Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.10.2022 17:58 - Солодобивът в Поморие
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 4754 Коментари: 14 Гласове:
29


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                                                                                В памет на Янчо Граматиков

С Янчо се познавахме от ученици. За  кратко влезе в политиката-в СДС при промяната!  После се зае с възраждането на Поморийският исторически музей. В него перод градът нямаше действащ музей! И ,да е светла паметта му, вложи всичко от себе си и успя!

Знаеше ,че всяка събота съм в Поморие Търсеше ме и всеки съботен следобед бях на разговори при него- Ако пропуснех, сърдеше ми се, щял да ми купи щайга домати? .Да не ходя изобщо на полето! Да си губя времето?

Но един ден искаше гаранция, ще ще отида?
Важно е, много!
От вратата ме посрещна с въпрос, каква ми е заплатата? Пита ме за добро, да знае, дали е уместно това, което е замислил?
  Получи информация! Видимо помръкна .Каза ,че няма моралното право да иска това от мен!  Да стана директор на музея, аз съм единственият човек в града, подходящ за тази работа! Но максимумът, който може да ми предложи е една трета от заплатата ми сега!  Не дават пари в музеите и това е.
Казах му ,че сигурно ще се намери млад човек за директор, има такъв в музея Ще се научи! Този млад човек, вече като директор , трепереше,, да не му заема мястото?  Наложи се да го успокоявам?  Нямам такива намерения и ,ако съм имал, щях да го направя, преди той да стане директор!
Янчо,преди да си отиде, организира две срещи със специалисти, светила в историята на Анхиало
Първата беше с проф. Михаил Лазаров, Анхиалският Шлиман !Направил първите мащабни разкопки, разкрил центъра на античния град!
Залата беше пълна, Янчо ми заръча, да правя ,да струвам, но да присъствам! В общите дебати не се намесих, нямаше за какво, но ,казах на проф. Лазаров, че искам след това, да споделя нещо с него!
Да, изслуша ме!  Поводът беше ,кога е почнал солодобивът в града? Това обсъждахме За да има солодобив е необходима лагуна Според Проф Лазаров, тя е била оформена през Осми век, по време на голямото земетресение?

Моите доводи бяха, че тя , вероятно е по-стара и има един указател за това Възходът на Анхиало в Римската епоха е необясним ,ако не се свърже със солодобива-античното злато! Неговото наличие,само то е ,което  липсва на Аполония и Месамбрия, за да ги остави Анхиало в миманса ! Лазаров усилено мислеше? Накрая каза ,че няма документи, не е отразен  солодобивът по никакъв начин, в този период! И в монетосеченето- също!  Намерих отговорът веднага- и добивът на злато не е отразен никъде, защото ,както и солодобивът ,не се нуждае от реклама! Тя може да нанесе само вреди!

След време Янчо организира и втора среща ,но вече с четирима професори, писали за Анхиало Освен професор Лазаров, присъстваше и проф Гюзелев, двугите двама,бяха  част от колектива, издал книга за историята на Поморие!

Проф. Лазаров започна срещата с отговора на въпроса ми за лагуната. Консултирал се е със специалисти, направено е проучване и те са на мнението ,че в първи век, в Анхиало е имало вече условия за солодобив! Така ,че, оказа се ,че предположението ми за връзка на възхода на града със солодобива , е било напълно основателно

Въпросът, който зададох на тази среща, беше свързан с болката мен -за унищожените солници, на които като дете работих седем години и те ми бяха детската любов!  Правех всичко с течение на времето-чупех ганиди-кората ,формирала се на повърхността, товарех колички и ги изнасях до купчината ,заравнявах купчините! Дори се специализирах да изчислявам количеството на солта в купчините, безгрешно!  Кантарът после го доказваше  Даже и майка ми не ми вярваше, казваше им, как може да вярвате на едно дете? Но ужасът и предстоеше, на милата!  Когато закарах в склада влаковата композиция с вагонетки, пълни със  сол, чийто локомотив аз карах!

Та, попитах професора ,редно ли е в солниците да се строи, почвата е глинестта? Районът е земетръсен, няма ли опасност всичко да пропадне ,както през Осми век  Той прие нещата много сериозно Призна си ,че въпросът го изненадва, не е подготвен за него, но е състоятелен
При земетресението ,за което говоря, градът е потънал от два да 12 метра В солниците твърдата скала е на 13 метра-най-близкото розстояние! От прима виста, може само това да каже- строежите  трябва да имат бетонни подпорни колони, опиращи в твърдата скала!

