Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.04.2021 16:01 - Размишления върху едно име
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 5442 Коментари: 27 Гласове:
34


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Срещнах наскоро една колежка, с която отдавна не се бяхме виждали С особено име- Фроска Среща се най- вече в Странджата....
Отдавна си мисля,  да я питам за нейната версия относно значението на името й? ,Но, в резултат на оживения разговор,  за пореден път забравих.....

Е, реших сам да се докопам до истината или поне да измисля правдоподобна версия!
Първата ми мисъл беше ,че името идва от Ефросина, една от трите грации. Ще рече весела, радостна ,благоразумна-Веселина, Радостина, Блага
Грациите са наричани харити Сега, ставало е и дума дума друг път, че елините са царе в представяне на нещо чуждо ,като свое
Харитите са харесвани от всички, една стара Родопска дума харно, означава ,че коментираното нещо ти харесва Харно, харесвам, да произлизат от харити, по- скоро прилича да е обратното! Елините са нов народ за Балканите в сравнение с траките, не е невероятно да са приспособили към езика си техни думи

Другите две грации са Аглая- Светла, сияйна и Талия-цветуща или просто Цвета!

Различни версии има за тях, особено за майките им, че  са различни, като се тръгне от Хера и се стигне до Океанидата  Евринома .Бащата е обикновено  върховният  бог- Зевс!

Те са олицетворение на радостта, с която природата дарява всяко живо същество!

Живеят с боговете на Олимп. Те, боговете,   често са в пререкания един с друг и лесно се гневят!  В такъв момент се появяват трите грации и със своята хубост и ведро настроение, действат успокоително  и гневът им бързо утихва!

От латинския, името Фроска би могло да произхожда от Фрукс,  Фругис- благоразумна, честна, качества, което се припокриват с тези, притежавани от трите грации и конкретно , от Ефросина!

Или може да идва от Фронс, в съчетания със смисъл на развеселявам се!

Каквато и да е истината, едно е ясно, че това име идва от дълбоката древност! 



Гласувай:
34


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. dobrodan - Ваньо, здравей, да й кажеш на дамата,
08.04.2021 17:41
че името й означава "господарката на дома".
Длъжко е за обяснение :).
цитирай
2. leonleonovpom2 - Здравей, Краси!
08.04.2021 17:48
1. dobrodan - Ваньо, здравей, да й кажеш на дамата,
17:41
че името й означава "господарката на дома".
Длъжко е за обяснение :).
цитирай
Изтрий

Те, жените, по начало са господарки на дома!

Така, ,че, съгласен съм!

Хубава вечер!
цитирай
3. kvg55 - leonleonovpom2,
08.04.2021 18:04
Все пак човекът прави името.
цитирай
4. hloris - Поздрави,Иване!
08.04.2021 18:26
Много хубав анализ се е получил на името!
Ние тук си имаме една Фролка,дали и нейното име може да е със същия произход?!?
цитирай
5. leonleonovpom2 - Здравей, Краси!
08.04.2021 18:38
3. kvg55 - leonleonovpom2,
18:04
Все пак човекът прави името.
цитирай
Изтрий

Така е, името е пожелание, а изпълнението му зависи от човека!
Може да е Светла или Светльо, но да са мургави и вечно намусени!?

Хубава вечер!
цитирай
6. leonleonovpom2 - Здравей, Хлорис!
08.04.2021 18:46
4. hloris - Поздрави,Иване!
18:26
Много хубав анализ се е получил на името!
Ние тук си имаме една Фролка,дали и нейното име може да е със същия произход?!?
цитирай
Изтрий

Благодаря ти за отзива и за добрите думи в него

Има думи и на френски, и на италиански с този корен Може би италианската фроллатура пасва донякъде- размекване Прави така ,че да се размекне, да мине яда на бога!

