Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.04.2019 21:12 - Джордж Байрон/ 1788- 1824/
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 2944 Коментари: 19 Гласове:
44

Последна промяна: 29.04.2019 21:12

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Преди дни се навършиха 195 години от смъртта на бележития английски/ шотландски/ поет!
Той е в една категория  на особено даровити поети, които се включват в освободително - революционните борби на времето си ,без никакви задръжки  и изгарят в тях!  Като малко по-  късно родените от него Ботев и Петьофи!
От благороднически произход е, наследствен лорд, но борбите на угнетените народи на Балканите го привличат и той се включва във войната за освобождение на Гърция!

Както и Ботев, с когото си приличат по характер, той е буен и непокорен! Имал е всичко, талант, осигурено бъдеще, но ги зарязва и след ред перипетии се озовава в Гърция!
Лежи даже и в затвор в Швейцария!
Да ,съдбата ме ощастливи ,да видя килията в която е лежал близо година - в замъка на Шион! Знаех ,че се е подписал там и подписът му е запазен!  Поради тази причина са запазени и всички драсканици по стените, дело  на затворниците. Дълго го търсих, килията е голяма по размер Но напразно. Вече си мислех,  че  е слух, не отговаря на истината!  И тогава мярнах нещо написано на високия таван Да, беше неговият подпис-BYRON Как е успял да го напише, един господ знае!
Показах го и на другите, които го търсеха по стените! Първата, непринудена реакция беше-" Хулиган"?!
Да, за такъв са го считали, даже в родината му, а  и за такава проява е лежал и в затвора на замъка на Шион Той е близо до Монтрьо, вдаден малко навътре в езерото Леман, по- известно като Женевското езеро!

След освобождението си Байрон прекосява Европа, пътува и по море, докато накрая се озовава в размирна Гърция!.....
Тук попада при Българи, които се борят за нейното освобождение, при един от най- големите герои-  Марко Бочар!
Георги Раковски, в " Горски пътник" Дава описание на Марко Божар, както го нарича Ето цитат за него:
"Марко Божар е бил Българин от Водина......
Неговата съпруга живееше в Атина и  и не знаеше да говори гръчески, само Български и арнаутски ! Гърци присвояват себе все, що е славно на света, , погърчили са и Марко Божарово имя"

Да ,точни думи, гърците присвояват всичко славно по света! Убедил съм се, въпреки че на времето считах подобни писания за богохулни! Млад съм бил и наивен! Но това ни беше втълпявано!?
Раковски е прав, аблсолютно!
Марко Божаров загива геройски за свободата на Гърция!
За тази свобода се бият и хиляди Българи, с надеждата ,че утре , когато дойде ред  и на България, жестът им ще бъде върнат Не, гърците забравят, а после имат други претенции към нас и нашите земи!?  Неблагодарници са, меко казано,  спрямо нас!

Божаров е погребан с военни почести!  Байрон отива ,да се поклони на гроба му ! Но заболява от блатна треска и умира Погребан е до гроба на приятеля си Марко Бочар или Божар!Само на 36 години е!
Днес, на мястото,  където са погребани,  има колона, на която са изписани имената им ,заедно с тези на  други герои на Гърция ! Марко Божар, като Боцарис!?

Каква ли е щяла да е съдбата на Байрон, ако беше оцелял?!
Сигурно е щял да се бори и за свободата на България ,с много от оцелелите си Български приятели!/ Защо ли мълчим за масовото участие на Българи в заверата?/
Много е било вероятно  и да бъде коронясан за крал на Гърция!  В центъра на Атина има паметник, на който са изобразени Байрон и млада жена-Гърция, която го коронясва!

Да, той е лорд, благородник, нямало е проблем да стане крал на Гърция!
Това не е се е осъществило, но е безспорен крал в поезията!



Гласувай:
44


Вълнообразно


1. leonleonovpom2 - За написването на постинга са по...
29.04.2019 21:19
За написването на постинга са ползвани и материали от печата!
цитирай
2. leonleonovpom2 - Жалко е, че Байрон, който е имал за ...
30.04.2019 08:31
Жалко е, че Байрон, който е имал за сподвижници Българи във войната за Гърция ,не е почетен по никакъв начин от нас, за разлика от летците, убивали невинни хора във Враца и София!?
Прав е Раковски, гърците си присвояват всичко значимо, с допълнението, че ние им помагаме!? Да го правят!
Ето ,да оставим науката и културата, ясно е ,че постиженията не са технилично, но и в историята ИРИ се счита, благодарение на напъните им за гръцка империя, което е абсолютно невярно Тя е създадена от хора с трако-илирийско потекло и дълго време е управлявана от такива императори

