Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.11.2016 21:48 - Един екзотичен глагол от Македония
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 9536 Коментари: 28 Гласове:
37


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Да, от Македония, като географска област идва глаголът Когато го чух за първи път, помислих ,че не съм разбрал
Глаголът беше БАЦНА По подобие, помислих ,че става дума за бутна
Не, означавало  -ЦЕЛУВАМ, но така, без влагане на чувство, като обич например!
Според мен, това е стар, Български глагол, съхранен там, в Македония, но отдавна излязъл от употреба в Българския език.....

Защо ли?
Ами ще направим сравнения с латинския и с два типични романски езика

На латински  целувам е  BASio - БАЗио! БАЦна и БАЗио!
 Целувка е BASium - БАЗиум!  А целувчица, в която не се влага никакво чувство е - BASiolum- БАЗиолум
Отдавна е тема близостта на основни думи  в Български и латински, идваща от древността! И тази близост показва ,че връзката идва от всяка вероятност от фригите
Не откриваме топлата вода-средновековни ,местни историци в прав текст казват кои са Българите Калоян също е посочил какви са!

НА ФРЕНСКИ ЦЕЛУВАМ И ЦЕЛУВКА СЕ ПРОИЗНАСЯТ ЕДНАКВО- БЕЗе
ПИШАТ СЕ И ЕДНАКВО- BAISеr  Разликата е в това, че целувка на френски е от мъхки род/ нормално, тя би трябвало да е по инициатива на мъжа/ и определителния член предхожда думата , а не е в нея, както е в Българския

На италиански целувам е BACiare - БАЧаре А целувка, респективно - BACio- БАЧо!
Приликата е очевидна и в трите случая-латински, френски и италиански С " македонския" глагол БАЦна!

Сега, криво да седим, право да съдим, македонският език , днешният, не е нищо друго освен диалектна, вероятно остаряла форма на Българския Не е стара форма на елинския, за каквито се мъчет да изкарат древните македонци някои- че са елини
Не ни е целта да определяме какви са древните македонци сега Има три варианта за тях и най натежава този, че са тракийско племе

По- притеснителното е друго
Че македонците упорито твърдят, че са местни!
А при нас обратно, твърди се, че сме външни, което ще рече узурпатори Това от официалната ни история е, не от някъде другаде?
Какво излиза? Че с това твърдение ние наливаме вода в мелницата на македонизма Нямаме и не можем да имаме нищо общо с тях-те са местни, ние сме един вид средновековни бежанци
Замислят ли се върху това тези, които сипят остроумия върху измисления тракедонизъм?! Че щял да създаде нова държава - Тракия?!  Тя,  угрозата е по скоро от Нова Арабия  на наш терен! Или Нов Белуджистан!
А колко ясно БАЦна показва връзката от римско време  Че Българите са били тук още тогава под друго име
Но тази история е разказвана многократно.....



Гласувай:
37


Вълнообразно


1. didanov - здравей Леоне
15.11.2016 22:28
дядо ми беше получил една картичка от полската си приятелка, която завършваше с "боцкам те"или нещо подобно, като несъмнено това е полския вариант на целувам те. Четох една история на македонския народ на македонски от скопската школа наверно-започваше с Филип и Александър и след тях около 2000години робство -римско,византийско,българско,турско до възраждането на мак. Народ след 1945г. Поздрави
цитирай
2. barin - Здравей, Лео. Чел ли си македонски ...
15.11.2016 22:33
Здравей, Лео. Чел ли си македонски вестник? Аз два пъти ходих с групи и колективно четохме преди години. Непрекъснато се смяхме на измисленият им правопис. Прилича на някой първокласник, който се учи да пише.
Поздрави!
цитирай
3. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю!
15.11.2016 22:46
didanov написа:
дядо ми беше получил една картичка от полската си приятелка, която завършваше с "боцкам те"или нещо подобно, като несъмнено това е полския вариант на целувам те. Четох една история на македонския народ на македонски от скопската школа наверно-започваше с Филип и Александър и след тях около 2000години робство -римско,византийско,българско,турско до възраждането на мак. Народ след 1945г. Поздрави