Уговори се и трета среща, на която ще се отговори подробно  и на този въпрос Но тя не се състоя!  Янчо си отиде!
Мир на праха му!

А солодобивът?
И той е в миналото, в историята. Спомням си ,като дете в какъв потрес изпаднах, когато една софиянка каза, че солниците ще бъдат разрушени Майка ми ,отчаяно и правеше знаци, тя се усети и каза ,че няма да е скоро ,след години И учудено ме изгледа?
Жалко, така стана !
Градът загуби нещо много отличително  и забележително, загуби и атмосферата, неповторимата, която солодобивът създаваше За какви печалби от солта иде реч ,само рекламите, за солниците от античността , щяха да носят огромни печалби и известност на града!
Но, без коментар!



Гласувай:
29



Следващ постинг
Предишен постинг

1. panazea - И кой реши и съсипа солниците?
30.10.2022 18:34
В София се знае кой кой е ! Каракачанов синеокият гангстер като кмет лъга Масако Оя , че ще й построят къщичките , построиха нещичко , взеха й парите и всичко замря , за наша радост !И излъганата горката Масако Оя умря ! Игрищата за голф ги има само на картинка ! Къщичките й стоят недостроени!
Янчулев продаде водата на София на гърците и ние нямахме вода , заради ненаситната им паст, на нашите разбойници , не на гърците. После казаха , че този режим ще продължи 10 години , но не бяха се допитали до дядо Господ ! И той като прати проливни дъждове , че щяхме да се издавим , Янчулев ни премахна режима. Та питам, Кой?
Ние нашите сатрапи си ги знаем !
цитирай
2. leonleonovpom2 - Здравей, Тони!
30.10.2022 18:56
1. panazea - И кой реши и съсипа солниците?
18:34
В София се знае кой кой е ! Каракачанов синеокият гангстер като кмет лъга Масако Оя , че ще й построят къщичките , построиха нещичко , взеха й парите и всичко замря , за наша радост !И излъганата горката Масако Оя умря ! Игрищата за голф ги има само на картинка ! Къщичките й стоят недостроени!
Янчулев продаде водата на София на гърците и ние нямахме вода , заради ненаситната им паст, на нашите разбойници , не на гърците. После казаха , че този режим ще продължи 10 години , но не бяха се допитали до дядо Господ ! И той като прати проливни дъждове , че щяхме да се издавим , Янчулев ни премахна режима. Та питам, Кой?
Ние нашите сатрапи си ги знаем !
цитирай

Изтрий

Честно казано, нямам информация!
Официалната версия е, че е нареждане от София Да ,така се процедира, но искането идва от Поморие Така са отчуждили и нашата къща в центъра С искане от Вълко Червенков да подпише, защото на това място ще построят голям магазин, за задоволяване на нуждите на трудещите се от качествени храни И човекът подписал! Ровех се из архивите ,баща ми беше разказвал, но видях и документите Но го излъгали, построиха ресторант И за други неща го бяха излъгали местните
За тази работа подозирам един, който колеше и бесеше през 80- те години А сега го направиха заслужил гражданин?
Тогава ,като стана грандиозно наводнение ,след като засипаха с пръст езерото,захранващо солниците, на нас се наводниха две стаи на двора Всичко отиде на боклука, там държах и ценни научни и прочитни книги
Понеже бяха застраховани, този тогава отговаряп и за застраховките Дошъл ,видял и отсякъл- Ще пиете студена вода!?
Животно, как ще оцени, какво само аз съм загубил?
Сигурен съм ,че той е инициирал унищожението на солниците! Строителен инженер, бивш партиен секретар, сега капиталист!?
Заслужил престъпник! И говедата ,сити покрай наколните жилища, му се отблагодаряват!