Хубава вечер!
цитирай
7. shtaparov - Най-близко до ума е, че това е ума...
08.04.2021 18:58
Най-близко до ума е,че това е умалително от името ФРОСИНА (ЕФРОСИНА) а че то може да има и други значения от някакъв предгръцки език като например архаичен прото-Български,тук вече спор няма.
цитирай
8. leonleonovpom2 - Здравей, Ангеле!
08.04.2021 20:37
shtaparov написа:
Най-близко до ума е,че това е умалително от името ФРОСИНА (ЕФРОСИНА) а че то може да има и други значения от някакъв предгръцки език като например архаичен прото-Български,тук вече спор няма.


Това твърдя и аз! Едва ли в този край, това име идва от дебели книги Не идва от митологията!
То е като широко разпространената в Северозападна България фамилия Флоров/ Цветанов/ Имахме един такъв в казармата и го наричаха влаха!
Един ден изригна- Че тепам всеки, който ме нарича така! Аз съм Българин!

Хубава вечер!
цитирай
9. tota - Поздрави, за постинга!
09.04.2021 00:16
И аз имах близка, която се казваше Фроска, но никога не я запитах откъде идва името й, нито за родното й място. Знаех това на съпруга й и винаги съм мислила, че и нейните корени са от там. От Перущица. Мисля, че е старо име, както и Гицка, например. Интересни са имената от нашата именна система. Преди, когато са спазвани традициите при кръщаването, са се съхранявали и имената. По тях е било възможно да разбереш, кой от кой край на България е. Сега това вече е невъзможно. Защото Величка става на Вая, Тодорка - Теа и т. н. И тук модата и външното влияние си казва своето. Лека нощ!
цитирай
10. leonleonovpom2 - Здравей, Ати!
09.04.2021 00:26
9. tota - Поздрави, за постинга!
00:16
И аз имах близка, която се казваше Фроска, но никога не я запитах откъде идва името й, нито за родното й място. Знаех това на съпруга й и винаги съм мислила, че и нейните корени са от там. От Перущица. Мисля, че е старо име, както и Гицка, например. Интересни са имената от нашата именна система. Преди, когато са спазвани традициите при кръщаването, са се съхранявали и имената. По тях е било възможно да разбереш, кой от кой край на България е. Сега това вече е невъзможно. Защото Величка става на Вая, Тодорка - Теа и т. н. И тук модата и външното влияние си казва своето. Лека нощ!
цитирай
Изтрий

Благодаря ти за отзива и за добрите думи в него!Нашата именна система е съкровишница, лошото е ,че постепенно се обезличава с навлизане на чужди за нея имена
Напълно е възможно името да го има и в Родопите !Майка ми имаше леля, казваше се Ньони? Ровех се около него,какво означава, но не стигнах до твърд отговор!

Лека нощ!
цитирай
11. barin - Здравей, Адаш. Име Фроска съм ср...
09.04.2021 05:24
Здравей, Адаш. Име Фроска съм срещал в Созопол и Несебър. Майките на познати от тези градове се казваха така. Мислих си, че идва от Ефросина- старо име, което звучи като гръцко.
Поздрави!
цитирай
12. zaw12929 - ОКОНЧАТЕЛНИТЕ РЕЗУЛТАТИ ОТ ЦИК...
09.04.2021 06:25
ОКОНЧАТЕЛНИТЕ РЕЗУЛТАТИ ОТ ЦИК
1. (28-о място в бюлетината) ГЕРБ-СДС - 837 671 гласа - 26,18%
2. (29) ПП ИМА ТАКЪВ НАРОД - 564 989 гласа, 17,66%
3. (4) БСП за БЪЛГАРИЯ - 480 124, 15,01%
4. (9) Движение за права и свободи - ДПС - 335 701 гласа - 10,49%
5. (11) ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ – ОБЕДИНЕНИЕ (ДА България, ДСБ, Зелено движение) - 302 270 гласа, 9,45%
6. (18) ИЗПРАВИ СЕ! МУТРИ ВЪН! - 150 921 гласа, 4,72%
7. (1) ПП ВМРО – БЪЛГАРСКО НАЦИОНАЛНО ДВИЖЕНИЕ - 116 430 гласа, 3,64%
8. (14) БНО (Васил Божков) - 94 447 (2,95%)
9. (5) ВЪЗРАЖДАНЕ - 78 395 гласа, 2,45%
10. (24) ПАТРИОТИЧНА КОАЛИЦИЯ – ВОЛЯ И НФСБ - 75 921 гласа, 2,37%
11. (Не подкрепям никого) - 55 237 гласа
12. (21) ПП РЕПУБЛИКАНЦИ ЗА БЪЛГАРИЯ - 42 052 гласа, 1,31%.
цитирай
13. leonleonovpom2 - Пустоле, нали ще бъдеш министър на ...
09.04.2021 15:49
Пустоле, нали ще бъдеш министър на духовата музика?
Защо не вземеш трубата и да духаш в нея, да провериш мощността й Два от троловете ти ,да я поддържат, да не те отнесе вятърът!Може да предпочиташ кавала, че е по- лесно, но няма да стане!
На министерския сан подхожда труба! Да не е пастир минисЕрът?

