се гради словото!
Без тях то не може!

За СЪМ отдавна сме установили връзката с латинския- СУМ Но за ИМА  - няма такава връзка
Дали е така?
Да направим бърза проверка във френски и италиански

На френски имам е  авоар- даваме го с произношението
За имАне има различни думи- фортюн, биан, фон,  и не на последно място- трезор!

На италиански имАне също се означава с наколко думи- россесссо, Бене, фортуна!
Глаголът имам е -авере или росседере
Следователно, ако е имало връзка, езикова , в този глагол, тя е загубена във вековете

Дали наистина е така?
Защото съществума форма на ИМА  в италианския, използвана в историята и тя е : 
IMANO!/ ИМАНО/!
Имам- Имано С просто око, без приспособления , се вижда,  че тази форма на ИМА е пряко свързана с нашето ИМАНЕ!
И исторически! Защото самото съществуване на имането е пряко свързано с историята

Малка викторина накрая!
Дали ние сме взели думата имАне от италианците, или връзката е по- стара, защото те за имАне си имат други думи, това ИМАНО  е глаголът има!
Докато нашата дума имАне е явно производна на глагола ни ИМА!



Гласувай:
35


Вълнообразно


1. leonleonovpom2 - Агресивната простащина да си търси ...
18.10.2016 22:10
Агресивната простащина да си търси влака другаде!
Не е тук!
цитирай
2. indiram - Здравей, Леон!
18.10.2016 22:17
Поздравления, Леон! - Хубава хрумка!
... ИМАНЕ - ИМАНЕТО ...

Цитирам без кавички: -
Защото съществума форма на ИМА в италианския, използвана в историята и тя е :
IMANO!/ ИМАНО/!
Имам- Имано С просто око, без приспособления , се вижда, че тази форма на ИМА е пряко свързана с нашето ИМАНЕ!
И исторически! Защото самото съществуване на имането е пряко свързано с историята
.................................
- Имане = Богатство = ИМАНЕ! - повече от пари/злато/сребро...

понеже даваш примери с латински, италиански, френски ...
на гръцки, май има лична (ЕХО - имам) и безлична (ИПАРХО) форми за ИМА/имам(глагола)...

Поздрави!
цитирай
3. panazea - С италианците си имаме стара връзка ,
18.10.2016 22:39
не е само до думите .
Старите италианци от областта Калабрия ,пръстите на бутуша играят сущи болгари ръченица . Не й викат точно ръченица , а пицика , все едно те ципат по краката и ти подскачаш. Гледам и сицилианците играят ръченица , те нали са секулите , а ние имаме легенди за Секула детенце. Та така . Стари връзки .
Castellina-Pasi: Pizzica dance (I PASSI)
https://www.youtube/watch?v=9sxizIFVT-c
И в италианския съществува думата Бона , в смисъл на хубава жена , не модерното буона . А пък ние си имаме Бона и Бончо. Сигурно още неща ще открия с времето . Успоредици в танците и песните , но най-вече в манталитета .
http://panazea.blog/technology/2010/10/02/picika.614330
цитирай
4. panazea - Нарича се Тарантела , защото те хапе тарантула по краката.
18.10.2016 22:50
TARANTELLA
https://www.youtube/watch?v=CM-B_KL3PFI
TARANTELLA italian folk music ( Monte Sant'Angelo) PUGLIA
https://www.youtube/watch?v=zd68UBpmLVU
цитирай
5. leonleonovpom2 - Изглежда, че се прави профилакт...
18.10.2016 22:54
Изглежда ,че се прави профилактика
чуждите коментари не се прехвърлят, броячът също е стопиран
Има чудесни коментари, при първа възможност ще ги освободя!
цитирай
6. krumbelosvet - Безспорната връзка е индоевропейската
19.10.2016 09:55
или по-тясно - арийската. Мисля, че не са се свършили откритията за разбъркването и вренето на евразийския котел. Напротив, по-скоро още имаме капаци на очите и им е.време да паднат.
цитирай
7. leonleonovpom2 - Поздрави, Индра!
19.10.2016 13:49
indiram написа:
Поздравления, Леон! - Хубава хрумка!
... ИМАНЕ - ИМАНЕТО ...