Хубава вечер, Тони!
цитирай
3. panazea - Поклон пред твоят приятел Янчо ! Направил е добро за града !
30.10.2022 19:37
Поморийската луга и кал са добри предпоставки за развитието на града .
Минералната вода също допринася за развитието.
Дано само да е достъпна за хората, както беше някога !
Има особено очарование в древните градове по морето.
Бях обиколила всички черкви в Несебър , преди да стане невъзможно влизането в града. Сега пазарището ми се струва като кич.
В Поморие съм била в новия град и беше много хубаво , преди промените 88г.
И Варна и Бургас бяха хубави , когато аз ги посещавах ! Дано не са ги съсипали междувременно! Най-много години бяхме в Царево и Арапя. Последните години в Шкорпиловци . Като дете изкарвахме на лагер в Обзор. Татко ни водеше във Варна , Кранево- на палатка беше пустош , Несебър , Балчик.
цитирай
4. leonleonovpom2 - Моят контакт с поморийските сол...
30.10.2022 19:40
Моят контакт с поморийските солници е описан в брой 5-6 на Списание" Море ", под заглавието" Непреходността на анхиалските солници", от 2007 година, стр. 19-20
цитирай
5. leonleonovpom2 - Здравей, Тони!
30.10.2022 20:09
3. panazea - Поклон пред твоят приятел Янчо ! Направил е добро за града !
19:37
Поморийската луга и кал са добри предпоставки за развитието на града .
Минералната вода също допринася за развитието.
Дано само да е достъпна за хората, както беше някога !
Има особено очарование в древните градове по морето.
Бях обиколила всички черкви в Несебър , преди да стане невъзможно влизането в града. Сега пазарището ми се струва като кич.
В Поморие съм била в новия град и беше много хубаво , преди промените 88г.
И Варна и Бургас бяха хубави , когато аз ги посещавах ! Дано не са ги съсипали междувременно! Най-много години бяхме в Царево и Арапя. Последните години в Шкорпиловци . Като дете изкарвахме на лагер в Обзор. Татко ни водеше във Варна , Кранево- на палатка беше пустош , Несебър , Балчик.
цитирай

Изтрий

Благодаря ти, беше добър приятел и човек! Идеята му беше добра в но в нормална държава Чудеса щях да направя там Каталогът ,пълният, научният щеше да е факт, финансиран от общината щях да вложа всичко от себе си в него Щях да доразвия хипотезите и евентуално да докажа някоя от тях сотносно името на града
Но с три пъти по- малка заплата си беше наказание А имаше и нещо ,което нямаше как да подмина Бях на пряко подчинение на кмета Такива, самостоятелни и независими не се харесват, на кметове още повече Щеше да има възможност да си играе с мен, без да мога да се защитя Не че в службата нямаше такава възможност Но там можех да отговоря и то лошо Играе си с мен Ще му върна топката но лошо, да се изпързаля Ще откажа задача, заобиколно ,ще кажа ,че всичко съм опитал но не става Нека да опита той, ако не вярва става или не Ще го държа в шах, като Треперко паша да се друса
А тук -нищо затова отказах! И не съжалявам Мразя еснафи , а там ,те са елитни
Хубави спомени имаш от морето и Поморие! Поморие беше вълшебно, докато бях ученик Нямаше равно с атмосферата ,която солниците създаваха
Унищожиха го първобитни хора!
Ако бях голям и с власт тогава, нямаше да ги дам Щеше да има битка
цитирай
6. kvg55 - leonleonovpom2,
30.10.2022 22:57
Да се надяваме, че където е текло, пак ще прокапе.
цитирай
7. leonleonovpom2 - Здравей, Краси!
30.10.2022 23:17
6. kvg55 - leonleonovpom2,
22:57
Да се надяваме, че където е текло, пак ще прокапе.
цитирай

Изтрий

Да, прав си, това ни е последната надежда, друга нямаме!
Момент, сакън, ,само да не стане грешка някаква, да прокапе таванът!?
Че прокапе ли ,тече като река и пожарната на Б.Б.не може да я озапти, даже и мечката Лайен и тя не може, в комплект с общия ни приятел Байгън!

Лека нощ и да не сънуваш тримата пожарникари заедно!
цитирай
8. leonleonovpom2 - Има такива трудни моменти в живо...
30.10.2022 23:26
Има такива трудни моменти в живота
Мен един професор например, дядо Петко, заради една фльорца, ме изпитва два часа и половина И заради какво, да ми повтаря ,че нищо не зная? И в незнанието си нарисувах пълна схема на Комбината, нещо ,което повече никога не успях да направя? И доколкото знам ,само още един професор го е правил?
Както и да е, накрая оцени незнанието ми на половин единица само? Даже и за една не стигна Писа ми пет и половина Едвам излязох Фльорцата чакаше отвънка, притеснена Пита ме, какво е станало? Нищо не е станало Иначе ,трябваше и да си плати!
цитирай
9. mt46 - Здравей, Иване!
31.10.2022 12:37
Поне имате музей на солта – единственият в България и Източна Европа...
цитирай
10. leonleonovpom2 - Здравей, Марине!
31.10.2022 14:34
9. mt46 - Здравей, Иване!
12:37
Поне имате музей на солта – единственият в България и Източна Европа...
цитирай

Изтрий

Да, това е факт безспорен!