Мисля, че дял в грандоманията им имаме и ние и то не малък!
вместо да ударим по масата и да им кажем ясно, че са Българи, угаждаме им с това, че сме пришълци, а те местни!
Ами от къде имат тази архаична форма на езика ни?
От Филип Македонски ли?
Не е изключено Но след като са се откъснали от майка България, не са направили и крачка напред!

Хубава вечер, приятелю!
цитирай
4. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю!
15.11.2016 23:09
barin написа:
Здравей, Лео. Чел ли си македонски вестник? Аз два пъти ходих с групи и колективно четохме преди години. Непрекъснато се смяхме на измисленият им правопис. Прилича на някой първокласник, който се учи да пише.
Поздрави!



Да, така е, прав си!

Живял съм четири години в село на бежанци от Македония
В казармата имах момчета от Македония Интересното е ,че надушваха по някакъв начин, че съм им близък Търсеха ме, на други правеха мръсотии , на мен никога Слушаха ме?! Смятаха ме за свой, без нищо да съм казвал
Може би защото " издържах" теста, на който ме подложиха първите дни
Бях инструктиран как да се държа с тях Да не им обръщам вниманиеТа не обръщах внимание на провокатора, който ми пратиха До в момента, в който посегна да ми вземе пистолета Светкавично го заредих и го насочих в челото му Наредих му да излезе от стаята -заднешком Гледаше пистолета и така излезе .... Разбра, че не се шегувам!
А пратилите го разбраха ,че не си поплювам! Като тях съм!
Е, познавах ги, разбира се , от тези четири години на село
Примитиви, имаше някаква йерархия по бабаитлък-борба и бой
Бокса и борбата ми са чужди и бях на дъното на йерархията Но веднъж ми падне пердето и набих един от големите бабаити Нещата се промениха, като се има предвид ,че в учението бабаитите бяха далече от мен
Изкарах четири незабравими години
Бяха иначе пробивни момчета
Често прескачам до селото А с елита поддържам връзка и до днес Срещаме се всяка неделя Ами има директор на ММЦ Приморско, директор но Винпром-Бургас, кмет на Несебър А и известния Порточанов е от там Знаем се с него, живее на терена на къщата на лелята на жена ми
Той обаче се държи на дистанция Но с брат му поддържаме много приятелски отношения
Не са македонисти Говорят с присмех за този уклон
Българи са!

Хубава вечер!
цитирай
5. krumbelosvet - Да, слава Богу,
16.11.2016 08:38
все по-често се среща тезата, че преди да се ВЪРНЕМ от северните склонове на Памир, Хиндокуш и Кавказ, сме тръгнали от днешна България, с тракийския славяно-български език. Поздрави! А причините могат да са много, и не чужди завоеватели, както е болната традиция. До днес продължава да напредва, например, зловещото ЗАСУШАВАНЕ от Памир до Кавказ, преди това европейските вулкани може да са предизвикали велико преселение на ИЗТОК, и т.н.
цитирай
6. pvdaskalov - * ! *
16.11.2016 09:30
Лео, приятелски ти завиждам на приятното занимание. Наистина е приятно. Г-н Диданов ме изпревари с догадката, че след "бацкам" е логично да последва "боцкам". Аз продължих тази хлъзгава тема и проверих как е българското "семе". Оказа се, че думата на македонски (семе) и латински (semen) препокрива нашия термин.
Бъди жив и здрав...
И благодаря за освежаващите постинги.
П и е р

