Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.06.2022 09:35 - Столица
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 4551 Коментари: 16 Гласове:
33


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Към написването  на този  материал  ме подтитна постига на Милена Върбанова за името Плиска!  Да, също като нея смятам ,че означава светъл, бляскав град, какъвто трябва и  да е един столичен град!

Всъщност, относно Плиска мен ме занимаваше нещо друго! Има ли го в предишната ни Родина, на изток от Киев Оказва се, че има две села Плиска и един тайнствен, с непонятно име град, дълго необяснявано-  Псков! Докато акад. Державин разгадава ,че това е всъщност съкратен вариант на Плисков!

Погично И аз така се ориентирам!  По съкратените варианти разбирам ,кой е източникът? Дългият вариант, според мен,  е негов, а късият -  на потребителя! Това е нормално -прави се поради трудно произнасяне на чуждицата и от не дотам правилното й  разбиране!

Всъщност мен повече ме интересува името на Преслав!
И тук , отново, има връзка с прародината/  държава  се има предвид, Голяма или Велика България/!

Близо до Киев има град- Переяславл! Въпреки ,че има и други тълкувания, например, че там се срещат две реки/ защо тогава  и Белград не носи  това име/, те според мен са несериозни За един столичен град, като отличителен белег , да се сочи срещата на две реки?При това, незначителни!
Но името само си говори,  какво се има предвид за града.?  Че той е преславен, известен далече извън пределите на страната! И това е самата истина! Втори Цариград е!
  Каква по-ясна формулировка да се даде за един главен град на държава ?
И стигаме до наименованието му- столица!

Френският език е описателен, в значителна степен. Той може да даде насока в тълкуването!  Столица на френски е капиталь! Означава в случая,че е главен!Главен град на държавата!
Какво ли означава столица, нашенското понятие за главен град? Явно е свързан със стол, но не обикновен !

В старите писания пише- Престолен град Търново! А, става дума за един ,най-значим и специален стоп- престола на владетеля! В този град се намира! Точно и ясно! В него е престолът на владетеля, той е главният град на държавата!
И от престолен град идва столица!

Може да сме република, но сянката на славните ни владетели витае над столицата!
Впрочем република е само демагогия, по начало, не специално за нас! Пак е царство-  но на народа!?
Боже опази!

В този ред мисли, че името съдържа безценна информация, тези дни минах през Дупница Има тълкувание ,че името му идва от старобългарското наименование за дупка, че не е дупе! Е-имам предвид бебешко, то не е мръсна дума!
И обяснението Градът, така е разположен между съседните дялове на Рила, че се намира в най- ниското място- в дупката  Логично !
Но и дупе е тясно свързано с дупка и показва, откъде идва думата, че не е произволна!

Все пак, приемам го с уговорки. Обичам да наблюдавам, да изследвам!  Това разположение на Дупница е последното, което би привлякло вниманието ми в този район!
Трябва да си географ, за да го забележиш от прима виста!

Въпреки ,че се отрича, смятам ,че  по- скоро е  свързано с дъбови гори, че е Дубница!  Примери в това отношение безброй, не само в България-Дъбово, Дубровник, Дубна!....

И накрая, една пикантерия
Един, по- всичко изглеждащ  архаичен глагол- сколаса...  Основното му значение е успява, успявам!
Набива се в него наличието на кола, каруца/ с четири колелета/!
И нещата си идват на мястото
Например-Как успяваш да пренесеш  дървата?
- Ами, С КОЛА СА!



Гласувай:
33



Следващ постинг
Предишен постинг

1. leonleonovpom2 - Юлия, това, което пиша, не е на тв...
08.06.2022 13:12
Юлия, това, което пиша ,не е на твоето ниво!
И друг път съм ти обяснявал, но не можеш да разбереш! Чети неща, които са на нивото ти!
Тогава ще си в хармония със себе си!
А нивото ти ,знаеш ли какво е!
Като на един, който в последния момент хванах за косата и го измъкнах от калта!
Сега слушай внимателно, говоря бавно:
След време, подобно на тебе, той ми каза, че това, което съм направил за него, го знаел!?
Отговорих му, че не съм се и съмнявал, само съм му го припомнил, да не го забрави!
Да, казвам ти го, знам че всичко знаеш/ някои нищо знаят/, но ти го казвам, за да не го забравиш!
Иначе, казах ти, чети неща на нивото ти- да се правиш на интересна кукла!
Горката Германия, от Българи като тебе, ще заприлича на България!
цитирай
2. kvg55 - leonleonovpom2,
08.06.2022 14:32
Прочетох с интерес разсъжденията ти.
Основата в произхода на думите е видима.
Загадка е как е възникнала самата основа.
цитирай
3. leonleonovpom2 - Здравей, Краси!.
08.06.2022 15:50
2. kvg55 - leonleonovpom2,
14:32
Прочетох с интерес разсъжденията ти.
Основата в произхода на думите е видима.
Загадка е как е възникнала самата основа.
цитирай