Но работата в случая е малко шопска!?
Заменили солниците за музей!?
Честно казанао, срам ще ме е, ако аз съм причината, да стане тази замяна!?
И трябва да не съм с всичкия си, помориец имам предвид, ако това ме радва и се фукам с него?
Дай на простака власт и му гледай сеира!
Във Венеция съм видял купчина сол , висока колкото десет етажна сграда Как не им пречи, защо не са затрупали лагуната ,да построят хотели?
И нещо друго видях там, в Лидо ди Йезело
Безкраен плаж с два хотела , един зад друг до тях Трети няма
А плажът пред тях разделен на две , поравно за двата хотела, маркирано! И малка ивица за други посетители
А не като при нас ,в Слънчев бряг- поне 15? Ами ако всички решагт едновременно да идат на плаж, което е нормално?
Хубава работа, ама Българска!
Благодаря ти за отзива!
цитирай
11. donchevav - Добър, светъл човек е бил твоят п...
31.10.2022 21:14
Добър, светъл човек е бил твоят приятел! Светъл да е пътят и на душата му! Поклон!
А за всичко останало, което си описал с обич, загриженост и болка - благодаря от сърце! Всичко, свързано с морето в тази негова част от Бургас до Слънчев бряг, ми е близко и ме вълнува! Хората от моя град обичат Поморие и открай време през лятото се преселват масово тук - заради по-евтините цени на квартирите, безплатното калолечение:), уюта и спокойствието - особено до преди 10-на години, заради прекрасното съчетание на природни красоти.
Пиша това и се сещам за една райска картина, която няма как да забравя: пътувам в посока Бургас и някъде към 20-тия километър от моя път поглеждам през прозореца: на запад цялото небе, сияйно обгърнало обширното Поморийско поле, е почерняло от щъркели - стотици, хиляди... безброй. Толкова силно се е отпечатало това в моето съзнание, че съм запомнила и датата: 6 септември. После прочетох, че птиците от цялата наша страна в началото на септември се събирали между Поморие и Ахелой и организирано потегляли в дългия си път. А пред мене, току под колелата на автобуса - някакви басейни, кои със синкавосиня, кои - с жълтокафява вода. Между тях - пухкави бели купчини... сол! - сетих се аз. И крилати колове по циментовите прегради - всеки маха с криле и а-ха ще отлети. Не коловете, не, отлитаха птиците. Други някакви птици - черни и сиви, и бели, и белезникавожълти - истинско царство на пернатите. Сигурно в просналото се на метри Поморийско езеро въпреки голямата му соленост има и доста риба - няма друго обяснение. И морето виждам, разбира се - лъскаво, ласкаво, безкрайно и вечно - и толкова синьо и слънчево - картичка!
Това е споменът ми за Поморийските солници. Не знам подробности около това, за което пишеш. Но ми стана тъжно.
Щастливец си, Лео, с твоето прекрасно Поморие! Бъди здрав и се радвай на плодовете на своя труд - на приятелствата, които си създал, на спомена за доброто, което си направил или си искал от душа да направиш!
Поздрави от сърце!
цитирай
12. leonleonovpom2 - Здравей, Венета!
31.10.2022 23:31
11. donchevav - Добър, светъл човек е бил твоят п...
21:14
Добър, светъл човек е бил твоят приятел! Светъл да е пътят и на душата му! Поклон!
А за всичко останало, което си описал с обич, загриженост и болка - благодаря от сърце! Всичко, свързано с морето в тази негова част от Бургас до Слънчев бряг, ми е близко и ме вълнува! Хората от моя град обичат Поморие и открай време през лятото се преселват масово тук - заради по-евтините цени на квартирите, безплатното калолечение:), уюта и спокойствието - особено до преди 10-на години, заради прекрасното съчетание на природни красоти.
Пиша това и се сещам за една райска картина, която няма как да забравя: пътувам в посока Бургас и някъде към 20-тия километър от моя път поглеждам през прозореца: на запад цялото небе, сияйно обгърнало обширното Поморийско поле, е почерняло от щъркели - стотици, хиляди... безброй. Толкова силно се е отпечатало това в моето съзнание, че съм запомнила и датата: 6 септември. После прочетох, че птиците от цялата наша страна в началото на септември се събирали между Поморие и Ахелой и организирано потегляли в дългия си път. А пред мене, току под колелата на автобуса - някакви басейни, кои със синкавосиня, кои - с жълтокафява вода. Между тях - пухкави бели купчини... сол! - сетих се аз. И крилати колове по циментовите прегради - всеки маха с криле и а-ха ще отлети. Не коловете, не, отлитаха птиците. Други някакви птици - черни и сиви, и бели, и белезникавожълти - истинско царство на пернатите. Сигурно в просналото се на метри Поморийско езеро въпреки голямата му соленост има и доста риба - няма друго обяснение. И морето виждам, разбира се - лъскаво, ласкаво, безкрайно и вечно - и толкова синьо и слънчево - картичка!
Това е споменът ми за Поморийските солници. Не знам подробности около това, за което пишеш. Но ми стана тъжно.
Щастливец си, Лео, с твоето прекрасно Поморие! Бъди здрав и се радвай на плодовете на своя труд - на приятелствата, които си създал, на спомена за доброто, което си направиш!