цитирай
7. panazea - Лео , татко казваше : Да бацна .
16.11.2016 10:50
Тази дума се употребява в Източна България .
Не се бях замисляла за връзката й с Латинския , Френския и Италианския , които съм учила поотделно и никога не съм правила връзка .
Македония се е откъснала от България преди 100 години. Като всеки род , откъснат от Метрополията и те са спряли своето развитие там , преди сто години. Това се чувства в малките градчета , отдалечени от големите центрове,където си говорят така , както в нашите села.
Македонският диалект сега е някаква смесица от стари български думи , примесени със сърбизми/щото са много модерни/ и чуждици. Даже нямам желание да ги слушам.Толкова деформирано всичко ,една гротеска. Като че ли някой нарочно до неузнаваемост е изкълчил езика.
Виж Полският език е нещо различно. Там се чувстват корените на една стара цивилизация , тясно свързана с нашата. Проше , Пана.
цитирай
8. germantiger - ...
16.11.2016 12:11
Скоро на 3 декември Кубрат Пулев ще се бие със Самюъл Питър - роден в град УЙО - Нигерия!
цитирай
9. nadzambunata - Хехеееее, това не е език, а обикновен диалект.
16.11.2016 12:42
Австрийската "школа" за историко-политически технологий заедно със съвеЦкия изпълнител си вършат от векове доста добре работата. Турнаха на диалекта етикета "език", написаха учебника по история (с татарското произхождение на Българите) и ГОТОВО! Предателството се продължи от наште учьонъье, който доброволно употребяват набедения термин "траки".
В австрийския разговорен речник се употребява BUSSERL [бусл], BUSSI [буси] - целувчица, целувка. Тази думичка се изрича ежедневно в края на всеки разговор между близки. В моя роден край Видинско също се употребява "дай да те бацнем", но май само в тая форма. "Бацам" в сръПския е със значението "хвърлям".
А за изкривяването на топонимите в ДНЕШНА австрия, измисления дойче шпрахе и набеден за латински език просто няма да се разпростирам, щото това е обем за цяла книга.
цитирай
10. shtaparov - Думата ми е добре позната от моите ...
16.11.2016 14:25
Думата ми е добре позната от моите деди,които избягали от нашите земи в Солунско преди 103 години,за да си останат Българи. Докато бяха живи,когато искаха да кажат на някое от децата "Дай да те целуна" те казваха "Дай да те бакна" а израза "Целуни ме" при тях звучеше като "Бакни ме". Затова мисля,че Бакна (с диалектен вариант Бацна) се родее с днешните думи Обикна (О-Бакна) и Обиквам.
цитирай
11. litatru - :)
16.11.2016 19:04
Хубава тема.
Приятна вечер!
Литатру
цитирай
12. tota - Здравей!
16.11.2016 19:55
Този глагол не е само в Македония познат. В Асеновградско също се казва дай да те бацна или дай да те целуна. Но вече почти не се използва от младите хора. Помня тази дума от детските си години. Преди време ме питаха за диалектни думи, не си спомних бацна, но бонела /вилица/ си спомних. Вероятно има много диалектни думи, които не записах, за съжаление.
Поздрави!
цитирай
13. leonleonovpom2 - Здравей, Красимире!
16.11.2016 19:56
krumbelosvet написа:
все по-често се среща тезата, че преди да се ВЪРНЕМ от северните склонове на Памир, Хиндокуш и Кавказ, сме тръгнали от днешна България, с тракийския славяно-български език. Поздрави! А причините могат да са много, и не чужди завоеватели, както е болната традиция. До днес продължава да напредва, например, зловещото ЗАСУШАВАНЕ от Памир до Кавказ, преди това европейските вулкани може да са предизвикали велико преселение на ИЗТОК, и т.н.


