Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.02 15:14 - Вековна именна връзка между Варна и Одеса
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 1558 Коментари: 13 Гласове:
36


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Одеса през вековете е била притегателен център за Българи Там Ботев, като слушател , е посещавал Университета, Вазов е написал-" Под игото"! На Ботев има издигнат паметник!
От пръв поглед не се вижда нещо, свързващо имената на двата града! А името на Одеса е странно?

Одеса става руско владение при Екатерина Велика! Първата и работа е била да подмени турското име на града с Одеса Смятало се , че известният древен пристанищен град Одесос е бил там!
В последствие, особено с намиране на монети на Гордиан, сечени в Одесос, се разбира, че Одесос е била Варна! Гордиан с войските си не е бил в Одеса, а във Варна и в Анхиало!
Но, така или иначе, името Одеса се запазва!

Какво означава Одесос? Има различни тълкувания, повече или по- малко правдоподобни! Гръцкото е, че е град на Одисей! Както винаги, преиграват! Те не са основали Одесос, както и Анхиало, където е имало тракийски селища! Местните са им отстъпили терен за емпориум( пазарище), за да могат да обменят стоки с тях!
Да запомним наличието на пазар в Одесос!

Одесос е тракийско название! Има различни тълкувания, но най- правдоподобните се въртят около КРАЙМОРИЕ и ПРИМОРИЕ . Впрочем, те са налице и  днес, но в Бургаска област!

Името Варна се появява веднага след като Аспарух с войните си се установява в района на града! Различни тълкувания има, включително, че името идва от варовик?

Но се счита, че е старобългарско и означава укрепен, заграден град
На староперсийси и арменски има смисъл на ограда, двор!
Ареалът на думата вар е широк- от Унгария до Пакистан! В Унгария , това са градовете Капошвар и Дунайварош, например!Смисълът им е на нов град!
Да не забравяме, че земите на Унгария са Български, отстъпени от цар Симеон на унгарците с договор за съюзничество! При война унгарците са длъжни да участват с войска на страната на Българите !И докато е жив цар Симеон, те спазват договора!

В България има Варош в Ловеч, в Сливен...
Смисълът им е бил на град извън крепостта? Изменен сега на стар град или квартал!

И да стигнем до Пакистан! Пешавар има славата на търговски град, разположен е на кръстопът!  Тук е бил Александър, това е една от крайните точки, които е достигнал в похода си на изток!

При Великото преселение оттам идват Българите! За които има податки, че предците им са Александрови воини!
Ето откъде идва името ВАР!
Пешавар е търговски град!

Варна е пристанище, гърците са направили емпориум там!
Следователно името Варна може да се преведено като Пазарище или по- добре, като Търговски град или Търговище!







Гласувай:
36



1. kvg55 - leonleonovpom2,
03.02 23:14
Ехе–е–е, Варна откога е преди Одеса?!
цитирай
2. leonleonovpom2 - Здравей, Краси!
03.02 23:35
kvg55 написа:
Ехе–е–е, Варна откога е преди Одеса?!


Вярно е, така е!
От Аспарухово време градът е Варна! По времето на Екатерина Велика, краят на 18- ти век, се знае за град Одесос в древността на Черно море, но не е локализиран И решават че е този, току- що отвоюван от мюсюлманите
Малко по- късно археолозите установяват, че Варна е всъщност Одесос!
Но, без претенции, че е наследник на Одесос, Одеса запазва името си!
цитирай
3. leonleonovpom2 - Одеса е един от градовете в Европа с ...
04.02 08:30
Одеса е един от градовете в Европа с най- голяма Българска диаспора! Различни са данните за числеността й, но вероятна Българите там са около петдесет хиляди!
Факт е, че в удобно премълчавания умишлено запален пожр там изгоря и един Българин, а според някои източници и още един!
цитирай
4. leonleonovpom2 - Вар( варус от латински) може да о...
04.02 10:15
Вар( варус от латински) може да означава и различен! Оттам идва и вариант!
Да ? Кое е различното на Варна? Тя е била и емпориум, пазар !
Пазарен град е, И сега това се маркира- Нови пазар, Пазарджик, Търговище...
цитирай
5. shtaparov - Поздрав приятелю!
04.02 20:32
Има също теза,че имената ОДЕСА и ЕДЕСА са тясно свързани т.е.- едното както и другото означава Град с много вода. Това несъмнено е факт- Несебър също е Град с много вода,но носи името на своя Тракийски основател. Ако я приемем за вярна,нещата може да си дойдат на местото: ЕДЕСА = ОД(Е)СА [ОД(И)СА], понеже се е изписвало ОDHCA (оттам- и изопачената гръцка форма ОDHСОС). Тълкуванието сега става просто: ОДИСА = ВОДИСА, което е друго гръцко изопачение на думата ВОДИЦА получено от факта,че гърците нямат звук "Ц", а древните им роднини не са имали и "В",поради което редовно го изхвърляли от думите или го превръщали в друг звук (Б, П, Ф и пр.). Името ВАРНА тогава може да е древна диалектна форма на думата ВИРНА (Град между големи водни вирове, в случая морето и Варненското езеро). Връзка с думата ВАРОС (ВАРОС~ВАРОСАН) също може да се търси,но тази е доста изкушителна и трудна за пренебрегване,поради което аз я предпочитам.
цитирай
6. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю!
04.02 21:38
Благодаря за отзива и за тълкуванията, които правиш! Да , с водата е свързано името Одесос! И е тракийско, както и това на Месамбрия! Мит е, че тези градове са основани от Милетски гърци!
Що се отнася до Варна, името се появява за пръв път при идването на Аспаруховите Българи Споменато е и от Дюканж, във връзка с Аспарух, който автор е написал Първата Българска история на научна основа! В края на 17- ти век! С посочване на източници и автори! И обоснован коментар на тях!
Счита се името, че е Българско!
Ареалът на разпространението му добре очертава пътят( обратния) на Българите от Пакистан към Балканите! Това, че го има в Унгария и Сърбия не е случайно Белград и Будапеща са също Български градове!
Интересното е че Вар във всички тях посочва , че са градове, било укрепени, извън укрепленията, стари градове, или пазарни!
Но става дума за градове
А самата дума град е свързана с градеж от камъни и тухли, а не от слама, слънчогледови стъбла или дъски, от каквито са правени колибите в селата!