Цитирам без кавички: -
Защото съществума форма на ИМА в италианския, използвана в историята и тя е :
IMANO!/ ИМАНО/!
Имам- Имано С просто око, без приспособления , се вижда, че тази форма на ИМА е пряко свързана с нашето ИМАНЕ!
И исторически! Защото самото съществуване на имането е пряко свързано с историята
.................................
- Имане = Богатство = ИМАНЕ! - повече от пари/злато/сребро...

понеже даваш примери с латински, италиански, френски ...
на гръцки, май има лична (ЕХО - имам) и безлична (ИПАРХО) форми за ИМА/имам(глагола)...

Поздрави!


Старая се, в рамките на възможностите ми!
Може би идеите ми ги превъзхождат Е, човек не може да е всезнаещ!
Но по- добре е и малко знания да има ,да са полезни и да носят нещо
Иначе, от папагалски знания полза няма!
Отплеснах се, но това е истина!
Благодаря ти, най- искрено!

Хубав ден , Индра!
цитирай
8. leonleonovpom2 - Здравей, Панацея!
19.10.2016 13:58
panazea написа:
не е само до думите .
Старите италианци от областта Калабрия ,пръстите на бутуша играят сущи болгари ръченица . Не й викат точно ръченица , а пицика , все едно те ципат по краката и ти подскачаш. Гледам и сицилианците играят ръченица , те нали са секулите , а ние имаме легенди за Секула детенце. Та така . Стари връзки .
Castellina-Pasi: Pizzica dance (I PASSI)
https://www/watch?v=9sxizIFVT-c
И в италианския съществува думата Бона , в смисъл на хубава жена , не модерното буона . А пък ние си имаме Бона и Бончо. Сигурно още неща ще открия с времето . Успоредици в танците и песните , но най-вече в манталитета .
http://panazea/technology/2010/10/02/picika.614330


Чудесен коментар!
Да ,има фамилии-Секулови, не съм подозирал италианска връзка в тях!
Противно на очакванията, в Южна Италия манталитетът е по- близък до Българския
Особено с прострените по балконите дрехи
Е, не можеш да разбереш италианец, ако не си учил езика, но и в България има диалекти, които са досущ неразбираеми, като италианския
Например, ,ако от някой от 2000 останали там Българи избиратели, чуеш мехле, едва лище ти мине през ума, че става дума за домат!
А там са може би най-чистите Българи
Село Българи- създадено от Аспарух според твърдения като гранично-Факия-от Самуил, преселил войнишко село от Кюстендилско със същото име!
Сега са на изчезване!

Хубав ден Панацея!
цитирай
9. leonleonovpom2 - Да, не съм се замислял за Бонка и б...
19.10.2016 14:10
Да, не съм се замислял за Бонка и бончо Асъм имал съученици и състуденти с такива имена!
Всъщност са вариант на Добрин и Добрина!
И ако някой добросъвестно се поразрови, ще докара стотици
И аз бях намерил няколко ,като Бадаров, Баларев, Каприев, Канариев
Вярно ,че се срещат по Черноморието и могат да се свържат със Савойската династия?!
Но може и да са по- далечни!
Някой пък ги изкараха-турски или не знам какви- не ми се говори
Както апологетите, че сме хуни?!
Ами никой вече не смята хуниге за един народ Е Атила по начало не е от царско коляно Не е законен наследник на предшественика си Роа/ крал?/ Да , участвали сме в хунския съюз, но сведенията за нас са, че сме уседнал, занаятчийкщи народ
Не номади!
Но някои, не всички може да са били в този съюз- военно - икономически!

Желая ти здраве и успех, Панацея
цитирай
10. leonleonovpom2 - или по-тясно - арийската. Мисля, че ...
19.10.2016 14:11
krumbelosvet написа:
или по-тясно - арийската. Мисля, че не са се свършили откритията за разбъркването и вренето на евразийския котел. Напротив, по-скоро още имаме капаци на очите и им е.време да паднат.


Напълно съм съгласен с тебе, приятелю!
Просто няма какво повече да добавя!