Вярно е, потопът в Черно море е също, но една много назад във времето , причина!
Подминава се ролята на Александър Македонски
Желанието му да създаде империя с хомогенен народ
След смъртта му империята се разделя на нясолко империи
Една от тях е Согдианската С македонски царе и чиновнически апарат Хиляди хора се изселват там! Тази империя просъществува близо два века Столицата Согдиана е най- големия град в света тогава Гръцките полиси са градчета пред него!
при разпадането на тази империя се създават множество-КНЯЖЕСТВА, едно от тях е Кушанското, където вече се говори за Българи Имах постингна тази тема, Българин означава силен! Кушанската империя, доминирана от Българи!
При разпадането й, тези Българи започват връщане към земите на прадедите си- нашите земи!
Аспарух идва при свои и те са го приели като такъв!

Хубава вечер!
цитирай
14. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю Пиер!
16.11.2016 20:09
pvdaskalov написа:
Лео, приятелски ти завиждам на приятното занимание. Наистина е приятно. Г-н Диданов ме изпревари с догадката, че след "бацкам" е логично да последва "боцкам". Аз продължих тази хлъзгава тема и проверих как е българското "семе". Оказа се, че думата на македонски (семе) и латински (semen) препокрива нашия термин.
Бъди жив и здрав...
И благодаря за освежаващите постинги.
П и е р



Да и семе се припокрива
Коментирахме с Анонимус Той е на мнение, че тези думи са вкарани в езика ни от учениците на братята Кирил и Методий, при усилната им работа по облагородяване на езика Да, това е вярно, работили са върху него и то много! За да го направят почти съвършен!
Правдоподобно е!
Но защо латински, не гръцки, в империято еднолично е използваем гръцкия език?
Ами заради преговорите с папата!
Пак правдоподобно
Но има думи, които изглегждат по- скоро взети от нас в латинския , а не обратно
Овца, агне , защо ще взимаме ние , народ занимаващ се със скотовъдство тези думи от латинския?!
Явно връзката е по- стара!

Хубава вечер, приятелю!
цитирай
15. leonleonovpom2 - Здравей, Тони!
16.11.2016 20:19
panazea написа:
Тази дума се употребява в Източна България .
Не се бях замисляла за връзката й с Латинския , Френския и Италианския , които съм учила поотделно и никога не съм правила връзка .
Македония се е откъснала от България преди 100 години. Като всеки род , откъснат от Метрополията и те са спряли своето развитие там , преди сто години. Това се чувства в малките градчета , отдалечени от големите центрове,където си говорят така , както в нашите села.
Македонският диалект сега е някаква смесица от стари български думи , примесени със сърбизми/щото са много модерни/ и чуждици. Даже нямам желание да ги слушам.Толкова деформирано всичко ,една гротеска. Като че ли някой нарочно до неузнаваемост е изкълчил езика.
Виж Полският език е нещо различно. Там се чувстват корените на една стара цивилизация , тясно свързана с нашата. Проше , Пана.


Така си е!
Както правилно дефинира жена ми сръбския Че все едно слушаш майтапи Туй, в още по- голяма степен важи за македонския! Сръбския и той е производен на Българския, а не обратното, както е счела Екатерина Велика, че Българският е диалект на сръбския Степента на развитие на езика ни нагледно показва кой какъв е и къде е!

За полския съм напълно съгласен Една седмица, по време на най- голямата криза бях там
Имам прекрасни и много лоши спомени от поляци
Но езикът е като нашия, с изобилие на шипящи съгласни, които го правят различен
Когато поляк говори бавно, всичко му се разбира

Хубава вечер, Тони!
цитирай
16. leonleonovpom2 - Здравей, Германтигър!
16.11.2016 20:21
germantiger написа:
Скоро на 3 декември Кубрат Пулев ще се бие със Самюъл Питър - роден в град УЙО - Нигерия!


