Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.08.2022 04:51 - Философията на овцата
Автор: emelika Категория: Лични дневници   
Прочетен: 4187 Коментари: 10 Гласове:
17


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Защо сбират овцете в стадо? Да ги пасат в ония ливади, дето овчарят ги заведе, а не където им се прииска, като дивите живинки. Щат не щат да ги дой, че и агнетата и руното им да взема. Следват го покорно и му блеят благодарно. Подчинените на овчаря овце никак не могат да оцелеят когато са свободни. Затова търпят страхопочитително и джавкането на кучетата.  Паниката е, когато овчарите омешат стадата си. Вземат ли да ги делят, бройката все не излиза. Хилядо да са овцете, а петима овчарите, всеки ще викне: „ Моето стадо беше от триста глави!” Пита се в задачата, къде са се дянали ония петстотин? Защото тия, големите пастири не си знаят овцете по име, а по бройка. Пък за наивното и глуповато животинче, всички стопани са еднакви, докато са на мерата.  И да се присламчиш към друг господар – никой няма да разбере. Чак като дойде лютата зима се вижда кой е напълнил хамбарите и тлаканетата. Но вече е късно да сменяш господаря. Без зоб овцата бързо прегаря, ама и стискат цицките до посиняване за последните капки мляко. Тъй се научиха един от друг големите  чобани, тъй си я и карат, колко лета веке.. Аз съм  стара овца – да му мислят младите...  Хванат ли  гората и една хруска тревица да дръпнат, трябва да са нащрек, дебне ли хищник. Да останат в стадото и да се борят за божите правата на овцете  - бързо ще ги разпознаят. То, въртоглавото си личи отдалече. Неговата съдба е или със счупен гръбнак, или под ножа.     Да млъквам, че с моето неблагодарно блеене и умуване в делата  господарски, само ще си докарам тояга на гърбината, щото не ще мога да избягам, като се развърти гегата. Не ми остава нищо друго, освен да скандирам: „Да живее овчарят!” или безропотно да си трая в определените ми от Всевишния дни. Казано е: „Бъдете като децата!”, затова ето ме – кротка, като агънце. Но нещо в мен неспира да рита. Та нали агънцата и преди да се родят ритат.  Ей, голямо ритане в това стадо ви казвам – и от вън и от вътре. Ха, кажете, как се оцелява?! А бе, тия рога само да красят главата ли са ми дадени? Да ме вземат мътните, че досега не съм ги  пробвала?  Ще се разбера на часа с оня злобен пес, дето сладко си спи в тревата.

-          Бе-е-е-е-е....!

Пра-а-а-ас!

-          Ме-е-е-е! Кво ти пречеше камъка, бабо!

-          О-ох! Забравих, чедо ,че съм със старческо късогледство и по - далеч от стадото не виждам. Сега като си помисля, никога не съм виждала отвъд  него. А рогата са  наистина дяволска работа.  Та ето какво ми донесе моето умуване за съществуването в опита ми то да придобие смисъл.

 



