Постинг
13.05.2021 13:45 -
Относно една, по - скоро забавна история!
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 6942 Коментари: 31 Гласове:
Последна промяна: 13.05.2021 15:02
Прочетен: 6942 Коментари: 31 Гласове:
30
Последна промяна: 13.05.2021 15:02
В Родопите са съхранени думи, наречени родопски!
Вероятно на нашия архаичен език!? Като дете изпитвах наслада да ги заучавам и повтарям! Имам и шамари от любим човек, за спомен от тях!
Те са сигурен указател ,че Българите не са пришълци от планините около Байкал или пустинята Гоби , а от прастари времена са обитавали тези и близките до тях земи! Че са Европейци! Какъвто е и езикът им!
На времето, като четях една книга ,посветена на ромейските императори, впечатли ме заръката на василевска до пратеника си в далечна, неприятелска страна! Да внимава много, да не го изпергазят ? Не ми стана ясно, какъв точно е смисълът на думата? Очевидно не беше нещо хубаво, а гадно нещо! Да го измамят, излъжат!?
Свързах го с Пергам, прекалено близко е, нямах отговор, какво може да е общото с него и на какво се дължи то?
Наскоро, по забавен повод употребих пергиш, Родопска дума, и тогава се сетих за описания по- горе случай! Безспорно, има връзка с Пергам!
Пергам, древно царство в Мала Азия, свързано с Троя и с Фригия! Носи името на основателя си Пергам, обичайна за древността практика !
Пергам, родственик на Хектор! И както троянци са основатели на Рим, има град, преградие на Милано, Бергамо, което носи името на Пергам- очевидно!
А с троянци са свързани и нашите далечни прадеди- мизите, чийто царство е било в съседство с Троя! И мизите са им били съюзници в Троянската война!
ПЕРГИШ е явно нещо нечисто- долен, мръсен, подъл човек!!
Каква връзка би могло да има подобно определение със славен град като Пергам?
В Пергам е била и втората по големина библиотека в древността. Марк Антоний, за да спечели сърцето на възлюбената Клеопатра, натоварил наличните томове в нея, по сведения над 200 хилади и и ги поднесъл в дар, за Александрийската библиотека!
Птолемеите, от чийто род произхожда тя, по едно време забранили износът на папирус? Явно с цел ,да запазят монополътт по книгоиздаването!
Книгите се пишели на папирус!
Но в Пергам измислили заместител на папируса, от кожи на млади животни-агнета, ярета или телета....
Сега ,на каква обработка са били подлаганите, за да може да се пише върху тях, не е предмет на постинга! Но едно е сигурно, че работата не е била приятна и чиста Оттам- да те изпергазят и ПЕРГИШ!
Като деца купувахме пергамент, за рисуване и писане Имам спомен за една мазна и плътна, шумяща хартия ! Тя е запазила името на древния пергамент, но не е на база кожи , а е химически продукт!Нов продукт е!
Относно дълготрайност в естествени условия-папирусът може да издържи до две хиляди години, пергаментът- до хиляда, а обикновената хартия-максимум до 500 !
Затова няма запазени оригинали на книгите ни от ПБЦ, а само преписи Писани са на пергамент!
Под естествени условия се разбира книгите да не са изложени на пряка слънчева светлина и на влага! Тогава, на слънце и на влата, трайността пада драстично!
Затова книгата на Сервантес-"Дон Кихот" ,считана за първата , написана на литературен испански език , се съхранява в специални условия в кралския дворец в Мадрид! Защото вече е на навлязла в петия си век!
Така ,че, никак не е случайно наличието на дума ПЕРГИШ в езика ни! Тя не идва от персиския през турския у нас! Както обикновено се обяснява произходът на подобни думи в езика ни от езиковеди!?Няма я даже и в тълковните речници? Явно идва от Пергам и Троя в езика ни.....
Както и думата- вода! Доказано е ,че е хетска, от които произлизат фригите! Уотър е!
Гласната "У" е късно добавена в латинския .Но , интересното е, че тя често се чете като " В" в някои съчетания! Например пише се акуе за вода , но се чете акве!, Куи-кой, но се чете кви! Суус, но се чете свус, ще рече свой/ май са близки/?!
Уотър е вода и на английски и съвпада с хетското наименование на вода!
Вижда се , че лесно ,с това преминаване на " У" във"в", че става вотър и оттам- вода!
В Родопите на внук често се казва УНУК/ и не само там/ ? Явно става дума за описаната трансформация на "В" в " У" и обратно
Както и В двора и -У двора!?
Следователно това преминаване на "у" във " в" е типично не само за латинския ,но и за говоримия Български Чувал съм ,по селата ,вместо вОда , да казват уОда!?