Разбирам накъде биеш!
Честно казано, боксът не ми е от любимите спортове, не съм се интересувал от нигериеца

Хубава вечер!
цитирай
17. leonleonovpom2 - Здравейте!
16.11.2016 20:33
nadzambunata написа:
Австрийската "школа" за историко-политически технологий заедно със съвеЦкия изпълнител си вършат от векове доста добре работата. Турнаха на диалекта етикета "език", написаха учебника по история (с татарското произхождение на Българите) и ГОТОВО! Предателството се продължи от наште учьонъье, който доброволно употребяват набедения термин "траки".
В австрийския разговорен речник се употребява BUSSERL [бусл], BUSSI [буси] - целувчица, целувка. Тази думичка се изрича ежедневно в края на всеки разговор между близки. В моя роден край Видинско също се употребява "дай да те бацнем", но май само в тая форма. "Бацам" в сръПския е със значението "хвърлям".
А за изкривяването на топонимите в ДНЕШНА австрия, измисления дойче шпрахе и набеден за латински език просто няма да се разпростирам, щото това е обем за цяла книга.



Да, диалект е!
Обвинявам нашите историци, че отдават внимание на македонизма и по този начин поддържат гръцките твърдения ,че македонците са тяхни! Както и протестират и за името, но заради собствеността си върху него, не за да ни подкрепят!

А не кажат ясно, че македонците са Българи! За нашите историци става дума!
Защо днешните македонци не говорят гръцки? Защо се наричат македонци? Какво е станало с античните македонци?
Много въпроси!
Трудни отговори, в историята е така Затова има хипотези и е смешно да се говори за теории Те се доказват Като се намеси и генетиката, тогава може би ще се прояснят нещата....
Това в австрийския е интересно Ами бузата също е предназначена за целувка, явно е свързана с нея- бузата, като дума

Хубава вечер!
цитирай
18. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю Щапаров!
16.11.2016 20:37
shtaparov написа:
Думата ми е добре позната от моите деди,които избягали от нашите земи в Солунско преди 103 години,за да си останат Българи. Докато бяха живи,когато искаха да кажат на някое от децата "Дай да те целуна" те казваха "Дай да те бакна" а израза "Целуни ме" при тях звучеше като "Бакни ме". Затова мисля,че Бакна (с диалектен вариант Бацна) се родее с днешните думи Обикна (О-Бакна) и Обиквам.


Благодаря ти за поредния хубав коментар!
Вероятно обиквам е свързано с тази стара форма на целувам
Обичта и целувката са неразривно свързани!

Хубава вечер, приятелю!
цитирай
19. leonleonovpom2 - Благодаря ти , Величке!
16.11.2016 20:40
litatru написа:
Хубава тема.
Приятна вечер!
Литатру


Тези две думи са напълно достатъчни, да ми подобрят настроението!
Дори и да е много , дори прекалено лошо!

Хубава вечер и на тебе!
цитирай
20. leonleonovpom2 - Поздрави, Ати!
16.11.2016 20:48
tota написа:
Този глагол не е само в Македония познат. В Асеновградско също се казва дай да те бацна или дай да те целуна. Но вече почти не се използва от младите хора. Помня тази дума от детските си години. Преди време ме питаха за диалектни думи, не си спомних бацна, но бонела /вилица/ си спомних. Вероятно има много диалектни думи, които не записах, за съжаление.
Поздрави!


И аз съм израснал в Родопския край
Дядо ми беш колоритен в това отношение Говореше си на местния диалект И аз, пет, шест годишен попивах Докато не се намеси майка ми, със замах
Съжалявам ,че не записвах Още звучи в ушите ми - По видело, виделина...
Все пак те са запечатани в съзнанието ми, тези думи и понякога изскачат Чудя се , откъде зная тази изневиделица появила се дума?
Но за кратко! От дядо ми!