Всичко най- добро, приятелю!
цитирай
7. parisinfo - Одесос... Във Варна...на долния край на кривия варненски площад пред бившия окръжен съвет...
05.02 00:25
Бях свидетел, но и щастлив потърпевш на пожара там, започнал от запалването на скарата. На шега, на майтап за секунди се оренесе в залата... И тогава с крещящи викове на мъже и пищене на жени, ни изпъдиха далеч от пожарния Ад...
На Одесос, във Варна, с морето, със сините вълни, с помякини, развратни украинки, които смятахме за рускини...
цитирай
8. leonleonovpom2 - Здравей, парижки приятелю!
05.02 06:37
parisinfo - Одесос... Във Варна...на долния край на кривия варненски площад пред бившия окръжен съвет...
00:25
Бях свидетел, но и щастлив потърпевш на пожара там, започнал от запалването на скарата. На шега, на майтап за секунди се оренесе в залата... И тогава с крещящи викове на мъже и пищене на жени, ни изпъдиха далеч от пожарния Ад...
На Одесос, във Варна, с морето, със сините вълни, с помякини, развратни украинки, които смятахме за рускини...
цитирай
Изтрий

Да и аз имам спомени от Варна!
Незаличим е този за едно момиче, хубаво и умно, рядко съчетание, което убиха при катастрофа!

Ходех често ва Златните пясъци, там бяха големите , международни, наши научни конференции!
Имам и един грях към този, обичан от мен град!
Доказах , че император Гордиан е потеглил на поход не от Одесос- Варна, както е записано в научните бумаги, а от Анхиало!
В последно време мнението ми за града се опитват да развалят някои анонимници, представящи се за варналии? Но и това го има в природното равновесие!

Хубав ден!


цитирай
9. litatru - Леон,
05.02 19:44
всичко знаеш, приятелче :)

Хубава вечер!
цитирай
10. leonleonovpom2 - Леон,
05.02 21:17
litatru написа:
всичко знаеш, приятелче :)

Хубава вечер!


Здравей, Лита!

Казано от приятел, звучи сериозно и истинно!
Така, че благодаря ти, Лита!

Всичко най- добро от мене!


цитирай
11. andorey - Привет и от мен, отдавна не сме се ...
07.02 01:35
Привет и от мен, отдавна не сме се чували..
Съгласен съм с Щапаров че Одесос и Водедос са свързани имена. Връзката е с вода, най- кратко казано.
А за името Варна си мисля, че е свързано с Варм (Warm ) - топъл, горещ. Може би минералните извори в центъра на града и голямата баня там, запазена и до днес.
Германея - Сепарева баня - е същото - герм - Варм - топъл, горещ.
Това е от мен, засега.
цитирай
12. leonleonovpom2 - Добре дошъл, Андрей!
07.02 06:25
andorey написа:
Привет и от мен, отдавна не сме се чували..
Съгласен съм с Щапаров че Одесос и Водедос са свързани имена. Връзката е с вода, най- кратко казано.
А за името Варна си мисля, че е свързано с Варм (Warm ) - топъл, горещ. Може би минералните извори в центъра на града и голямата баня там, запазена и до днес.
Германея - Сепарева баня - е същото - герм - Варм - топъл, горещ.
Това е от мен, засега.


Благодаря за отзива!
Ще развия отговорът в постинг- продължение

Хубав ден!
цитирай
13. elizabethborislavova - Вар си е вар. Вар е нещо бяло. Правдата Христова. Това е значението. Вар. Правда.
08.02 08:51
leonleonovpom2 написа:
Вар( варус от латински) може да означава и различен! Оттам идва и вариант!
Да ? Кое е различното на Варна? Тя е била и емпориум, пазар !
Пазарен град е, И сега това се маркира- Нови пазар, Пазарджик, Търговище...

цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 10501460
Постинги: 1495
Коментари: 31439
Гласове: 112087
Архив
Календар
«  Март, 2025  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31