Изтрий

Всъщност , ключовата дума в постинга е престол!
Представката пре- е указател за нещо повече от корена Максимумът му! Например славен и преславен Второто е върхът на славен!
Престол е същото нешо-висша форма на стол-И това е тронът на владетеля!
Така и столица на база главен град означава именно това Градът, в който се намира престолът на владетеля!От престолнина е образувана!
цитирай
4. dobrodan - Ваньо, имам друго становище за името на град Псков.
08.06.2022 20:58
По всички фонетични закони това име на град има изпуснати звуци.
Само че не могат да бъдат Л и И...
И така. По-скоро имаме потъмняване на първата съгласна, Б - П, нещо съвсем нормално за славянските езици, пък и не само за тях.
След това по закона за отворената сричка поставяме А между П и С.
Получаваме Б-А-СК. Последната сричка -ов спокойно може да е "оба" (род).
Или просто "различният род".
От същия преход се е получило и името Москва.
цитирай
5. leonleonovpom2 - Здравей, Краси!
08.06.2022 21:57
4. dobrodan - Ваньо, имам друго становище за името на град Псков.
20:58
По всички фонетични закони това име на град има изпуснати звуци.
Само че не могат да бъдат Л и И...
И така. По-скоро имаме потъмняване на първата съгласна, Б - П, нещо съвсем нормално за славянските езици, пък и не само за тях.
След това по закона за отворената сричка поставяме А между П и С.
Получаваме Б-А-СК. Последната сричка -ов спокойно може да е "оба" (род).
Или просто "различният род".
От същия преход се е получило и името Москва.
цитирай

Изтрий

Благодаря за отзива!
Все пак, това е тълкувание на акад. Державин
Съгласи се, че такива трансформации не се правят с граматика в ръка! А, както е чуто, подразбрано и стъкмено!
Например римският град Колония Агрипина е станал просто Кьолн-немският град, Лутеция ди Паризи, обратно- Париж Или Константинопол е носил това име допреди малко повече от век и е станал-Истанбул, Одрин-Едирне В някои случаи се добавят букви, в други изпускат!? При двойните имена се взима първото, както Кьолн носи гордо името Колония, а Париж-името на племето Паризи!
Медиоланум/ средище за вълна/ е станал Милано
Така ,че не виждам нищо необичайно Плисков да стане Псков Няма обяснение друго за името му
И нещо , очевадно
Името на града на немски е Плескау, а на литовски-Плескава! / Плескава-Плисков! Явно Акад. Державин е имал за ръководство съседните езици ,при разшифроването на името, а не тюркски
Сега, чакам отговор от тебе- Съгласен ли си с изложеното твърдение или не? И ако не-защо?

Хубава вечер!
цитирай
6. born - Една подобна дискусия между специалисти поражда полагаем заслужен интерес, но
09.06.2022 00:17
По отношение произхода на името на Псков определено пропускате нещо, което е очевадно. Само една буква между началните две в допълнение определено навежда до правилната асоциация, като добавянето на буквичката "а" накрая напълно избистря казуса. Една велика буля-блогЕрка, която бе повишена до брюкселска зелка от колониалната медийна администрация.
Оставям на великолепната ви интуиция решаването на този брилянтен ребус.
Ако не успеете - насреща съм с най- превелико удоволствие :
© St. Born Taratancijskij i Ta6akmakanskij - Honorary General major Comodor of First women's body division of Taratancian armed forces.- first language expert of TTAF.
цитирай
7. leonleonovpom2 - Здравей, Стефане!
09.06.2022 00:47
6. born - Една подобна дискусия между специалисти поражда полагаем заслужен интерес, но
00:17
По отношение произхода на името на Псков определено пропускате нещо, което е очевадно. Само една буква между началните две в допълнение определено навежда до правилната асоциация, като добавянето на буквичката "а" накрая напълно избистря казуса. Една велика буля-блогЕрка, която бе повишена до брюкселска зелка от колониалната медийна администрация.
Оставям на великолепната ви интуиция решаването на този брилянтен ребус.
Ако не успеете - насреща съм с най- превелико удоволствие :
© St. Born Taratancijskij i Ta6akmakanskij - Honorary General major Comodor of First women's body division of Taratancian armed forces.- first language expert of TTAF.
цитирай