Хубава вечер, Ати!
цитирай
21. indiram - Здравей, Леон!
16.11.2016 22:16
Екзотично! - Браво, Леон!
...
"Ела, баба, да ми те бацне!" - имаше някаква сценка/скеч преди 40-50 години...
Позната е думата БАЦНА в цяла България - днес, мисля... защото съм я чувала от хора от различни краища на днешна България... А, щом я има и по други краиша - ония (инатливите) да си имат едно наум - от дека са... а, вижда се от материала и коментарите - нашенска си е думата - ...
"НА ФРЕНСКИ ЦЕЛУВАМ И ЦЕЛУВКА СЕ ПРОИЗНАСЯТ ЕДНАКВО- БЕЗе
ПИШАТ СЕ И ЕДНАКВО- BAISеr Разликата е в това, че целувка на френски е от мъхки род/ нормално, тя би трябвало да е по инициатива на мъжа/ и определителния член предхожда думата , а не е в нея, както е в Българския"
- една е думичката за ЦЕЛУВАМ и ЦЕЛУВКА (2 грам.категор.) - хитри французи!

... Какъв македонски език и държава?! - Струва ми се, че е пореден опит, подобен на онзи с Румъния, французи да им пишат граматиката... А, на французите кой им е писал граматиката, която наподобява гръцката (или обратното)...

Поздрави!
цитирай
22. shtaparov - Думата ми е добре позната от моите ...
17.11.2016 15:51
leonleonovpom2 написа:
shtaparov написа:
Думата ми е добре позната от моите деди,които избягали от нашите земи в Солунско преди 103 години,за да си останат Българи. Докато бяха живи,когато искаха да кажат на някое от децата "Дай да те целуна" те казваха "Дай да те бакна" а израза "Целуни ме" при тях звучеше като "Бакни ме". Затова мисля,че Бакна (с диалектен вариант Бацна) се родее с днешните думи Обикна (О-Бакна) и Обиквам.


Благодаря ти за поредния хубав коментар!
Вероятно обиквам е свързано с тази стара форма на целувам
Обичта и целувката са неразривно свързани!
Хубава вечер, приятелю!

Нещо повече: думата Обиквам означава Обичвам и е тясно свързана с думата Обич,която уважаемият Петър Добрев обяви твърдо за "пра"-Българска заедно с още редица други. А Обич= Лобич (виж думата "Лоби")= Любич (Залюбване),от където идва и "западната" дума Лоби (=Люби). Ето как се тълкуват "пра"-Българските думи: те са досущ като "славянските",но трябва човек да има желание за да го забележи!
цитирай
23. leonleonovpom2 - Поздрави, Индра!
17.11.2016 17:12
indiram написа:
Екзотично! - Браво, Леон!
...
"Ела, баба, да ми те бацне!" - имаше някаква сценка/скеч преди 40-50 години...
Позната е думата БАЦНА в цяла България - днес, мисля... защото съм я чувала от хора от различни краища на днешна България... А, щом я има и по други краиша - ония (инатливите) да си имат едно наум - от дека са... а, вижда се от материала и коментарите - нашенска си е думата - ...
"НА ФРЕНСКИ ЦЕЛУВАМ И ЦЕЛУВКА СЕ ПРОИЗНАСЯТ ЕДНАКВО- БЕЗе
ПИШАТ СЕ И ЕДНАКВО- BAISеr Разликата е в това, че целувка на френски е от мъхки род/ нормално, тя би трябвало да е по инициатива на мъжа/ и определителния член предхожда думата , а не е в нея, както е в Българския"
- една е думичката за ЦЕЛУВАМ и ЦЕЛУВКА (2 грам.категор.) - хитри французи!

... Какъв македонски език и държава?! - Струва ми се, че е пореден опит, подобен на онзи с Румъния, французи да им пишат граматиката... А, на французите кой им е писал граматиката, която наподобява гръцката (или обратното)...

Поздрави!