Нали си по едрите теми, които никой не чете ? За да не се задави от глупостта им!
Надувай трубата, не се втелявай, аланкоолу!
цитирай
14. leonleonovpom2 - Здравей, Адаш!
09.04.2021 16:00
barin написа:
Здравей, Адаш. Име Фроска съм срещал в Созопол и Несебър. Майките на познати от тези градове се казваха така. Мислих си, че идва от Ефросина- старо име, което звучи като гръцко.
Поздрави!


Да, в Бургаско е разпространено, в Странджата, беше! Защото ,в цяла Странджа има около десетина хиляди души, от този порядък са Да, среща се в Черноморските градове, но като се проследи родословието, води към Странджа
Имах и друга колежка от този край, Кералина Французойката Каролин онемя,като чу името й Попита ,дали не се шегувам? Не, така се казва!

Та, виж каква бъркотия става- ако приемем Фроска за гръцко име, неминуемо и Кералина би трябвало да е френско?
Е, имената са интернационални, но все пак ,в зона, изолирана, била често и гранична, как са получили разпространение там, е интересно? И то в почти оригинален вид!

Хубав ден, АдаШ!
цитирай
15. leonleonovpom2 - Здравей, Зав!
09.04.2021 16:06
zaw12929 написа:
ОКОНЧАТЕЛНИТЕ РЕЗУЛТАТИ ОТ ЦИК
1. (28-о място в бюлетината) ГЕРБ-СДС - 837 671 гласа - 26,18%
2. (29) ПП ИМА ТАКЪВ НАРОД - 564 989 гласа, 17,66%
3. (4) БСП за БЪЛГАРИЯ - 480 124, 15,01%
4. (9) Движение за права и свободи - ДПС - 335 701 гласа - 10,49%
5. (11) ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ – ОБЕДИНЕНИЕ (ДА България, ДСБ, Зелено движение) - 302 270 гласа, 9,45%
6. (18) ИЗПРАВИ СЕ! МУТРИ ВЪН! - 150 921 гласа, 4,72%
7. (1) ПП ВМРО – БЪЛГАРСКО НАЦИОНАЛНО ДВИЖЕНИЕ - 116 430 гласа, 3,64%
8. (14) БНО (Васил Божков) - 94 447 (2,95%)
9. (5) ВЪЗРАЖДАНЕ - 78 395 гласа, 2,45%
10. (24) ПАТРИОТИЧНА КОАЛИЦИЯ – ВОЛЯ И НФСБ - 75 921 гласа, 2,37%
11. (Не подкрепям никого) - 55 237 гласа
12. (21) ПП РЕПУБЛИКАНЦИ ЗА БЪЛГАРИЯ - 42 052 гласа, 1,31%.


Полезна информация за собствениците на гласовете!
Да внимават в картинката!