Изтрий

Благодаря за коментара закачка!
Напомня ми на една телевизионна игра с разместени букви на градове у нас и на държави На първия познал за едната игра даваха няколко стотин лева, а на тази с държавите още със сто отгоре!
Изтървах автобуса за работата и се наложи около час да изчакам у нас, за да хвана влака
Пуснах телевизора Тъкмо започваше първата игра Набързо подредих имената на градовете Жена ми и синът ме навиха, да се обадя на посоченият телефон Даваше свободно Водещият отчаяно се молеше да звънят позналите !Няколко пъгти опитах, никой не вдигна телефона!?
Почна втората игра, Първата никой не позна и не се обади-също
Подредих държавите и амбициран, започнах да звъня Историята се повтори Бях бесен! За половин час изкарах месечната си заплата, но кукиш!
Та ,да те попитам, ако посоча правилното решение, каква ще ми е наградата?
Пискова имаш предвид! Но , чакам отговор на въпроса си
Впрочем, не съвсем!
Като имам предвид какво става с коментарите ми при тебе!

Лека нощ!
цитирай
8. dobrodan - Ваньо, мисля, че се сблъскваме със случай, в който различни езици дават
09.06.2022 10:58
приблизително еднакви наименования на града. Определено думи като плискам, блясък, плясък имат еднакъв фонетичен строеж като немската Плескау, литовската (праславянската) Плескава.
Все пак последната компонента -ава според мен идва в славянските езици от думата "оба" със значение "род". Напълно нормално :) е славянин да произнася В вместо Б и У.
Какво друго поразгледах. Името на града е останало като Псков, като смятам, че звуковете, за които писах, не могат да СЕ СЪКРАТЯТ ОТ САМО СЕБЕ СИ.
Освен това за паричните им единици. Използват се пеньондзи, което е интересен преход от латинското pondus. Оттам пени, пфениг. Обаче.
На монетите от XIV век стои надпис ДЕНГИ.
Тази дума е заемка от тюркски език.
При нас звучи като тенеке, много възможно и стотинка.
Така че:):):) никак не е невъзможно и двамата да сме прави!
Рядък случай, наистина.
Името на Плиска се очертава тогава като изцяло славянско. Премахнат е остатъкът от стария език. Все пак го намираме във фамилните имена - ов, ова.
Его = Ево:), а ев означава местодомуване, дом.
Няма такава смесица на света като славянския език!
Ценно ми беше да помисля и да се сетя, благодаря от мен:)!
цитирай
9. leonleonovpom2 - Здравей, Краси!
09.06.2022 16:54
8. dobrodan - Ваньо, мисля, че се сблъскваме със случай, в който различни езици дават
10:58
приблизително еднакви наименования на града. Определено думи като плискам, блясък, плясък имат еднакъв фонетичен строеж като немската Плескау, литовската (праславянската) Плескава.
Все пак последната компонента -ава според мен идва в славянските езици от думата "оба" със значение "род". Напълно нормално :) е славянин да произнася В вместо Б и У.
Какво друго поразгледах. Името на града е останало като Псков, като смятам, че звуковете, за които писах, не могат да СЕ СЪКРАТЯТ ОТ САМО СЕБЕ СИ.
Освен това за паричните им единици. Използват се пеньондзи, което е интересен преход от латинското pondus. Оттам пени, пфениг. Обаче.
На монетите от XIV век стои надпис ДЕНГИ.
Тази дума е заемка от тюркски език.
При нас звучи като тенеке, много възможно и стотинка.
Така че:):):) никак не е невъзможно и двамата да сме прави!
Рядък случай, наистина.
Името на Плиска се очертава тогава като изцяло славянско. Премахнат е остатъкът от стария език. Все пак го намираме във фамилните имена - ов, ова.
Его = Ево:), а ев означава местодомуване, дом.
Няма такава смесица на света като славянския език!
Ценно ми беше да помисля и да се сетя, благодаря от мен:)!
цитирай

Изтрий

Аз също ти благодаря, че взе отношение по въпроса!
Все пак не съм лингвист Ползвам познанията, които съм придобил ,повечето в ход, движен единствено от любовта към България и Българското!
В редки моменти реагирам остро, именно котато се настъпят България и Българското!
Нищо не е съвършено, но не съм съгласен ,че сме някакви примати!?
България ,по времето на Калоян например, никой не е можел да покори, но век и половина след него феодалната разпокъсаност и чумата са свършили пъкленото си дело!!
Но ние сме народ способен на чудеса! Когато решим или поискаме! Само 30 години след освобожднието бием турците ,както никой не ги е бил!
И си спечелваме уважението им и до днес!