Благодаря ти за хубавия коментар! Да, именуващите се за македонци, са си нашенци Чешити, но иначе не са лоши хора
Спомням си, в един мрачен ден се разхождах по брега Почти нямаше хора Пресрещна ме един млад човек с малко дете и ме заговори Беше от Македония И веднага по темата Че сме от един род, че политиците ни делят, оставени сами,ще се разбираме прекрасно Защото сме-чиляци, така каза!
Как усети ,че аз съм ч(овек за такъв разговор, не знам?!
Защото много може и да го сиктирдосат!
Но тази сцена съм я запомнил!

Хубава вечер, Индра!
цитирай
24. leonleonovpom2 - Благодаря ти, приятелю!
17.11.2016 17:17
shtaparov написа:
leonleonovpom2 написа:
shtaparov написа:
Думата ми е добре позната от моите деди,които избягали от нашите земи в Солунско преди 103 години,за да си останат Българи. Докато бяха живи,когато искаха да кажат на някое от децата "Дай да те целуна" те казваха "Дай да те бакна" а израза "Целуни ме" при тях звучеше като "Бакни ме". Затова мисля,че Бакна (с диалектен вариант Бацна) се родее с днешните думи Обикна (О-Бакна) и Обиквам.


Благодаря ти за поредния хубав коментар!
Вероятно обиквам е свързано с тази стара форма на целувам
Обичта и целувката са неразривно свързани!
Хубава вечер, приятелю!

Нещо повече: думата Обиквам означава Обичвам и е тясно свързана с думата Обич,която уважаемият Петър Добрев обяви твърдо за "пра"-Българска заедно с още редица други. А Обич= Лобич (виж думата "Лоби")= Любич (Залюбване),от където идва и "западната" дума Лоби (=Люби). Ето как се тълкуват "пра"-Българските думи: те са досущ като "славянските",но трябва човек да има желание за да го забележи!


Да, бяха ми убягнали тези думи Не правих тази връзка
А очевидно я има!
Съгласен съм с линията, че сме дали и даваме на света
А не да живеем с нихилизма, че нищо не даваме, може само на готово да получаваме И, че така е било винаги!?
Освен, че е недостойно, не е и вярно!

Хубава вечер, приятелю!
цитирай
25. shtaparov - Благодаря от сърце приятелю драги и ...
18.11.2016 16:47
Благодаря от сърце приятелю драги и позволи да допълня,че "немската" дума Liebe (Лийбе) е диалектна форма на Българската Любе (Любя)- замести едната с другата във всички немски изрази които я съдържат и ще видиш,че за крайния смисъл няма значение коя от двете ще използваш,стига хората да разберат ясно какво си искал да кажеш.
цитирай
26. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю!
18.11.2016 20:31
shtaparov написа:
Благодаря от сърце приятелю драги и позволи да допълня,че "немската" дума Liebe (Лийбе) е диалектна форма на Българската Любе (Любя)- замести едната с другата във всички немски изрази които я съдържат и ще видиш,че за крайния смисъл няма значение коя от двете ще използваш,стига хората да разберат ясно какво си искал да кажеш.


С немския не съм на ти
Преди години, по време на стажа, бях стигнал ниво да разбирам какво ми се говори и да мога да отговарям
Даже след време изненадах жена ми с изрази и цели изречения, които тя недоумяваше откъде зная/ под секрет, мислеше ,че някоя любовница ме е научила/


Спомням си, че имахме спор с Германтигър, относно липсата на германски думи в езика ни А уж са живяли германци тук- готи
Той твърдеше ,че има много немски думи в езика ни
Аз не отричах техническите като щекер, щепсел и така нататък, но имах предвид говоримите в обикновения език, а не думи на по- малко от сто години
И изведнъж ми просветна и го попитах либе ли има предвид И че тя според мене е пример за обратната връзка

Не , не сме се скарали на тази тема Аз уважавам германците заради организацията и дисциплината, които са причина и за постиженията им в науката!
тОЧНО ТОВА ЛИПСВА НА НАС и ТОВА НИ ПРОВАЛЯ
НЕ МОЖЕШ ДА ПОСТИГНЕШ НЕЩО В НАУКАТА, КОГАТО СИ НАПЪЛНО ЗАВИСИМ ОТ ДРУГИ
кОГАТО ТРЯБВА НАПРИМЕР ДА БЯГАШ, ДА ТЪРСИШ ХИМИКАЛИ ИЛИ СТЪКЛАРИЯ!