Гласувай:
17



Следващ постинг
Предишен постинг

1. kvg55 - emelika,
17.08.2022 13:10
Овцата спада към опитомените животни и не може да съществува самостоятелно в природата. Но има и диви животни, които живеят на стада.
А аналогията на хората и човешкото общество с овцете и овчето стадо е неправилна, защото овчарят стриже овцете, дои ги, коли ги, но се и грижи за тях – храни ги, пои ги, лекува ги. Прави го съвестно и с желание. Не го изтъква и не се хвали пред тях.
При хората претендиращите за господари и водачи всичко правят за своя полза – дори когато уж осигуряват на другите лечение и препитание. Искат за това благодарност.
цитирай
2. emelika - Привет, kvg55!
17.08.2022 21:51
Да съм конкретизирала че правя аналогия на човешкото общество с овцете? :) Просто си разказвам овча историйка, провокирана от един постинг за кастите на horos.
Пък тази аналогия е направена вече и то не от кой да е , а от самия Бог. Бог първо сравнява израилтяните с овцете и по-късно прилага този етикет към всички, които са наречени с Неговото име (Езекиил 34; Матей 10:6; 15:24). Божият народ се сравнява с овцете по няколко причини, а Господ е Пастирът. (Псалм 79:13; 100:3). Хората са изключително лековерни, когато харизматичен лидер обещае лъскава идея и ето манталитета на стадото в действие. Доказателство ли? Пак там - Пилат извежда Исус пред хората и пита какво да прави с Него. Само дни преди Исус е Учител, лекува, прощава и поучава... Хората Го следват. За по-малко от седмица главните свещеници разбунват тълпата и тя крещи "Разпни Го!" Трета причина хората да се сравняват с овцете в Библията е, че овцете са склонни да се отдалечават от стадото , като стават прекалено самоуверени, виждайки хубава зелена трева(Исая 53:6). Затова Петър предупреждава църквата да бъде нащрек (1 Петрово 5:8). Овцете са значими в цялата Библия. Можем да научим много за Бог и Неговото отношение към човечеството, като разберем тяхната природа. Който влиза през вратата, овчар е на овцете. Който прескача от другаде, той е крадец и разбойник. Това е притча на Христос, която завършва "Аз съм вратата на овцете. Всички, които са дошли преди Мене са крадци и разбойници". Но овцете не го слушат. Горко на тези пастири, които пасат себе си, а не стадата.
Та, оправдах ли се, че това не е моя аналогия?
цитирай
3. nikikm - Здравей!
04.12.2022 18:44
Малко,като Радичков си го написала, плюс малко философия,житейска разбира се,но по едно време се и поусмихнах...за рогата.Ха,ха.Овцата рога няма,овните имат,но това в кръга на шегата,не с лоша мисъл. Поздрави!
цитирай
4. emelika - О, има!
05.12.2022 11:24
Има и овце с рога. Да, рядкост, но съм виждала,както съм виждала и овни без рога. Навярно този атрибут е определящ за лидерските, не полови позиции в стадото, каквито всяко стадо си има. Да речем и въртоглавите - да личат.:) В личното стопанство животинките си имат имена. Дядовците са наричали рогатите овце РОГУША . Преди години и ние имахме Рогуша и Ваклуша, Мъркуша и Белуша.
Благодаря, nikikm!
цитирай
5. krumbelosvet - О, "Разбойници" от Шилер
06.12.2022 15:57
Юношески небивалици.
Някога в Англия "овцете изядоха хората".
Не е дадено на юношите (и юношките) да разбират света.
Човекът Н И К О Г А не е овца.
цитирай
6. emelika - О, радост за ушите/чуващи все още/! - възкликна "юношката". Напред към разбойничества!
07.12.2022 14:28
Шилер пише „Разбойници“ реално почти в юношеския си период. Сюжетът не се основава на факти от живота, а идва от идеи. Характерът на героите е условен, върху база от оскъдни познания за света / признато от самия него/, подчинен на идеята. Също като набедената „юношка“. Но това не пречи на „Разбойници“-те да съществуват и изразяват идеите си, било то разбрани или не, разчитани буквално.
Да, Томас Мор изрича „Овцете изядоха хората“ за събитията на Острова, когато населението намалява с 2 млн. след като алчните лордове започват да развъждат повече овце. Бедните, лишени от земя загиват, а повечето емигрират в Америка и Австралия.
Българите правят земеделска реформа и от 10,5 млн. овце остават 1млн. Хората изядждат овцете. Остават без прехрана, започват да емигрират. Инверсията в съждението на Мор е факт ,както факт е, че българските лордове не правят разлика между стадата – буквално и преносно. Излязохме от Първия свят. Какво ли очаква стадата като стигнат Третия? Пък някои и направо ще си отидат в Четвъртия, като подкаста в собствения си ареал...
Генетически овцата си остава по-далече от човека, за разлика от прасето. Но пък да припомним, че първият успешен опит по пътя за репродуктивно клониране на човека / което вече се прави/ е не с кой да е бозайник, а с овца.
цитирай
7. krumbelosvet - Държавници, истинските, са рядка порода
08.12.2022 01:09
Не винаги в една държава има поне ЕДИН държавник. Май сега и на света няма, освен подмолните.
Ние от 33 години сме поробена страна. Нема свои лордове. Ми то цела Юръп нема, както и каубоите.
Хората общуват главно с медиите, а те са в ръцете на подмолните.
ПП:
А когато Пилат извежда Исус, там са само хората на първосвещеника, същите които Исус прогонва с бич...
цитирай
8. emelika - За жалост, така е, krumbelosvet
08.12.2022 08:14
Все повече думи губят истинската си същност, хората също.
Дали защото много ми се иска, но вярвам, че все още има хора- светлинки.

цитирай
9. krumbelosvet - Ми да,
08.12.2022 16:36
аз съм прожектор!!!!
цитирай
10. emelika - Прожекторите заслепяват, krumbelosvet
09.12.2022 07:50
Предпочитам да съм светулчица.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: emelika
Категория: Лични дневници
Прочетен: 295086
Постинги: 147
Коментари: 1074
Гласове: 5563
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031