Вероятно на нашия архаичен език!? Като дете изпитвах наслада да ги заучавам и повтарям! Имам и шамари от любим човек, за спомен от тях!
Те са сигурен указател ,че Българите не са пришълци от планините около Байкал или пустинята Гоби , а от прастари времена са обитавали тези и близките до тях земи! Че са Европейци! Какъвто е и езикът им!
На времето, като четях една книга ,посветена на ромейските императори, впечатли ме заръката на василевска до пратеника си в далечна, неприятелска страна! Да внимава много, да не го изпергазят ? Не ми стана ясно, какъв точно е смисълът на думата? Очевидно не беше нещо хубаво, а гадно нещо! Да го измамят, излъжат!?
Свързах го с Пергам, прекалено близко е, нямах отговор, какво може да е общото с него и на какво се дължи то?
Наскоро, по забавен повод употребих пергиш, Родопска дума, и тогава се сетих за описания по- горе случай! Безспорно, има връзка с Пергам!
Пергам, древно царство в Мала Азия, свързано с Троя и с Фригия! Носи името на основателя си Пергам, обичайна за древността практика !
Пергам, родственик на Хектор! И както троянци са основатели на Рим, има град, преградие на Милано, Бергамо, което носи името на Пергам- очевидно!
А с троянци са свързани и нашите далечни прадеди- мизите, чийто царство е било в съседство с Троя! И мизите са им били съюзници в Троянската война!
ПЕРГИШ е явно нещо нечисто- долен, мръсен, подъл човек!!
Каква връзка би могло да има подобно определение със славен град като Пергам?
В Пергам е била и втората по големина библиотека в древността. Марк Антоний, за да спечели сърцето на възлюбената Клеопатра, натоварил наличните томове в нея, по сведения над 200 хилади и и ги поднесъл в дар, за Александрийската библиотека!
Птолемеите, от чийто род произхожда тя, по едно време забранили износът на папирус? Явно с цел ,да запазят монополътт по книгоиздаването!
Книгите се пишели на папирус!
Но в Пергам измислили заместител на папируса, от кожи на млади животни-агнета, ярета или телета....
Сега ,на каква обработка са били подлаганите, за да може да се пише върху тях, не е предмет на постинга! Но едно е сигурно, че работата не е била приятна и чиста Оттам- да те изпергазят и ПЕРГИШ!
Като деца купувахме пергамент, за рисуване и писане Имам спомен за една мазна и плътна, шумяща хартия ! Тя е запазила името на древния пергамент, но не е на база кожи , а е химически продукт!Нов продукт е!
Относно дълготрайност в естествени условия-папирусът може да издържи до две хиляди години, пергаментът- до хиляда, а обикновената хартия-максимум до 500 !
Затова няма запазени оригинали на книгите ни от ПБЦ, а само преписи Писани са на пергамент!
Под естествени условия се разбира книгите да не са изложени на пряка слънчева светлина и на влага! Тогава, на слънце и на влата, трайността пада драстично!
Затова книгата на Сервантес-"Дон Кихот" ,считана за първата , написана на литературен испански език , се съхранява в специални условия в кралския дворец в Мадрид! Защото вече е на навлязла в петия си век!
Така ,че, никак не е случайно наличието на дума ПЕРГИШ в езика ни! Тя не идва от персиския през турския у нас! Както обикновено се обяснява произходът на подобни думи в езика ни от езиковеди!?Няма я даже и в тълковните речници? Явно идва от Пергам и Троя в езика ни.....
Както и думата- вода! Доказано е ,че е хетска, от които произлизат фригите! Уотър е!
Гласната "У" е късно добавена в латинския .Но , интересното е, че тя често се чете като " В" в някои съчетания! Например пише се акуе за вода , но се чете акве!, Куи-кой, но се чете кви! Суус, но се чете свус, ще рече свой/ май са близки/?!
Уотър е вода и на английски и съвпада с хетското наименование на вода!
Вижда се , че лесно ,с това преминаване на " У" във"в", че става вотър и оттам- вода!
В Родопите на внук често се казва УНУК/ и не само там/ ? Явно става дума за описаната трансформация на "В" в " У" и обратно
Както и В двора и -У двора!?
Следователно това преминаване на "у" във " в" е типично не само за латинския ,но и за говоримия Български Чувал съм ,по селата ,вместо вОда , да казват уОда!?
Вълнообразно
Приемам, Изпергазят като "Да не ти одерат кожата за пергамент"!
Да не му вземат много пари, да излезе прекалено скъпо!
цитирайДа не му вземат много пари, да излезе прекалено скъпо!