Хубав ден!
цитирай
16. germantiger - ...
09.04.2021 18:15
когато бях дете комшийче ми беше едно засукано момиченце с което израснахме заедно

нейното име беше ЕФРОСИНА и беше от гръцки произход дядо й, баба й, родителите й поне едните стари, другите стари не ги познавах, после стана художничка в софия

в нейния случай си беше гръцко, тя и на вид беше като гъркиня, но от тия рядко срещаните хубави гъркини, защото лично аз черни гъркини не харесвам "типичните"
цитирай
17. leonleonovpom2 - Да, безспорно, името е гръцко- Ефросина
09.04.2021 19:15
16. germantiger - ...
18:15
когато бях дете комшийче ми беше едно засукано момиченце с което израснахме заедно

нейното име беше ЕФРОСИНА и беше от гръцки произход дядо й, баба й, родителите й поне едните стари, другите стари не ги познавах, после стана художничка в софия

в нейния случай си беше гръцко, тя и на вид беше като гъркиня, но от тия рядко срещаните хубави гъркини, защото лично аз черни гъркини не харесвам "типичните"
цитирай
Изтрий

Има го в митологията
Спорни са черноморските гърци! По- скоро гърчеещи се българи са! Митология е създаването на градовете от гърци Дали са им място за емпории -пазари-да продават и разменят стоки! И после- създали градове? За другите не твърдя, не вярвам истината за тях да е друга, но Анхиало си е тракийски град! Тракийските могили, съкровището на тракийската царица Лесескепра, надписи по базисите на статуи, че в Анхиало траки живеят! И не на последно място, Анхиало е главно пристанище на автономното Тракийско царство на Сапейската династия, просъществунало повече от век ,след присъединяване на останалите ни земи към Рим,
Майка ми имаше ученичка от Несебър, някъде моя възраст, Евтелпа Беше уредник в музея и ми съдействаше при организирането на изложби в Несебър. Но, като настъпи промяната , използва покровителственото отношение на гърците към гърчеещите се у нас и замина за Атина Вероятно щеше да си остане уредник тук или най- много ,да защити докторат! Но там бързо стана професор и и загубих следите Последната ми информация беше ,че работи в Нюйоркския музей- професор!
Нашето е национализъм, като защитим, на думи само, Българското, погърчването при тях е - патриотизъм!Ето, така, изнървахми македонците!
цитирай
18. germantiger - +
10.04.2021 00:17
лично аз не се впечатлявам от гърцки или други имена, защото за жалост маса от имената на християнските народи са еврейски или гръьки, което на мен не ми допада, но векове наред това се е наложило
цитирай
19. leonleonovpom2 - Така е!
10.04.2021 10:25
18. germantiger - +
00:17
лично аз не се впечатлявам от гърцки или други имена, защото за жалост маса от имената на християнските народи са еврейски или гръьки, което на мен не ми допада, но векове наред това се е наложило
цитирай

Вярно е!
Но интересното на името , което е обект на разглеждане, е, че е разпространено в сравнително затворен ,с малко контакти район и е опростено Човек винаги трябва да е подозрителен към гърците Те обичат да присвояват чужди неща и да ги третират като свои Погледът винаги им е в чуждата чиния Ето, Дионис не е грък, но, считат го за такъв Македония, македонци- също!
цитирай
20. nedovolen - Имах преди четвърт век един приятел ...
10.04.2021 12:24
Имах преди четвърт век един приятел от северозападнала България със странно съчетание на имената - Ангел Флоров. Загубих координати, да е жив и здрав.
Не мога да кажа за произхода на имената, но все пак да ти напомня, че името Иван е по нашите земи от 800 000 години. Доказано чрез нарочно необичайно обследване.
Може ли някой историк да го обясни.
Или всичко - в коша. И да се пише наново.
:)))
цитирай
21. leonleonovpom2 - Поздрави, Николай!
10.04.2021 16:39
nedovolen написа:
Имах преди четвърт век един приятел от северозападнала България със странно съчетание на имената - Ангел Флоров. Загубих координати, да е жив и здрав.
Не мога да кажа за произхода на имената, но все пак да ти напомня, че името Иван е по нашите земи от 800 000 години. Доказано чрез нарочно необичайно обследване.
Може ли някой историк да го обясни.
Или всичко - в коша. И да се пише наново.
:)))


Името е свързано с цвете, цветан, буквално-флорус
Свързано е и със несъстоятелната хипотеза за произхода на румънците от романизирани траки Ако са романизирани ,би трябвало да са от отсамната страна на Дунава, там, по Дунав е минавал лимесът! И откъде са научили френски,такъв език не е съществувал тогава?