Байрон наистина се бори за свободата на Гърция! Но се движи с Българи Отива да се поклони на гроба на приятеля си, Българинът Божаров, но заболява от тиф и умира!Погребан е до него, като негов пръв приятел!
И ние мълчим и чакаме гърците!? Какво ще ни позволят?!
цитирай
3. zaw12929 - НИЩО РАЗЛИЧНО НАЛИ: "Байрон, ...
30.04.2019 09:06
НИЩО РАЗЛИЧНО НАЛИ: "Байрон, който е имал за сподвижници Българи във войната за Гърция ,не е почетен по никакъв начин от нас, ..."
Успешни майски празници...
цитирай
4. germantiger - +
30.04.2019 09:35
Интересен постинг и освен това много полезен със знанието което носи!

Не знаех за този сподвижник на Байрън, нито че гробовете им си съседстват - ИЗКЛЮЧИТЕНО!
цитирай
5. merlin68 - Байрон също така има много голяма ...
30.04.2019 10:46
Байрон също така има много голяма роля в обявяването на Гърция за люлка на европейската цивилизация. Така че немалка част от гръцката мегаломания се дължи на него. Без това в никакъв случай да омаловажава личността и таланта му.
цитирай
6. leonleonovpom2 - Здравей, Зав!
30.04.2019 13:35
zaw12929 написа:
НИЩО РАЗЛИЧНО НАЛИ: "Байрон, който е имал за сподвижници Българи във войната за Гърция ,не е почетен по никакъв начин от нас, ..."
Успешни майски празници...


Имаме тази черта, вероятно липсата на държавност дълги години е причина, да не зачитаме особено добрините, които ни се правят и хората ,които стоят зад тях И в същото време да зачитаме откровени врагове ? Може би ,за да ги омислостивим!?

Хубав месец май и на тебе , Зав!
цитирай
7. leonleonovpom2 - Здравей, Германтигър!
30.04.2019 13:45
germantiger написа:
Интересен постинг и освен това много полезен със знанието което носи!

Не знаех за този сподвижник на Байрън, нито че гробовете им си съседстват - ИЗКЛЮЧИТЕНО!

Благодаря ти!
Не е популяризирана връзката на Байрон с Българи и с България Както и участието на Българи във войната за освобождение на Гърция! Целта е ясна- погамаме сега на вас, утре -вие на нас!второто не се е осъществило!
Българите се изявяват като великолепни войници Това прави впечатление по- късно и на Гарибалди! И той е един от най- големите защитници на Българите!
Гарибалди е зачетен ,но Байрон е пропуснат ?
Дано се лъжа, но струва ми се ,че е така!

Хубав ден!
цитирай
8. leonleonovpom2 - здравей, Краси!
30.04.2019 13:58
merlin68 написа:
Байрон също така има много голяма роля в обявяването на Гърция за люлка на европейската цивилизация. Така че немалка част от гръцката мегаломания се дължи на него. Без това в никакъв случай да омаловажава личността и таланта му.


Да, такава е и идеята на Великобритания, да обяви гърците за наследници на древна Елада
А колко е велика като понятие Елада, това е въпросът, при положение ,че е нямало държавност, свързваща полисите?!
Та, Великобритания използва козът за Магна Елада, за да възстанови Гърция И да я направи и неин сателит впоследствие
Михаил Арнаудов, в книгите си е писал ,че в 17- ти век в Атина не се говори гръцки изобщо Вдовицата на Марко Божар живее в Атина, вече е 19- ти век, но не знае дума на гръцки ,според Раковски Говори Български и арнаутски, който дълго време е бил основен език в Атина!
Все пак, така са се стекли нещата, че Байрон се е движел с Българи Завързал е приятелство с тях Вероятно и желанието му е било ,да бъде погребан до Марко Божар!?

Впрочем Раковски изключително точно е описал манталитета на съвременните гърци Всичко ценно ,до което се докопат ,да го обявят за тяхно! По-точно от това не може и да бъде!