Перга собирается или с волосков тела, к которым она пристаёт с открытых пыльников при влезании пчелы в цветок, или непосредственно прогрызанием нераскрытых ещё пыльников; при этом пчела действует всеми своими ногами и сосредоточивает пыльцу в корзиночках и щёточках; чтобы перга не спадала, она опрыскивается мёдом.
Ще рече, пчелен хляб. Пчелите не берат! само мед. Това обаче не е всичко :).
Коренова основа е глаголът Бер-га. Или събирам, заедно, близо.
Иш, иши в ония езици (тракийските :):):) означава и човек.
Или, "събиращ хората", най-общо казано.
Много лесно е да се изведе и Пергам/Бергам. Добавяме корена йомъ (ом, аум, предполагам да има и други варианти). Или "събрани от обединените, от тези, които са общност".
Днешното значение на пергишин е по-различно от архаичното, но все пак "пере наред" е добър начин да се доближим до стария смисъл на думата.
цитирайЩе рече, пчелен хляб. Пчелите не берат! само мед. Това обаче не е всичко :).
Коренова основа е глаголът Бер-га. Или събирам, заедно, близо.
Иш, иши в ония езици (тракийските :):):) означава и човек.
Или, "събиращ хората", най-общо казано.
Много лесно е да се изведе и Пергам/Бергам. Добавяме корена йомъ (ом, аум, предполагам да има и други варианти). Или "събрани от обединените, от тези, които са общност".
Днешното значение на пергишин е по-различно от архаичното, но все пак "пере наред" е добър начин да се доближим до стария смисъл на думата.
Има техничедска грешка в предпоследния абзац, суус се чете с две " У"-суус , а не свус!
цитирай14:01 - morskipesni
13:53 -
13:46 -
12:43 - l
11:59 - pu
Много е забавно от безмозъчни да получавам съвети!
цитирай13:53 -
13:46 -
12:43 - l
11:59 - pu
Много е забавно от безмозъчни да получавам съвети!
2. dobrodan - Здраси, Ванко, я виж това:
14:07
Перга собирается или с волосков тела, к которым она пристаёт с открытых пыльников при влезании пчелы в цветок, или непосредственно прогрызанием нераскрытых ещё пыльников; при этом пчела действует всеми своими ногами и сосредоточивает пыльцу в корзиночках и щёточках; чтобы перга не спадала, она опрыскивается мёдом.
Ще рече, пчелен хляб. Пчелите не берат! само мед. Това обаче не е всичко :).
Коренова основа е глаголът Бер-га. Или събирам, заедно, близо.
Иш, иши в ония езици (тракийските :):):) означава и човек.
Или, "събиращ хората", най-общо казано.
Много лесно е да се изведе и Пергам/Бергам. Добавяме корена йомъ (ом, аум, предполагам да има и други варианти). Или "събрани от обединените, от тези, които са общност".
Днешното значение на пергишин е по-различно от архаичното, но все пак "пере наред" е добър начин да се доближим до стария смисъл на думата.
цитирай
Изтрий
Далече съм от мисълта, че моето предположение е самата и света истина!
Изпергази, предполагам ,че преводът е дословен, много удобно звучи и като прегази! Не съм се интересувал, как точно кожата на младо животно се превръща в пергамент?
Но явно има здраво налагане!
То и пере има такъв смъсъл- Условно- Внимавай, да не те изпера! В смисъл, не , че ще сложиш някой в пералнята, ами ще отнесе бой, така ,че да му свали кирта от кожата!
Хубав ден!
цитирай14:07
Перга собирается или с волосков тела, к которым она пристаёт с открытых пыльников при влезании пчелы в цветок, или непосредственно прогрызанием нераскрытых ещё пыльников; при этом пчела действует всеми своими ногами и сосредоточивает пыльцу в корзиночках и щёточках; чтобы перга не спадала, она опрыскивается мёдом.
Ще рече, пчелен хляб. Пчелите не берат! само мед. Това обаче не е всичко :).
Коренова основа е глаголът Бер-га. Или събирам, заедно, близо.
Иш, иши в ония езици (тракийските :):):) означава и човек.
Или, "събиращ хората", най-общо казано.
Много лесно е да се изведе и Пергам/Бергам. Добавяме корена йомъ (ом, аум, предполагам да има и други варианти). Или "събрани от обединените, от тези, които са общност".
Днешното значение на пергишин е по-различно от архаичното, но все пак "пере наред" е добър начин да се доближим до стария смисъл на думата.
цитирай
Изтрий
Далече съм от мисълта, че моето предположение е самата и света истина!
Изпергази, предполагам ,че преводът е дословен, много удобно звучи и като прегази! Не съм се интересувал, как точно кожата на младо животно се превръща в пергамент?