Хубав ден!
цитирай
11. donchevav - Скъпи Лео, беше ми много интересно ...
19.10.2016 14:31
Скъпи Лео, беше ми много интересно да прочета тези разсъждения върху етимологията на двете думи /омографи според звуковия им състав/. Поздравления за направените интересни паралели! Сетих се за още един възможен... В английския език думата "patrimony" - "бащино наследство", се използва и в по-експресивното си значение на "бащино имане" - мисля, че и в речника съм го срещала така. Това "mony" със сигурност е по-старо по произход от синонимите за наследство и собственост "heritage", "treasure", property", "ownership", "possessions" и др. - съдейки по по-слабата му лексикална продуктивност. Освен това само то се използва за означаване на "имАне", останалите се употребяват в смисъл на "Имане" и тук няма омография. Впрочем това е малко странно за език, богат с подобни омонимни, дублетни и др. форми. В тази връзка можем да поставим и наречието "many" /"много"/, а защо не и "money" /"пари"/. Не съм сигурна доколко е научно издържано, но мисля, че става дума за една основа след различни звукови промени / "mony - many - money"/. Как е изчезнало И-то? Може би както в полския език - чрез елизия: там "имам" е "miec" и се спряга "mam-masz-ma-mamy..." и т.н. Стана ми любопитно...:)))
Благодаря за интересната тема! Поздрави!
цитирай
12. leonleonovpom2 - ПОЗДРАВИ, ВЕНЕТА!
19.10.2016 15:52
donchevav написа:
Скъпи Лео, беше ми много интересно да прочета тези разсъждения върху етимологията на двете думи /омографи според звуковия им състав/. Поздравления за направените интересни паралели! Сетих се за още един възможен... В английския език думата "patrimony" - "бащино наследство", се използва и в по-експресивното си значение на "бащино имане" - мисля, че и в речника съм го срещала така. Това "mony" със сигурност е по-старо по произход от синонимите за наследство и собственост "heritage", "treasure", property", "ownership", "possessions" и др. - съдейки по по-слабата му лексикална продуктивност. Освен това само то се използва за означаване на "имАне", останалите се употребяват в смисъл на "Имане" и тук няма омография. Впрочем това е малко странно за език, богат с подобни омонимни, дублетни и др. форми. В тази връзка можем да поставим и наречието "many" /"много"/, а защо не и "money" /"пари"/. Не съм сигурна доколко е научно издържано, но мисля, че става дума за една основа след различни звукови промени / "mony - many - money"/. Как е изчезнало И-то? Може би както в полския език - чрез елизия: там "имам" е "miec" и се спряга "mam-masz-ma-mamy..." и т.н. Стана ми любопитно...:)))
Благодаря за интересната тема! Поздрави!


Благодаря ти за чудесния анализ, Венета!
Анализ на специалист!
Да, патримониум е богатство, съкровище и бащино наследство на латински

Всъщност, преди 6 години обърнах внимание на учудващата близост на много и то важни думи в езика ни с италиански!
Над 3 500
Тогава заключих ,че това е тема за специалисти! Междувременно речникът ,който направих, го откраднаха, заради други неща Тях веднага ги прежалих, но като клошахр прерових кофите, дано го намеря За какво им е на крадците?

Мой приятел прави сравнителни/ компаративни / речници За латински също
даже има книга- кодът на Диян
Та говорил с една професорка на тази тема, че е направил Българо- латински речник, какъвто досега няма издаден
Отговорът беше изумителен!
Продължава!
цитирай
13. leonleonovpom2 - -Какво от това, че е направил такъв ...
19.10.2016 16:13
-Какво от това, че е направил такъв речник?!
Латинският бил мъртъв език!
Да, но от него може да се направят изводи за Българския, какъв език е той и откъде идва
Веднага се подразбира ,че Българският не е език на скитащи се , търсещи препитание племена
А на уседнал, занаятчийски народ, каквито са описанията за него!
И корените на Българите откъде идват
За мен поне, най- дълбоките или най- старите идват от Фригия
Цар Гордий, Приам/ Подарк/ и синове, имената им се изпълват със съдържание именно от Българския!
Ето и имам на италиански, използвано в историята, учудващо съвпада с имАне на Български!

Вярно ,че материалът ми беше предназначен основно за тесен кръг специалисти, въпреки че беше научно- популярен
Но го има и в Националната библиотека
Един специалист не може да е всевиждащ! Аз не намирам нищо лошо в това да му се обърне внимание върху нещо Напротив, би трябвало да се поласкае, че го търсят, че го ценят!