Хубав ден!
цитирай
9. monarh1991 - Здравей, Лео
30.04.2019 16:25
Интересно инфо, научих нови неща, благодаря ти за пореден път! Не знам дали знаеш за дъщерята на Марко Бочар - Катерина Роза. Била е невероятна красавица, от нея е бил запленен самият баварски крал! Смятам да публикувам за нея инфо. Не съм чел нищо от Байрон все още, за жалост, но знам един цитат от неговата творба ,,Чайлд Харолд", използван от Васил Гюзелев в статията за Момчил юнак в Том 1 на ,,Бележити българи" от 1967 г. - ,,Понякога историкът въвежда в заблуждение, но песента народна звучи в човешките сърца". Много точно прозрение!
цитирай
10. leonleonovpom2 - Здравей, Симеоне!
30.04.2019 19:23
monarh1991 написа:
Интересно инфо, научих нови неща, благодаря ти за пореден път! Не знам дали знаеш за дъщерята на Марко Бочар - Катерина Роза. Била е невероятна красавица, от нея е бил запленен самият баварски крал! Смятам да публикувам за нея инфо. Не съм чел нищо от Байрон все още, за жалост, но знам един цитат от неговата творба ,,Чайлд Харолд", използван от Васил Гюзелев в статията за Момчил юнак в Том 1 на ,,Бележити българи" от 1967 г. - ,,Понякога историкът въвежда в заблуждение, но песента народна звучи в човешките сърца". Много точно прозрение!


Разбира се ,приятелю!
Публикувай смело, такава информация е нужна!
Жена му е албанска Българка, той е македонески Българин, със сигурност дъщерята е красавица Нямам информация за нея!
В Тирана видях страшно красива обменителка на валута! Синеока, със смолисто черни коси Сигурен бях ,че е от Български произход Тя също ни наблюдаваше с интерес Но предпочетох да не поемам инициативата и сгреших!
Желая ти успех!

Хубава вечер!
цитирай
11. katan - Месолонги.
30.04.2019 20:51
Колоните на героите на Гърция.
Доколкото си спомням колоните са около 30.
Едната е на Байрон. Наблизо е на Марко Бочар. Там е и колоната на Фотис Тзавелла, чийто потомък живя почти 60 години в България и допринесе много за българската култура.
цитирай
12. leonleonovpom2 - Здравей, Катя!
30.04.2019 21:32
Да, в Месолонги са погребани и Марко Божаров, и Байрон По искане на Великобритания тленните останки на Байрон са извадени и балсамирани Препогребан е в родината си Но сърцето му е оставено в Месолонги!....Разбираемо защо!

Тзавелла е македонец, част от големия род идва в България, в истинската си родина! Христофор Тзавелла е Български писател
Месолонги е градче в Пелопонес, близо до главния му град Патрас Там на един тесен проход Божаров е повторил подвига на Леонид, успял е дълго да задължи многократно превъзхождаща го турска войска
Тзавелла, Месолонти са с италианско звучение имена Чувства се в този район влиянието на Генуа и Венеция!
Площада на Месолонги носи името на Марко Божаров, но като Боцарис! Преименуван е посмъртно!
Благодаря ти за чудесното допълнение!

Хубава вечер!
цитирай
13. donchevav - Много интересен постинг, Лео - о...
30.04.2019 21:45
Много интересен постинг, Лео - особено с начина, по който разказваш за този колос на европейската поезия, английския поет Джордж Байрон - топло, искрено и ангажирано, с отношение. Лорд Байрон е един от най-ярките представители на Романтизма заедно с Пушкин в Русия, Мицкевич в Полша, Христо Ботев /половин век по-късно по разбираеми причини - робството/ - в България. Всички те са силни личности, понесени от вихъра на бурни страсти, неудовлетворени и гневливи, с интерес към фолклора и природата, с чувствителност към революционните движения на поробените народи, с готовност за саможертва в името на тяхната свобода. Неразбрани от обществото, преследвани от официалната власт, мрачни, плашещи и магнетично привлекателни /сетих се и за Едмон Дантес на Дюма, граф Монте Кристо, типичен герой на Романтизма/, те са уникални личности и гениални творци - да, само тях единствено литературната критика титулува така - само тях обявява за гении.
Винаги ми е интересно да прочета нещо повече за Дж. Байрон. Благодаря ти, Лео! Знам, че е идвал най-малко два пъти по нашите земи, четох някъде, че Петър Берон се е срещал с него във Флоренция и сам начетен, одухотворен, просветлен, е бил запленен от личността на английския бард, дори започнал да учи арменски, за да му подражава...
Срещала съм името на Марко Бочар в биографичните очерци за Байрон, но в твоя текст ми харесаха паралелите - и изводите, които правиш. Има нещо романтично, възвишено, изключително и в смъртта на Байрон - английският поет, борец за свободата на гърците, намира своя гроб на брега на Йонийско море, в малката църквица на окупирания град Месолонги, редом до гроба на своя приятел, българина от Видинско Марко Бочар, само осем месеца след неговата смърт.
Поздрави, Лео! Благодаря за интересния постинг!
цитирай
14. leonleonovpom2 - Розиела!
30.04.2019 21:58
Това ,че имаш претенции да пишеш правилно, някак си, дори никак ,не се връзва с просташкото ти поведение Или смяташ ,че по този начин демонстрираш превъзходство
Не било оценям , а оценявам
Само ,че, основният глагол е ценя, а не ценявам Може ли да дадеш някакво тълкувание по въпроса
А , я кажи умисъл и мисъл от какъв род са?От един и същи ли, и ако не са, защо?