Но явно има здраво налагане!
То и пере има такъв смъсъл- Условно- Внимавай, да не те изпера! В смисъл, не , че ще сложиш някой в пералнята, ами ще отнесе бой, така ,че да му свали кирта от кожата!
Хубав ден!
давай..ощеее..свърши ли Тракийската Азбука, мятай..комшиите..
цитирай6. notfun - :-))))))))))
14:24
давай..ощеее..свърши ли Тракийската Азбука, мятай..комшиите..
цитирай
дотам ли опряха нещата, ти да даваш разрешение ,кой какво да пише?
Хубаво ,че не се налага и акъл да купувам от тебе!
Сбъркала си тоалетните, които чистиш!
Изходила си се в постинга ми, а той не е тоалетна?
Внимавай, после не изпитвам съчувствие към ревящите!
Защото реват напълно заслужено!
цитирай14:24
давай..ощеее..свърши ли Тракийската Азбука, мятай..комшиите..
цитирай
дотам ли опряха нещата, ти да даваш разрешение ,кой какво да пише?
Хубаво ,че не се налага и акъл да купувам от тебе!
Сбъркала си тоалетните, които чистиш!
Изходила си се в постинга ми, а той не е тоалетна?
Внимавай, после не изпитвам съчувствие към ревящите!
Защото реват напълно заслужено!
Изпергазил е синоним на измагертил. Буквално вчера казвам на един приятел за нещо, магертиш ме. Умря да се смее. Вика и мама така казваше, когато като дете я послъгвах, магертиш ме.
:)))
цитирай:)))
nedovolen написа:
Изпергазил е синоним на измагертил. Буквално вчера казвам на един приятел за нещо, магертиш ме. Умря да се смее. Вика и мама така казваше, когато като дете я послъгвах, магертиш ме.
:)))
:)))
Така е, магаретата по изобретателност на магарии нямат равни!
Само някои от хората могат да им съперничат и дори да гинадминат!
Но за това се иска талант!
Хубав ден, приятелю!
Имаме толкова забравени стари думи. Записвах си някои, докато се сещах за тях.
Например "згурло", която трудно може да се обясни с други думи.
цитирайНапример "згурло", която трудно може да се обясни с други думи.
Аз нали знам 3 български диалекта: македонски, торлашки и тракийски от Пазарджишкия вилает , ще напишем речник.
Геран-Кладенец,
Любеница-Карпуз
Кукуруз-царевица
Унук, унукиня-внук, внучка
Какалашка-кулен
гумно-двор
дуд-черница
фитирия-леха
камик-Камен-камък
огин-Огнян-огън
укю-тетин-калеко-лелин-вуйчо
тетка-леля
щерка-керка-цурка
мачка-котка
пуйка-мисирка
Имам и речник за остарели думи .
За връзката между Българския и Латинския ще напиша постинг.
Пан
цитирайГеран-Кладенец,
Любеница-Карпуз
Кукуруз-царевица
Унук, унукиня-внук, внучка
Какалашка-кулен
гумно-двор
дуд-черница
фитирия-леха
камик-Камен-камък
огин-Огнян-огън
укю-тетин-калеко-лелин-вуйчо
тетка-леля
щерка-керка-цурка
мачка-котка
пуйка-мисирка
Имам и речник за остарели думи .
За връзката между Българския и Латинския ще напиша постинг.
Пан
Вагабонтин, коцкар, джадии, айдуци.
:)))
цитирай:)))
11. panazea - Здравей, Лео !
15:46
От Пазарджишки вилает, къде точно?
Да ,дядо ми казваше за мен Унука! За любеницата имах постинг или беше част от постинг
С латинския почнах тук преди десетина години Имам над десет постинга!Око , уста , виждам, сядам, ряпа, агне, овца, кобила, , за млякото писах наскоро.......
Видело- за деня се ползваше в края на майка ми, виделина,. За животът- деня 1Денът е живот, нощта-смъртта!
тАКАВА Е ДЕНЯТА, ТОВА СЪМ ЗАПОМНИЛ ОТ ДЯДО МИ бЕШЕ ФИЛОСОФ- 10 ГОДИНИ ВОЙНИК! Какво друго му е оставало!
Много от историите му запомних частично, но съжалявам ,че не ги записах!
Разбира се, напиши постинг! Винаги може да се добави нещо по темата!
Един приятел написа книга по темата- Диян Желязков- за 4 хиляди еднакви думи
Английска филология е завършил Пишеше и за еднаквите думи в Български и английски Попита ме знам ли някоя? Веднага му казах вода Изненада се, че я зная- уотър- вотър- вода
Но горе коментирах ,че някъде се казва уода!