Хубава вечер!
цитирай
10. zaw12929 - ПРЕДИ 55 ГОДИНИ В КИЕВ МЕ ИЗБРАХА ЗА ...
09.06.2022 18:12
ПРЕДИ 55 ГОДИНИ В КИЕВ МЕ ИЗБРАХА ЗА ПОЧЕТЕН ГРАЖДАНИН
20 ГОДИНИ ПО КЪСНО ФОТОЛАБОРАТОРИЯТА МИ СПЕЧЕЛИ ФОТОКОНКУРС
ЗА НЕН УКРАИНЦИ И РУСНАЦИ БЯХА БЛИЗКИ НАРОДИ, В ОБЩА ИДЕЯ
цитирай
11. panazea - Чудех се защо Сто Лица ще се използва за столица.
09.06.2022 23:11
Не я свързвах с престол.
За Буда и Пеща нещата са без съмнение ! Само хора с капаци не могат да разберат смисъла!
Не само Буда , но и Будин . Ако трябва да търся , кой знае колко града ще намеря с това име навсякъде , където са живеели Българи.
Ще търся и Пещ , са живеели Българи. Сърбите малко са си изкривили езика , за да го докарат до Печ. А Балатон на унгарски нищо не значи , но още Светите отци са писали за Блатненското княжество.
цитирай
12. leonleonovpom2 - Здравей, Тони!
10.06.2022 00:46
11. panazea - Чудех се защо Сто Лица ще се използва за столица.
09.06 23:11
Не я свързвах с престол.
За Буда и Пеща нещата са без съмнение ! Само хора с капаци не могат да разберат смисъла!
Не само Буда , но и Будин . Ако трябва да търся , кой знае колко града ще намеря с това име навсякъде , където са живеели Българи.
Ще търся и Пещ , са живеели Българи. Сърбите малко са си изкривили езика , за да го докарат до Печ. А Балатон на унгарски нищо не значи , но още Светите отци са писали за Блатненското княжество.
цитирай

Изтрий

Така е, Тони! Унгария и днес носи официално Българското си име Те не се наричат унгарци , а магяр! Но, тихо, да не го сменят като холандците

Самочувствието ни е убивано с години, с векове?!
И лошото е, че сега ,когато някой надигне глава, от нашият род се намират някои,които бързат да го смачкат Да ,позицията на роба, да помогне на господаря
И в блога, естествено, има такива Някои не се и усещат,че слугуват на господаря си?....

Докладвах тема на научен съвет В литературата освен известни автори, бях посочил и моя публикация Водещият ехидно отбеляза този факт Нормално беше да се направя на разсеян и да се усмихна в съгласие Но аз поисках да разясни, какво намира не е в ред тук?
Е, това посочи, по-горното, че се меря с големи авторитети?
Казах му ,че бърка! Тях цитирам, защото ползвам базата, която те са изградили А в моята публикация е описано това, което аз съм добавил към нея Затова съм я дал
След кратко замисляне, той каза ,че не е искал да ме обиди! Просто се впечатлил от самочувствието ми в случая Но имам право, сбъркал е!
Защо да няма самочувствие човек при реални резултати?
Че то дава крила!
А човек без самочувствие е птица с отрязани крила!

Лека нощ!
цитирай
13. leonleonovpom2 - Поздравления, Зав!
10.06.2022 01:00
10. zaw12929 - ПРЕДИ 55 ГОДИНИ В КИЕВ МЕ ИЗБРАХА ЗА ...
09.06 18:12
ПРЕДИ 55 ГОДИНИ В КИЕВ МЕ ИЗБРАХА ЗА ПОЧЕТЕН ГРАЖДАНИН
20 ГОДИНИ ПО КЪСНО ФОТОЛАБОРАТОРИЯТА МИ СПЕЧЕЛИ ФОТОКОНКУРС
ЗА НЕН УКРАИНЦИ И РУСНАЦИ БЯХА БЛИЗКИ НАРОДИ, В ОБЩА ИДЕЯ
цитирай

Изтрий

Изумително, на младежка възраст,да станеш почетен гражданин на третият по големина град в СССР!!!! В тези години това не се купуваше като сега, стоят действителни заслуги!