Но след като видях, че е глас в пустиня, заех се аз, доколкото мога
Не го намирам за срамно По- скоро е срамно за тези, които мислят , че могат , а го подминават и не предприемат нищо!? Защото не са чели за него Свикнали са наготово, да им е поднесено На тепсия Потребители! Папагали, повтарящи чужди истини Само това!
Да, те нямат откривателска, изобретателска жилка
Тя идва отгоре Или имаш, или нямаш
Не можеш да виниш за това, че някой си я няма!

Но нямаш право и да обвиняваш този, който се занимава с това, което ти явно не можеш! И да му се присмиваш!

Дълга тирада Венета, ти винаги си се отнасяла с разбиране към мен, затова споделям така с тебе!

Пожелавам ти хубави, творчески дни, Венета!
цитирай
14. dolsineq - Много приятен начин на изразяване - ...
19.10.2016 21:19
Много приятен начин на изразяване - не те ангажира с трудносмилаеми изрази и думи и едновременно това ти провокира умствения багаж... :)
цитирай
15. leonleonovpom2 - Здравей, Снежа!
19.10.2016 21:31
dolsineq написа:
Много приятен начин на изразяване - не те ангажира с трудносмилаеми изрази и думи и едновременно това ти провокира умствения багаж... :)


Благодаря ти искрено!
Подсети ме за нещо, приписвано на Мао!
Че колкото по- неразбираемо говориш, то е толкова по- вярно!
Защото няма как да провериш истинността му
Неразбираемото е един вид маскировка- на нищото или заблудата, която поднасяш!
Тук някои търсят лъжци, но явно не са наясно с нещата, ориентацията им е погрешна!.....
С мед да ги намажеш, ако това е единственият им кусур!

Хубавна вечер , Снежа!
цитирай
16. batogo - !!!:)))Поздравления, Иване!
20.10.2016 06:28
Според мен всеки носи имАнето в себе си, но малцина осъзнават този факт... Щастливци са осъзнатите, които с вяра и воля го търсят и не се отказват, докато не го намерят.
Хубав ден, приятелю!
цитирай
17. leonleonovpom2 - Точно така е , Огняне!
20.10.2016 13:34
batogo написа:
Според мен всеки носи имАнето в себе си, но малцина осъзнават този факт... Щастливци са осъзнатите, които с вяра и воля го търсят и не се отказват, докато не го намерят.
Хубав ден, приятелю!


И това имАне, което носят, кореспондира с тяхната същност- ценна или не, благородна или не!

Хубав ден, приятелю!
цитирай
18. didanov - здравей Леоне
21.10.2016 00:05
дрвена дума е тази имане, както и да произнесеш. Аз я свързвам обаче с Имеон (съдържа същите съгласни и дори две гласни). Това е древното име на Балкана - а къде може да голямото имане, ако не заровено и скрито в планината?Имането е скрито (самскрито) в Имеон, ако решим да асоциираме. Освен това древните жители на Балканите са се наричали именци. Имен е също годината на коня - може би най-таченото и ценно животно за нашите прадеди, защо да не произлиза от там и думата? Римляните са заели почти всичко важно от етруските, тогава няма какво да чудим че имат същата дрвена дума. ПОздрави
цитирай
19. leonleonovpom2 - Поздрави, Диляне!
21.10.2016 23:04
didanov написа:
дрвена дума е тази имане, както и да произнесеш. Аз я свързвам обаче с Имеон (съдържа същите съгласни и дори две гласни). Това е древното име на Балкана - а къде може да голямото имане, ако не заровено и скрито в планината?Имането е скрито (самскрито) в Имеон, ако решим да асоциираме. Освен това древните жители на Балканите са се наричали именци. Имен е също годината на коня - може би най-таченото и ценно животно за нашите прадеди, защо да не произлиза от там и думата? Римляните са заели почти всичко важно от етруските, тогава няма какво да чудим че имат същата дрвена дума. ПОздрави


Да, аз също смятам ,че е наша много стара дума
Факт е, че аналогичното имано на италиански се използва в исторически аспект!
Но тогава и глаголът имам е също в далечното минало
И производни ,като имащ, имайки, имение....!

Хубава вечер, приятелю!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 9135649
Постинги: 1348
Коментари: 29643
Гласове: 102592
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031