цитирай15:46
От Пазарджишки вилает, къде точно?
Да ,дядо ми казваше за мен Унука! За любеницата имах постинг или беше част от постинг
С латинския почнах тук преди десетина години Имам над десет постинга!Око , уста , виждам, сядам, ряпа, агне, овца, кобила, , за млякото писах наскоро.......
Видело- за деня се ползваше в края на майка ми, виделина,. За животът- деня 1Денът е живот, нощта-смъртта!
тАКАВА Е ДЕНЯТА, ТОВА СЪМ ЗАПОМНИЛ ОТ ДЯДО МИ бЕШЕ ФИЛОСОФ- 10 ГОДИНИ ВОЙНИК! Какво друго му е оставало!
Много от историите му запомних частично, но съжалявам ,че не ги записах!
Разбира се, напиши постинг! Винаги може да се добави нещо по темата!
Един приятел написа книга по темата- Диян Желязков- за 4 хиляди еднакви думи
Английска филология е завършил Пишеше и за еднаквите думи в Български и английски Попита ме знам ли някоя? Веднага му казах вода Изненада се, че я зная- уотър- вотър- вода
Но горе коментирах ,че някъде се казва уода!
12. panazea - Дядо казваше
15:48
Вагабонтин, коцкар, джадии, айдуци.
:)))
цитирай
Изтрий
Същата история и при мен!
Пред хората не можеше да се нахвали с мен, но в къщи сменяше записа Бях вагабонтин/ беглец?/ Явно имаше друг смисъл
Но веднъж, когато за малко не взривих печката, ме нарече дженами-дженабет? В яда си и в уплахата Но не пожела да каже какво означава Не съм бил разбрал?
И от майка ми го отнесох веднъж ,на 6 години! Когато заговорих, както тя казваше, на пещерския диалект! А дядо ми навря направо в миша дупка Като основен заподозрян!
Хубава вечер!
цитирай15:48
Вагабонтин, коцкар, джадии, айдуци.
:)))
цитирай
Изтрий
Същата история и при мен!
Пред хората не можеше да се нахвали с мен, но в къщи сменяше записа Бях вагабонтин/ беглец?/ Явно имаше друг смисъл
Но веднъж, когато за малко не взривих печката, ме нарече дженами-дженабет? В яда си и в уплахата Но не пожела да каже какво означава Не съм бил разбрал?
И от майка ми го отнесох веднъж ,на 6 години! Когато заговорих, както тя казваше, на пещерския диалект! А дядо ми навря направо в миша дупка Като основен заподозрян!
Хубава вечер!
Вероятно е с италиански произход-даре- авере
Давам- имам
Даре- дарявам
И една историческа бомба Освен единият спомагателен глагол -съм/ Сум на латински и старобългарски, окава се ,че и другият е еднакъв имано е историческа форма на имам
Но при нас е останал като имане!
цитирайДавам- имам
Даре- дарявам
И една историческа бомба Освен единият спомагателен глагол -съм/ Сум на латински и старобългарски, окава се ,че и другият е еднакъв имано е историческа форма на имам
Но при нас е останал като имане!
Последни 20 регистрирани посетителя
16:24 -
16:22 - blogbg
Кой? И за какво?
цитирай16:24 -
16:22 - blogbg
Кой? И за какво?
джанабет- проклет зъл.
А това знаеш ли го :
Всички на опаки , той на терсене?
Опак го има и на Латински.
На английски opaque.
цитирайА това знаеш ли го :
Всички на опаки , той на терсене?
Опак го има и на Латински.
На английски opaque.
Сигурно и Пергам от там произлиза.
цитирайГеран-Кладенец, и още бунар
гумно-двор, мисля, че има друго значение, по скоро харман /Равно и утъпкано кръгло място, където се вършее с рогат добитък, впрегнат в диканя, или само с коне/
тетин-калеко-лелин - свако
вуйчо - уйко
вилица - бонела, дървено корито - копаня, престелка - фута, сливи - тюргуне, леха - фидано
цитирайгумно-двор, мисля, че има друго значение, по скоро харман /Равно и утъпкано кръгло място, където се вършее с рогат добитък, впрегнат в диканя, или само с коне/
тетин-калеко-лелин - свако
вуйчо - уйко
вилица - бонела, дървено корито - копаня, престелка - фута, сливи - тюргуне, леха - фидано
7. panazea - В речника го пишат
17:49
джанабет- проклет зъл.
А това знаеш ли го :
Всички на опаки , той на терсене?
Опак го има и на Латински.
На английски opaque.
цитирай
Да, дженабет е това ,плюс вагабонт!
Но дженами, пред него ,не го открих никъде!