Искам едно да разбереш Това ,което пиша ,не го правя с цел да демонстрирам висша класа в граматиката С други думи ,не е с граматическа насоченост, не е тази основната цел на написаното
И друг път съм казвал-имам трицифрено число статии, в реномирани западни списания- също! Нито една не е връщана заради проблеми с граматиката Да връщани са по правило , с редакторските корекции за по-голяма прецизност, за които трябва да се подпиша ,че ги приемам и съм съгласен с тях Защото аз съм авторът и текстът е мое право, не на някой друг!
Разбираш ли?!
И толкова!
Но колегите, които са ги виждали са оставали изненадани от малкото грешки С признанието, че техните са били "нашарени"

Така ,че не се вживявай в ролята на редактор! Едва ли ще те потърся за подобна работа
Или искаш да издаваш статиите ми?
Е, тогава ,с удоволствие ще приема редакторството ти!
Но с простащини-не!
Не митарствам по света ,както си мислиш Ходя с цел, когато търся решение на нещо И интересуващото ме влиза в употреба!

ПП-Коментарът ти не съм пуснал по една единстена причина Не подхожда, особено за жена, подобен каруцарски език
Следващите, ако са такива, ще бъдат трити, без коментар!
цитирай
15. leonleonovpom2 - Здравей, Венета!
30.04.2019 22:16
donchevav написа:
Много интересен постинг, Лео - особено с начина, по който разказваш за този колос на европейската поезия, английския поет Джордж Байрон - топло, искрено и ангажирано, с отношение. Лорд Байрон е един от най-ярките представители на Романтизма заедно с Пушкин в Русия, Мицкевич в Полша, Христо Ботев /половин век по-късно по разбираеми причини - робството/ - в България. Всички те са силни личности, понесени от вихъра на бурни страсти, неудовлетворени и гневливи, с интерес към фолклора и природата, с чувствителност към революционните движения на поробените народи, с готовност за саможертва в името на тяхната свобода. Неразбрани от обществото, преследвани от официалната власт, мрачни, плашещи и магнетично привлекателни /сетих се и за Едмон Дантес на Дюма, граф Монте Кристо, типичен герой на Романтизма/, те са уникални личности и гениални творци - да, само тях единствено литературната критика титулува така - само тях обявява за гении.
Винаги ми е интересно да прочета нещо повече за Дж. Байрон. Благодаря ти, Лео! Знам, че е идвал най-малко два пъти по нашите земи, четох някъде, че Петър Берон се е срещал с него във Флоренция и сам начетен, одухотворен, просветлен, е бил запленен от личността на английския бард, дори започнал да учи арменски, за да му подражава...
Срещала съм името на Марко Бочар в биографичните очерци за Байрон, но в твоя текст ми харесаха паралелите - и изводите, които правиш. Има нещо романтично, възвишено, изключително и в смъртта на Байрон - английският поет, борец за свободата на гърците, намира своя гроб на брега на Йонийско море, в малката църквица на окупирания град Месолонги, редом до гроба на своя приятел, българина от Видинско Марко Бочар, само осем месеца след неговата смърт.
Поздрави, Лео! Благодаря за интересния постинг!


Благодаря ти за отзива, наистина ме трогна!
Да ,когато пиша за личности от категорията на Байрон, аз действително влагам всичко от себе си
Да ,поети като Байрон, нашият Ботев са наистина гении И намирам много общи черти в тях, присъщи именно на млад гений!
С жена ми една есен бяхме в Трявна Чакахме дете, тя искаше да почива Библиотеката беше на етажа!Аз самият четях за конкурс, но за да не и преча и да съм под ръка, зарових се в библиотеката И попаднах на пълен сбор на вестниците на Ботев!
Спомних си учителката ни по литература какво говореше за публицистиката му-че е наистина велик поет ,но,че е още по- силен в нея! И, че тя някак си,незаслужено, остава в сянка!
Забравих конкурса, изчетох всичко!
Невероятен е!
Необяснимо, вестниците почти изцяло са списвани от него, как е успявал този младеж? Убедих се ,че е права учителката, ненадминат публицист е!
Ами кога и къде е учил френски? Вероятно в Русия Но писмата му на френски са перфектни!
Не случайно, както казваш, само такива личности са считани за гении!