тОЧНО ТОВА МИ КАЗА ЕДИН УВАЖАВАН ЧОВЕК, КОГАТО СЕ КОЛЕБАЕХ, ДАЛИ ДА ПРИЕМА ДОГОВОРА
дА НЕ СЕ ПРИТЕСНЯВАМ, НЕ Е КАТО ПРИ НАС ,ДА БЯГАШ ,ДА ТЪРСИШ КОНСУМАТИВИ
ВЕЧЕР, ПРЕДИ ДА СЕ ПРИБЕРЕШ, ПРАВИШ СПИСЪК НА НЕОБХОДИМОТО ТИ ЗА ДРУГИЯ ДЕН И ГО ОСТАВЯШ НА БЮРОТО
НА ДРУГИЯ ДЕН ГО НАМИРАШ-ТАМ!

Хубава вечер, приятелю!
цитирай
27. katan - Милу, ела дъ тъ бацна:).
18.11.2016 21:45
Така ми казваше баба Катя, която си беше чиста българка от Куманич /днешна Гърция/.
От нея знам много "екзотични":) думи, изрази и поговорки.
Може би от там води началото на интереса ми към диалектните думи от различни краища на страната.
"Бацкам" я има и в Родопите. В Странджа и Велико Търновско има думи, които ги има и около Стъргач.
Това доказва, че всички сме българи.
Благодаря и поздрави, Иване!
цитирай
28. leonleonovpom2 - Поздрави, Катя!
18.11.2016 22:31
katan написа:
Така ми казваше баба Катя, която си беше чиста българка от Куманич /днешна Гърция/.
От нея знам много "екзотични":) думи, изрази и поговорки.
Може би от там води началото на интереса ми към диалектните думи от различни краища на страната.
"Бацкам" я има и в Родопите. В Странджа и Велико Търновско има думи, които ги има и около Стъргач.
Това доказва, че всички сме българи.
Благодаря и поздрави, Иване!


Благодаря ти за чудесния коментар!
Да и дядо ми явно е казвал това!
Но аз го разбирах като боцна Защото имаше остра брада и болеше Та чуех ли това, гледах ако не мога да се откопча, да е кратко!
Много думи научавах от него И явно му правеше удоволствие да ме учи на тях, защото виждаше интереса ми Шльоко например
Но майка ми му поохлади ентусиазма веднъж
Привика го в другата стая и му държа конско Залепих се до вратата отвън и слушах
Пита го ,дали си дава сметка, че като тръгна на училище, освен ,че ще ми бъде трудно с материала, ще ми се и подиграват другите деца!
И за наказание, да отвикна и аз, ме прибра за месец, въпреки, че нямахме условия- живеехме в една стая на барака, докато се строеше къщата...
Съжалявам, че това богатство не го записах!
Така е, всички сме Българи, от всички краища
Две от прабабите ми по рождение са гъркини Но децата си са възпитавали в Български дух, като истински Българи
Такъв беше дядо ми, баба ми също Дядо ми дори ненавиждаше гърците,заради подлостта им във войните
Баба ми имаше сестри, само една с гръцко име- Теофана
Останалите бяха с имена на цветя- Невена, Латинка, Цветанка, една имаше странно име- Ньони, а на баба ми името беше Любена Казваха и Любка, но като разбрах истинското име се зареках, ако имам един ден дъщеря, да се казва така Много ми хареса това име За съжаления не осъществих детската мечта

Спокойна нощ, Катя!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 9135649
Постинги: 1348
Коментари: 29643
Гласове: 102592
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031