Опак е технически термин на френски Имах стажантка от Франция и се оказа ,че не знае думите -опак, опаситЕ -мътен, мътност Донесох и речника от библиотеката и тя се хвана за главата! Успокоих я, че всъщност важна е прозрачността- транспаранс Тя се измерва при пластмаси , употребявани във фармацията!
ОпаситЕ е обратно, но не на 100% на прозрачността!
цитирай17:49
джанабет- проклет зъл.
А това знаеш ли го :
Всички на опаки , той на терсене?
Опак го има и на Латински.
На английски opaque.
цитирай
Да, дженабет е това ,плюс вагабонт!
Но дженами, пред него ,не го открих никъде!
Опак е технически термин на френски Имах стажантка от Франция и се оказа ,че не знае думите -опак, опаситЕ -мътен, мътност Донесох и речника от библиотеката и тя се хвана за главата! Успокоих я, че всъщност важна е прозрачността- транспаранс Тя се измерва при пластмаси , употребявани във фармацията!
ОпаситЕ е обратно, но не на 100% на прозрачността!
18. panazea - Бергамо , Борго ,Бург, Бургас, произлиза от бряг ,
17:52
Сигурно и Пергам от там произлиза.
цитирай
Дал съм една от вероятностите, приликата на името Бергамо с Пергам е удивителна! Да не забравяме за проблема "Б" в гръцкия и замяната му с " П"
Иначе бург е град, от него произзлиза Борго-градче или село, като Борго Нуово в Северна Италия
Съществуват и Бурги- дъсчени крепости на брега на морето, от които се смяташе ,че произлиза името на Бургас! Виждал съм и петрографски надпис в музея в Бургас с бурги
Но всичко е въпрос на гледна точка!
Като дете са ме водили на техни останки, но не мога да си спомня къде бяха точно?
Хубава вечер!
цитирай17:52
Сигурно и Пергам от там произлиза.
цитирай
Дал съм една от вероятностите, приликата на името Бергамо с Пергам е удивителна! Да не забравяме за проблема "Б" в гръцкия и замяната му с " П"
Иначе бург е град, от него произзлиза Борго-градче или село, като Борго Нуово в Северна Италия
Съществуват и Бурги- дъсчени крепости на брега на морето, от които се смяташе ,че произлиза името на Бургас! Виждал съм и петрографски надпис в музея в Бургас с бурги
Но всичко е въпрос на гледна точка!
Като дете са ме водили на техни останки, но не мога да си спомня къде бяха точно?
Хубава вечер!
19. tota - Родопчани са преселници от полските села И още нещо за старите думи
18:44
Геран-Кладенец, и още бунар
гумно-двор, мисля, че има друго значение, по скоро харман /Равно и утъпкано кръгло място, където се вършее с рогат добитък, впрегнат в диканя, или само с коне/
тетин-калеко-лелин - свако
вуйчо - уйко
вилица - бонела, дървено корито - копаня, престелка - фута, сливи - тюргуне, леха - фидано
цитирай
Изтрий
благодаря ти, даваш интересни примери!
Преселници от полето в Родопите- в по- нови времена-може би! Но те бързо са възприемали местния говор!
Интересното е, че на френски леля е тант!Тант-тета...... Нашият род се е преселил от град Рила в Родопите, преди около 200 години!
Примерите показват общото на нашия език с останалите европейски езици!
Лека нощ!
цитирай18:44
Геран-Кладенец, и още бунар
гумно-двор, мисля, че има друго значение, по скоро харман /Равно и утъпкано кръгло място, където се вършее с рогат добитък, впрегнат в диканя, или само с коне/
тетин-калеко-лелин - свако
вуйчо - уйко
вилица - бонела, дървено корито - копаня, престелка - фута, сливи - тюргуне, леха - фидано
цитирай
Изтрий
благодаря ти, даваш интересни примери!
Преселници от полето в Родопите- в по- нови времена-може би! Но те бързо са възприемали местния говор!
Интересното е, че на френски леля е тант!Тант-тета...... Нашият род се е преселил от град Рила в Родопите, преди около 200 години!
Примерите показват общото на нашия език с останалите европейски езици!
Лека нощ!
23.
leonleonovpom2 -
Пустоле, научи се, никога не е късно, да уважаваш човека отсреща!
13.05.2021 22:06
13.05.2021 22:06
Аз не горя от желание и не съм затова в блога, някой кретен да си избива комплексите с мен ? И да съм виновен за неосъществените му блянове ? Че аз дори не те познавам лично
По същество
Аз съм гост в блога ,но стопанисвам това място-блога ми
Всеки е добре дошъл при едно условие Да има прилично, като за гост поведение Не аз да се чувствам гост тук, а някой какаванин- домакин?
