Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.05.2018 21:43 - УРСУЗ
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 3201 Коментари: 9 Гласове:
23

Последна промяна: 13.05.2018 22:07

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Сега, да не се получи като с мискин, предупреждавам, че приликата с някои герои в блога, ако си я открият , е случайна, а не преднамерена!

Аз си работя по програмата / не такава, да омаскарявам /и не ме вълнуват качествата на някои блогъри, дори и да са с отрицателен знак! Ако трябва, ще им ги опиша директно, хумористично-също, а не завоалирано!  
Но не ме вълнуват! Бих взел отношение, ако се поправят, да ги похваля , това няма да пропусна!  Смятам, че ще имам подкрепа в твърдението си, че по отношение похвали не съм скръндза!

Що се отнася до езиковите ми занимания, може и да не съм тясно профилиран специалист, но съм преводач, с официален документ за правоспособност ! Да, на техническа литература, но за да си правоспособен в тази област, трябва на достатъчно високо ниво да владееш и говоримия, всекидневен език ! Така ,че някои да не се притесняват неоснователно относно заниманията ми!

Понеже по неволя постингът с инцидента на дядо ми с мечката стана тема, неволно се сетих,  как е мечка на френски-УРС или мечок-юрсюс
Да, сетих се също, че често в говоримият ни език се дава квалификация за някого, че е урсуз! Не звучи похвално, примерно ,да е придружена с ашколсун!

За да няма двусмислици , да отворим БЪЛГАРСКИ ТЪЛКОВЕН РЕЧНИК, дело на издателство " Наука и изкуство", лето 2007 г.
Какво пише там за урсуз ? Лош, долен, проклет човек! Няма намек за мечок А и най- важното, да не го забравим- думата е от турски произход!? Да, пет века заедно, нормално е да има обмен на лексика! И я има, като ашколсун, по- горе Възходяща градация на браво!
БРАВО, АШКОЛСУН!

Професионално изкривяване от моя страна , не ме задоволява тази категорична постановка само на прима виста че положението е такова, след като думата я има  и в езиците на латиногрупата!

Да проверим какъв смисъл се влага в нея!?
На латински е  URSUS/ Урсус/ Означава мечка и нищо друго ! Ако се пренесе поведението и върху човек,в никакъв случай няма  в нея да се вложи съдържание на хрисим, добър, възпитан, с обноски човек!?  Май пак опира до основния смисъл-лош , долен , проклет, даден в речника!

Я да погледнем отново в матерния ми френски/ майка ми, от бебе почти ме е учела на него/!
OURS/ УРС/,  URSUS/ ЮРСЮ,С/!
Какъв е преводът?
Същият, мечка, мечок! Прехвърлено за човек - лош, саможив! Пак неприятни квалификации, противоположни на добър!

Няма да доказвам, многократно доказваните ни тук връзки с латините, но ако мерило за произхода на дадена дума в езика ни е това колко години той е звучал по нашите земи-например за турският петстотин години, което си е силен аргумент, то латинският е звучал точно седемстотин и  петдесет години-от времето на Спартак, та чак до Аспарух!
Нещо не е наред, нали!?



Гласувай:
25


Вълнообразно


1. leonleonovpom2 - Който го е страх, да не коментира!
13.05.2018 21:46
Влизам му в положение!
Страх лозе пази!
А що се отнася за гузен негонен бяга, сам ще си е виновен!
Да не обвинява мен!
цитирай
2. mt46 - Да,
13.05.2018 22:01
срещат се и такива хора, урсузести. Да си нямаш работа с тях...
цитирай
3. leonleonovpom2 - Да,
13.05.2018 22:11
mt46 написа:
срещат се и такива хора, урсузести. Да си нямаш работа с тях...


Здравей , Марине!

Да, така е!
Но на едно мило същество, като му кажа, че може да срещнем мечка ,ми отвръща, че в града няма мечки! В гората били!
Та и тези, с мечо поведение нямат работа в града, да отиват в гората!
цитирай
4. vaquero - leonleonovpom2,
13.05.2018 23:44
Тази дума, с турски произход, е обидна за баба Меца.
цитирай
5. leonleonovpom2 - Здравей,приятелю!
14.05.2018 10:32
vaquero написа:
Тази дума, с турски произход, е обидна за баба Меца.


Вероятно си прав!
Но като влезеш в тази кожа, имаш две възможности:
Или да хващаш гората, или да излезеш от нея!
За да не ти е обидно!

Хубав ден!
цитирай
6. nedovolen - От поста пак ми изплува филма за Д...
14.05.2018 12:11
От поста пак ми изплува филма за Дерсу Узала /името е разбъркано в заглавието/, антипод на описваните мечки.
А мечката е величествено животно, което гората приема радушно. И, не се шегувайте с последната, щото може така да се разяри, че прегръдката на първата да ви се стори братска!
:)))
цитирай
7. leonleonovpom2 - Поздрави, Николай!
14.05.2018 13:55
nedovolen написа:
От поста пак ми изплува филма за Дерсу Узала /името е разбъркано в заглавието/, антипод на описваните мечки.
А мечката е величествено животно, което гората приема радушно. И, не се шегувайте с последната, щото може така да се разяри, че прегръдката на първата да ви се стори братска!
:)))



Впрочем, главният герой, който ми брои коментарите, не брои твоят?! К:акво ли му влиза в работата това? Смята ,че е мой!
Какво да кажа? Претендира, че е висша класа специалист Ако е такъв наистина, не би било някаква трудност да се хване разликата
А, да може да играя, както прави той! Да наблегне на грешките в писането ида смята ,че е неуловим!? Да, но прави друга капитална грешка Използва същите ключови думи и измамата се хваща!

Да, мечката е достойно животно и статистически превъзхожда човека! Мечката няма да убие, ако не е свръхгладна и най-вече предизвикана, за едно удоволствие! Както прави човека
Казано образзно, мечката може да прояви човечност, а човекът да е ...урсус, със с накрая!

Хубав ден, приятелю!
цитирай
8. merlin68 - В речника пише, че турското уурсуз ...
14.05.2018 20:07
В речника пише, че турското уурсуз означава нещастие, злина
Трудно е да се каже дали значението проклет, зъл, лош, долен в нашия урсуз идва от турската дума, или от характера на мечката. Клоня към 50/50, сигурно защото досега гледах Стани богат:)
цитирай
9. leonleonovpom2 - Здравей, Краси!
14.05.2018 20:36
merlin68 написа:
В речника пише, че турското уурсуз означава нещастие, злина
Трудно е да се каже дали значението проклет, зъл, лош, долен в нашия урсуз идва от турската дума, или от характера на мечката. Клоня към 50/50, сигурно защото досега гледах Стани богат:)


Така е, смисълът и в двата варианта се припокрива!

Хубава вечер!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 9133702
Постинги: 1348
Коментари: 29643
Гласове: 102591
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031