Благодаря ти Венета, за чудесния коментар!
Трогна ме до дъното на душата ми!
Имах двама ,големи приятели в гимназията и двамата си отидоха рано, в рамките на около една година А раната от това в мен няма да зарасне! И угризението, че не приех молбата на Янчо. Щях да приема, въпреки финансовия удар, ако бях сигурен ,че ще имам свобода да работя ,както си знам и мога, такава, каквато имах в химията! Но ,бях наясно ,че ще попадна в обръча на комплексари от типа, Ти може да знаеш и да си можещ, но ние можем да ти пречим и да те направим зависим!?
Съжалявам и за другия приятел, Тони, който искаше да работим заедно, беше физик и имаше такава възможност, но това не се осъществи Както казваше ,щяхме да сме страхотна двойка! И се уверявах с времето ,че беше напълно прав ! Химията и физиката се допълват взаимно
Все пак сбъднах мечтата на завистниците- Не направих подробен каталог на Анхиалските монети и не написах историята на античния град!В разширен вариант

Иначе градът е прекрасен А атмосферата на оня град, със солниците, с влакчето, къндрите край плажа, тя е неповторима и няма да се върне никога
Един колега ми беше дошъл на гости април месец Беше направо омаян Дишаше с пълни гърди Не беше идвал по това време в трада и се учуди от ограмната разлика в това отношениес Бургас Обяснението е просто,градът е на проветриво място,на тесен полуостров, разликите в температурите на въздуха от двете страни на морето, предизвикват неговото движение!
А за рибата? Има риба в лагуната, тя е забранена, но братята , от цитанската махала, за тях забрана няма! Има и големи водни змии,някои стигат и до два метра Веднъж, стоях на скалите ,близо до брега и Една голяма водна змия излезе от водата и се устреми право към мен От изненада ,не очаквах атака, нищо и не предприех А тя на половин метър от мен се шмугна м някаква цепнатина? Това и е била целта?
Веднъж ,през зимата, с един приятел отидохме в махалата Казали му ,че имат някаква монета, да я видя Монетата не беше нещо интересно, на един продаваше кефал от лагуната Взехме по един килограм. В къщи майка ми се зае да я пържи Приятелят ми се обади Рибата е фантастична, отива да вземе още Скептик съм по отношение на кефала, да, вкусен е, при положение ,че се премахне черната коремна ципа Наистина, оказа се ,че това е най- вкусната черноморска риба ,която съм ял някога
Водата на лагуната е чиста, по- солена е от морската, вероятно това беше причината!
Благодаря ти за отзива Венета!

Лека нощ!
цитирай
13. panazea - Честит празник , Будителю Просветителю !
01.11.2022 13:29
:)))
цитирай
14. leonleonovpom2 - Благодаря ти, Тони!
01.11.2022 13:36
13. panazea - Честит празник , Будителю Просветителю !
13:29
:)))
цитирай

Изтрий

В един отбор сме!

Честит празник и на тебе, Будителко!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 9323659
Постинги: 1357
Коментари: 29764
Гласове: 103249
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930