Наистина е чудо това, но и в историята стават чудеса!

Хубав ден, приятелю!
цитирай
22. germantiger - 20. nedovolen Не мога да кажа за ...
10.04.2021 17:57
20. nedovolen
Не мога да кажа за произхода на имената, но все пак да ти напомня, че името Иван е по нашите земи от 800 000 години. Доказано чрез нарочно необичайно обследване.
Може ли някой историк да го обясни.

...

разбира се, че никой историк не може да докаже подобна глупост ;) :)

въобще човек на науката с научни методи е неспособне на това

само свише... но и оттам няма как

прсото защото преди 800 000 е нямало богове засвидетелствани при хората, нямало е нито поли - нито монотеизъм, дори елохими е нямало :)

интересно кой ли е доказал това при липса на писменост, при липса на археологически находки за иван в ония времена, въобще за наличието на имена итн итн
цитирай
23. leonleonovpom2 - Е, историк не може и преди 30 години да каже точно как стоят нещата!
10.04.2021 18:41
Много добре знаеш, как едностранчиво се тълкуват действията на Хитлер и изобщо тези на победените! Заащото историята я пишат победителите

Но при сфинкса са се натъкнали на необясними неща? Че е ерозирал не от пйсъка и вятъра , а от вода А вода край него не е текла от последния потоп? И още нещо Че главата му е преправяна била е на лъв И че той е ориентиран към съзвездието Лъв О то ие ило в тази посока преди 35 хилади години
Явно ,не може да е строен преди 11 хиляди години, по време на потопа и това измества възрастта му на 35 хиляди години! Невероятно Излиза ,че не е строен от египтяните? Между другото, със съвременни средства е открита голяма камера под него Смятат ,че в нея се крие истината Но египетското правителство не разрешава разкопки!
Японци се опитаха да построят макет на Хеопсовата пирамида , доста по- малък, минимизиран, по метода, считащ се ,че е ползван Камъните са еднотонни не по четири и повече За върха се е наложило да ползват съвременна техника Много често лодките, въпреки, че превозвот четири пъти по-леки кавмъни ,са се обръщали Изобщо ,възниквт съмнения във всеки детайл в строежа!
Отделно ,най големите строителни капацитети са единодушни, че в този си вид, тя не може да бъде построени със съвременни средства Например-плочата покриваща залата на 80 метра, тежаща над стотона ,няма как да бъде повдигната и монтирана там!
Изобщо, историците тълкуват свършен факт, но не и възникването му!
Той историкът казва ,че Хеопсовата пирамида е построена от египтяните преди около4- 5 хиляди години
Но специалистът в строителството задава друг въпрос- как и по какъв начин? И от кого
цитирай
24. germantiger - ++
11.04.2021 08:01
не говоримза никакъв сфинкс и сеобръщам към недоволен

става дума за 800 000 години и името иван

за хитлер не, но за много други събития и личности са казани маса истини

впрочем и за хитлер е написано много истина, но затълклуването и манипулацията си прав

та да се върнем на темата на моя коментар и да не я подменяме 800 000 години име,което и да е то към недоволен
цитирай
25. germantiger - ++
11.04.2021 08:33
извини ме ако съм прозвучал рязко като форма, но като съдържание е това което написах
цитирай
26. nedovolen - K22 германтигър
11.04.2021 08:33
Благодаря за проявения интерес.
Факта е установен по методите на радиестезията, каквото и да значи това за тебе.
Относно изразената квалификация, да припомня Рудолф Щайнер. Казва, по памет, умните хора като чуят нещо непознато започват да мислят защо, как е възможно и т.н.
А не толкова умните, отсичат - не, това не може да бъде.
:)))
цитирай
27. germantiger - предварително благодаря за отговора
11.04.2021 17:51
ще рече рудолф щайнер е над айнщайн примерно, каквото и да значи това за теб :)

понеже не съм толкова умен - обясни вкратце как радиестезията, която ми е известна доказва името иван "тук" преди 800 000 години

убеден съм обяснявайки това на науката ще помогнеш много
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 9133315
Постинги: 1348
Коментари: 29643
Гласове: 102590
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031