Какво да кажа, съединението прави силата! Като бяха единни , победиха и сами, без чужда помощ възстановиха сринатата си държава Костваше им, разбира се , изоставане в технологично и в потребителско ниво
Повтарят станалото с нас Разединени, въпреки ,че нашата България в известен период е била световна сила, станали см плячка на хищници
Но Украйна е управлявана от хора, които я жертват за чужди интереси! За постигане на чужди за нея цели! Не безплатно, разбира се!
На такива трябва да се напомня непрекъснато притчата за Александър Македонски За протегнатите извън саркофага ръце с разтворени пръсти....

Лека нощ!
цитирай
14. born - Здравей , Приятелю !
11.06.2022 15:34
Напоследък рядко влизам в платформата поради липса на време . И честно казано - и особен интерес. По принцип повече ме впечатлява (и забавлява) тоталната комплексарска идентификация на голямата част от т.н. блогери с тяхното болнаво его.
Тези, заради които продължавам да посещавам блоговете им, го фиксират по статистиката и дори да не коментирам често- го разбират прекрасно.
Моля да ме извиниш, ако не съм отговорил на Твой конкретен коментар. По принцип твоите коментари за мен са били винаги коректни и допълващи с информация. И то компетентна.
цитирай
15. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю!
11.06.2022 17:17
14. born - Здравей , Приятелю !
15:34
Напоследък рядко влизам в платформата поради липса на време . И честно казано - и особен интерес. По принцип повече ме впечатлява (и забавлява) тоталната комплексарска идентификация на голямата част от т.н. блогери с тяхното болнаво его.
Тези, заради които продължавам да посещавам блоговете им, го фиксират по статистиката и дори да не коментирам често- го разбират прекрасно.
Моля да ме извиниш, ако не съм отговорил на Твой конкретен коментар. По принцип твоите коментари за мен са били винаги коректни и допълващи с информация. И то компетентна.
цитирай

Изтрий

Благодаря за добрите думи!
Е, не съм безгрешен, давам си сметка и за това!
Като ме нападат , нормално е да сменя тона, особено когато това е целенасочено. и безпричинно! Не застрашавам лично никой, последователно и неотстъпно!
Напротив, търся човечност!
Впрочем, никога нямам за цел да смачкам, унизя или унищожа ,който и да е! Освен, ако с упоритостта си не си го е изпросил!
Ако понякога изтъквам собственото си аз, то е основателно и се базира на реални факти, за разлика от измислените от комплексари, по мой адрес, целящи да ме смачкат!

Всичко най- добро, приятелю!
цитирай
16. monarh1991 - Здравей, приятелю!
12.06.2022 19:10
Знаеш ли, че има руска фамилия Столица? Мисля, че ударението е на последната сричка. Една от белоемигрантите в България е Любов Никитична Столица, видна руска поетеса. Споменавал съм за нея вече. Иначе от Псков е княгиня Олга, макар че има и друга теория, че е от Плиска, и в Псков последният руски император подписва абдикацията си на 2 март 1917. Началото и краят на царска Русия.
цитирай
17. leonleonovpom2 - Здравей, млади приятелю!
12.06.2022 22:03
16. monarh1991 - Здравей, приятелю!
19:10
Знаеш ли, че има руска фамилия Столица? Мисля, че ударението е на последната сричка. Една от белоемигрантите в България е Любов Никитична Столица, видна руска поетеса. Споменавал съм за нея вече. Иначе от Псков е княгиня Олга, макар че има и друга теория, че е от Плиска, и в Псков последният руски император подписва абдикацията си на 2 март 1917. Началото и краят на царска Русия.
цитирай

Изтрий


Да, Столипин, Столетов, има фамилии със сто Според мен са с Български произход Както и Калитин. Кал на сткаробългарски е червен Калинки, калина...
Столица, може и сто лица да е, както казва Панация Но за столица си е пряко свързано със Стол, престол, трон!
Що се отнася до Олга, за Псков, бъркат, тя идва от Плиска- Плисков Възможно е мястото да и е дадено за владение и да го е нарекла - Плисков На немски името му е Плескау, а на литовски- Плескава!

Всичко най- добро, приятелю!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 10004082
Постинги: 1430
Коментари: 30404
Гласове: 107393
Архив
Календар
«  Октомври, 2024  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031