Да си знае мястото!
Като не му харесва-прав му път,да търси подходящо място, харесвано!
И идейни другари-лика-прилика!Ако са гьон сурати търсените, тук няма!
Аз обичам държавата си и дори незначителния факт ,че останах тук, ясно го доказва!
Не смятам ,че тя ми е длъжница!
Но в никакъв случай не мисля, че съм и ял бадева парите й! Напротив,дал съм в пъти повече, отколкото съм взел Стотици пъти!
Именно защото я обичам!
цитирайПо същество
Аз съм гост в блога ,но стопанисвам това място-блога ми
Всеки е добре дошъл при едно условие Да има прилично, като за гост поведение Не аз да се чувствам гост тук, а някой какаванин- домакин?
Да си знае мястото!
Като не му харесва-прав му път,да търси подходящо място, харесвано!
И идейни другари-лика-прилика!Ако са гьон сурати търсените, тук няма!
Аз обичам държавата си и дори незначителния факт ,че останах тук, ясно го доказва!
Не смятам ,че тя ми е длъжница!
Но в никакъв случай не мисля, че съм и ял бадева парите й! Напротив,дал съм в пъти повече, отколкото съм взел Стотици пъти!
Именно защото я обичам!
Може ли да обясниш за пергиша?
цитирай24. elizabethborislavova - какво е пергиш
22:24
Може ли да обясниш за пергиша?
цитирай
Няма еднозначно обяснение Дори не фигурира в тълковните речници! Но от употребата и, от нюанса ,който се влага в нея, явно се отнася за човек, занимаващ се с мръсна и недостойна работа или е такъв в обноските си с други хора
Ако все пак произлиза от или е свързана с производството на пергамент от животински кожи, без да съм запознат с работата в детайли, може да се предположи че тя е мръсна и неприятна!
Лека нощ!
цитирай22:24
Може ли да обясниш за пергиша?
цитирай
Няма еднозначно обяснение Дори не фигурира в тълковните речници! Но от употребата и, от нюанса ,който се влага в нея, явно се отнася за човек, занимаващ се с мръсна и недостойна работа или е такъв в обноските си с други хора
Ако все пак произлиза от или е свързана с производството на пергамент от животински кожи, без да съм запознат с работата в детайли, може да се предположи че тя е мръсна и неприятна!
Лека нощ!
elizabethborislavova написа:
Може ли да обясниш за пергиша?
Ако изпитвате затруднения с разтълкуването на термина "пергиш" , бих се опитал да го онагледя с един прост пример, т.е. с вездесъщия много прост Простол. С още една добавка за прецизиране - "дърт пергиш". За допълнително акцентиране може би ще е още по- прецизно да се добави и едно "-ин" накрая" - "Дърт пергишин".:)))[/quote]
В интерес на истината, нека да изтъкна заслугите в случая на посочения блогов герой!
Той ме принуди да изкарам от архивите си тази дума, за да го възнаградя с нея !Защото ми лепна незаслужено няколко петилетки отгоре И собствената си дейност във ВКР!? Което щеше да е благородно, ако петилетките бяха в хилядарки!А не виртуални?
Успя да ме ядоса дотолкова, че да му демонстрирам, колко по- добър съм от него в математиката. Като освен епитета , с който го дарих, поправих и сметките в автобиографията на този 61 годишен....юноша! Но засега благодарност няма!
С което доказва ,че прозвището му е лепнато напълно заслужено!
Лека нощ!
цитирайТой ме принуди да изкарам от архивите си тази дума, за да го възнаградя с нея !Защото ми лепна незаслужено няколко петилетки отгоре И собствената си дейност във ВКР!? Което щеше да е благородно, ако петилетките бяха в хилядарки!А не виртуални?
Успя да ме ядоса дотолкова, че да му демонстрирам, колко по- добър съм от него в математиката. Като освен епитета , с който го дарих, поправих и сметките в автобиографията на този 61 годишен....юноша! Но засега благодарност няма!
С което доказва ,че прозвището му е лепнато напълно заслужено!
Лека нощ!
Аз също съм чувала думата пергишин като определение за човек, който не е уважаван, не трябва да му се обръща внимание на действията или приказките. А в речника НОП на стари и диалектни думи има и такова обяснение:
Пергишин = пергиш [38] (не ясно) – среща се в изразите “дрът пергишин” (възрастен човек, който с нещо не е приятен) и “нашият пергишин” (нашето пораснало буйно момче, което ни създава главоболии). “Пергишин” може да идва от подобна албанска дума за лоши дрехи.