Желая ти всичко най- добро, Венета!
цитирай
16. rosiela - Виж, тук позна! На мнозина съм била редактор и коректор!
30.04.2019 22:21
leonleonovpom2 написа:
Това ,че имаш претенции да пишеш правилно, някак си, дори никак ,не се връзва с просташкото ти поведение Или смяташ ,че по този начин демонстрираш превъзходство
Не било оценям , а оценявам
Само ,че, основният глагол е ценя, а не ценявам Може ли да дадеш някакво тълкувание по въпроса
А , я кажи умисъл и мисъл от какъв род са?От един и същи ли, и ако не са, защо?

Искам едно да разбереш Това ,което пиша ,не го правя с цел да демонстрирам висша класа в граматиката С други думи ,не е с граматическа насоченост, не е тази основната цел на написаното
И друг път съм казвал-имам трицифрено число статии, в реномирани западни списания- също! Нито една не е връщана заради проблеми с граматиката Да връщани са по правило , с редакторските корекции за по-голяма прецизност, за които трябва да се подпиша ,че ги приемам и съм съгласен с тях Защото аз съм авторът и текстът е мое право, не на някой друг!
Разбираш ли?!
И толкова!
Но колегите, които са ги виждали са оставали изненадани от малкото грешки С признанието, че техните са били "нашарени"

Така ,че не се вживявай в ролята на редактор! Едва ли ще те потърся за подобна работа
Или искаш да издаваш статиите ми?
Е, тогава ,с удоволствие ще приема редакторството ти!
Но с простащини-не!
Не митарствам по света ,както си мислиш Ходя с цел, когато търся решение на нещо И интересуващото ме влиза в употреба!

ПП-Коментатът ти не съм пуснал по една единстена причина Не подхожда, особено за жена, подобен каруцарски език
Следващите, ако са такива, ще бъдат трити, без коментар!

цитирай
17. leonleonovpom2 - Разбира се ,че ще позная!
30.04.2019 23:11
Много години съм се занимавал с анализи в една наука, която не е никак проста- за какъвто ме броиш-физикохимия!
Така ,че не е за мен някаква, особена трудност , да анализирам!
Каквото и да е!
цитирай
18. bven - Благодаря за написаното, Леоне! Твоя пост ми припомни предишни съобщения за наследницата на поета.
01.05.2019 09:50
Бих искала да кажа нещо и за нея - Ада. Голяма красавица, интелигентна като баща си /по наследство/ и любител на точните науки - математиката. Баща й напуска дома, когато тя е бебе и никога не я вижда повече. Сега нея я титулуват като първият програмист. Работи с Ч.Бабидж.
Вижте повече на https://www.burgasnews/2017/12/13/%D0%B4%D1%8A%D1%89%D0%B5%D1%80%D1%8F%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%B2%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%B8%D1%8F-%D0%B1%D0%B0%D0%B9%D1%80%D0%BE%D0%BD-%D0%B5-%D0%BF%D1%8A%D1%80%D0%B2%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D0%BF/?cn-reloaded=1
цитирай
19. leonleonovpom2 - Здравей, Таня!
02.05.2019 08:09
bven написа:
Бих искала да кажа нещо и за нея - Ада. Голяма красавица, интелигентна като баща си /по наследство/ и любител на точните науки - математиката. Баща й напуска дома, когато тя е бебе и никога не я вижда повече. Сега нея я титулуват като първият програмист. Работи с Ч.Бабидж.
Вижте повече на https://www/2017/12/13/%D0%B4%D1%8A%D1%89%D0%B5%D1%80%D1%8F%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%B2%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%B8%D1%8F-%D0%B1%D0%B0%D0%B9%D1%80%D0%BE%D0%BD-%D0%B5-%D0%BF%D1%8A%D1%80%D0%B2%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D0%BF/?cn-reloaded=1


Благодаря ти за отзива!

Да, красавец и бохем, Байрон има доста скандални истории с жени Обикновено тази тема се подминава бързо!
Ада е прихванала тениалното от него, наистина в друга област ,но математиката е и поезия!
Жалкото е ,че и тя умира някъде на неговата възраст, по сегашните разбирания-много млада!

Хубав ден ти пожелавам!

цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 9133811
Постинги: 1348
Коментари: 29643
Гласове: 102591
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031