Пиргич [13] - мръсник (? от пергиш, пергишин – старец, противен дъртак – Ст. Илчев (неубедително). Думите пергиш, пергишин и пергич са неясни, но имат отрицателно, укорно значение. В тайния зидарски (мещренски) говор в селата Гела и Момчиловци пергишин означава ”зле облечен човек„. Етимологията е неустановена.)
Хубаво е да се изясняват значенията на такива думи, че то иначе речникът ни е много беден, особено на новите поколения, които карат по съкратената формула :)))
Поздрави от Пловдив и хубав ден на всички!
цитирайПергишин = пергиш [38] (не ясно) – среща се в изразите “дрът пергишин” (възрастен човек, който с нещо не е приятен) и “нашият пергишин” (нашето пораснало буйно момче, което ни създава главоболии). “Пергишин” може да идва от подобна албанска дума за лоши дрехи.
Пиргич [13] - мръсник (? от пергиш, пергишин – старец, противен дъртак – Ст. Илчев (неубедително). Думите пергиш, пергишин и пергич са неясни, но имат отрицателно, укорно значение. В тайния зидарски (мещренски) говор в селата Гела и Момчиловци пергишин означава ”зле облечен човек„. Етимологията е неустановена.)
Хубаво е да се изясняват значенията на такива думи, че то иначе речникът ни е много беден, особено на новите поколения, които карат по съкратената формула :)))
Поздрави от Пловдив и хубав ден на всички!
28. bven - Интересна тема си отворил, Леон:)))
09:47
Аз също съм чувала думата пергишин като определение за човек, който не е уважаван, не трябва да му се обръща внимание на действията или приказките. А в речника НОП на стари и диалектни думи има и такова обяснение:
Пергишин = пергиш [38] (не ясно) – среща се в изразите “дрът пергишин” (възрастен човек, който с нещо не е приятен) и “нашият пергишин” (нашето пораснало буйно момче, което ни създава главоболии). “Пергишин” може да идва от подобна албанска дума за лоши дрехи.
Пиргич [13] - мръсник (? от пергиш, пергишин – старец, противен дъртак – Ст. Илчев (неубедително). Думите пергиш, пергишин и пергич са неясни, но имат отрицателно, укорно значение. В тайния зидарски (мещренски) говор в селата Гела и Момчиловци пергишин означава ”зле облечен човек„. Етимологията е неустановена.)
Хубаво е да се изясняват значенията на такива думи, че то иначе речникът ни е много беден, особено на новите поколения, които карат по съкратената формула :)))
Поздрави от Пловдив и хубав ден на всички!
цитирай
Изтрий
Благодаря ти ,че взе отношение и направи хубави и интересни допълнения по темата!
Езикът ни е съкровищница и не се изискват кой знае какви усилия, от него да се измъкнат скъпоценности!
Позддрави и за тебе!
Хубав ден!
цитирай09:47
Аз също съм чувала думата пергишин като определение за човек, който не е уважаван, не трябва да му се обръща внимание на действията или приказките. А в речника НОП на стари и диалектни думи има и такова обяснение:
Пергишин = пергиш [38] (не ясно) – среща се в изразите “дрът пергишин” (възрастен човек, който с нещо не е приятен) и “нашият пергишин” (нашето пораснало буйно момче, което ни създава главоболии). “Пергишин” може да идва от подобна албанска дума за лоши дрехи.
Пиргич [13] - мръсник (? от пергиш, пергишин – старец, противен дъртак – Ст. Илчев (неубедително). Думите пергиш, пергишин и пергич са неясни, но имат отрицателно, укорно значение. В тайния зидарски (мещренски) говор в селата Гела и Момчиловци пергишин означава ”зле облечен човек„. Етимологията е неустановена.)
Хубаво е да се изясняват значенията на такива думи, че то иначе речникът ни е много беден, особено на новите поколения, които карат по съкратената формула :)))
Поздрави от Пловдив и хубав ден на всички!
цитирай
Изтрий
Благодаря ти ,че взе отношение и направи хубави и интересни допълнения по темата!
Езикът ни е съкровищница и не се изискват кой знае какви усилия, от него да се измъкнат скъпоценности!
Позддрави и за тебе!
Хубав ден!
Както винаги пишеш много увлекателно.
Поздрави!
цитирайПоздрави!
30. ard - Добър ден Леон,
13:55
Както винаги пишеш много увлекателно.
Поздрави!
цитирай
Изтрий
Благодаря ти за добрите думи!
За мен са с голяма стойност!
Хубав ден, Маги!
цитирай13:55
Както винаги пишеш много увлекателно.
Поздрави!
цитирай
Изтрий
Благодаря ти за добрите думи!
За мен са с голяма стойност!
Хубав ден, Маги!
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
За този блог
Гласове: 107429