Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.06.2015 22:16 - Христо Ботев и цар/ крал/ Калоян - опит за сравнение
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 13115 Коментари: 35 Гласове:
26


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
На пръв поглед изглежда невъзможно сравнението. Те са от различни времена, разделят ги повече от шест века и най- вече позициите им са различни.  Калоян е най-висш представител на властта, успешно е завършил делото на братята си, България е фактор на Балканите и в Европа!
Христо Ботев е борец срещу установената, потисническа власт. Той е представител на тази част от народа, която властта нарича рая!
Това всъщност е основната разлика между тях, дължаща се и на времето и на стечението на обстоятелствата. Оттук нататък почват приликите.

Първата прилика е физическа.
Ботев е хубавец, висок,  строен Има запазени портрети, има и описания на съвременници, които потвърждават гореказаното
Кало Йоан, така наричат гърците Йоаница.  Хубавият Иван! Това да го признаят и тези, които те недолюбват е сигурно доказателство, че е бил такъв.  Като всички Асеневци, висок около два метра

Втората прилика, е ,че са борци  срещу неправдата .
Калоян утвърждава като държава България, която доскоро е била тема/ провинция/ в ИРИ.
Ботев се бори за създаването на независима и свободна България, държава извън границите на Отоманската империя.Краткият му живот е подчинен на това дело!

Третата прилика е в свръхинтелигентността им.
Калоян смайва с познанията си по антична история папските легати при посещението им във Велико Търново.  Те навярно са мислели ,че насреща си имат , както беше модерно да се казва, някакъв див балкански субект, а се оказва, че той знае дори повече от тях!
За Ботев какво  може да се каже друго , освен да се пожелае скоро България да има нов гений като него!

Четвъртата прилика е, че освен ,че са борци, те разчитат и на дипломацията.
Коментирано е за Калоян Получава корона и църковно знаме от папата.  Когато Бодуен се установява в Константинопол , праща писмо с предложение за мир .
Отговорът е, че трябва да сдаде властта, защото е узурпатор, взел е земите от , както го нарича Дюканж - византийския император.
Тук вече Калоян е безкомпромисен Не той, Бодуен е узурпатор.  Владее чужди земи, които никога не са принадлежали на рицарите, избран е за император от незаконен съвет!
Докато той, Калоян владее земи на дедите си, незаконно присвоени от ромейския император.  Папата е проверил това в регистрите на Ватикана и като се е уверил ,че е така, дава му корона и знаме!
След като дипломацията не свършва работа , почва войната!
Ботев е в неравностойно положение. Трябва да води битка с хилядократно превъзхождащ го противник.
Затова използва най-силното си оръжие- словото.  Праща две телеграми до Европейски редакции  непосредствено преди тръгването си.
С обяснение защо оставя вестниците и взима оръжието.   Вниманието на Европейската общественост е привлечено.
Изключително дипломатично се държи и на кораба, така, че при потеглянето му от брега на  Козлодуй,  капитанът ги приветства с корабната сирена.  После отказва да върне кораба с аскера, който ги преследва.
В резултат на всичко това към България тръгват кореспонденти на вестниците. Европа е потресена!
Ботев с оръжието на словото свършва това, което с обикновеното оръжие е намало как да стори.

Петата прилика е в загадъчната им смърт.
Калоян е на път да завземе Солун, една от малкото крепости освен Константинопол, които не е овладял още. И следва загадъчната му смърт, промушен е от копие. 
Той обвинява Манастрас или Манастър, командващия армията! Той пък се кълне, че го обича като брат и никога не би му посегнал.,  Според някои Манастър е убит с камъни, според други снема обсадата и изтегля войската ,за да погребат Калоян във Велико Търново.
Според ромеите, Димитър Солунски светия, защото Свети Димитър е покровител на Асеневци промушва Калоян.
Мистерията остава до ден днешен.
Ботев е убит, според очевидци не на "Вола" , а в близката местност " Йолковица". И тук е голямата мистерия.
Турците се изтеглят с падането на мрака. Те нощем не воюват. Кой е убиецът? Защо е чакал да падне мрак?
Коренно противоположни версии, но мистерията едва ли ще бъде разгадана някога...

Сигурно има и други прилики, едва ли изложеното е изчерпателно......



Гласувай:
26


Вълнообразно


1. born - Наистина, като се замислиш нещата ...
15.06.2015 23:09
Наистина, като се замислиш нещата стоят най- логично по този начин. И най- общото помежду им е, че са наистина впечатляващо велики личности.

цитирай
2. leonleonovpom2 - Да, така е приятелю!
16.06.2015 00:29
Измежду най- великите ни личности са!
Можем само да се гордеем с тях, че са Българи!
цитирай
3. leonleonovpom2 - Благодаря ти, martosblack!
16.06.2015 09:35
Имаш право на мнение, уважавам го!
Но като гледам каква си хубавица, наистина се учудвам, че не ги приемаш за хубавци Ботев има портрети, описания, според мен за него не може да се спори.За Калоян, струва ми се, че на Квазимодо няма как да дадат прозвище-хубав Дори и намек да има за него, в Средновековието веднага ще се наблегне на това, камо ли да го нарекат хубав?!
Според мен по всички пунктове има прилика, но всичко е условно Все пак това е опит, не пиша учебник
Дори и в мистериозната им смърт си приличат
Да, за жив на турска територия Той щеше да прати телеграми, шило в торба стои ли!?
Сега сериозно Такива слухове се появяват " Жив е той, жив е..."- за Хаджи Димитър например Посветил му е Ботев едно от най- силните си стихотворения!
За последен път се появи този слух, бях дете,в малките класове Да, бил в Диарбекир, освободили го Много се зарадвах, но не беше така радостен баща ми, който ми го каза Замислих се
Взех да смятам Излезе, че е на 115 години
Разбираш, нали!
Приятен ден!




цитирай
4. ramone - ...
16.06.2015 09:38
бе, нема лошо по принцип, да се търсят сравнения дори между личности които на пръв поглед нямат допирателни, ама да ме прощаваш, но изпълнението е като за матура на средношколец.
Що за аргументи са това - че и двамата са"борци срещу неправдата" и са "свръхинтелигентни"? Що е неправда и що е свръхинтелигентност?
Или пък - "Калоян владее земи на дедите си, незаконно присвоени от ромейския император".
Требва да се знае най-накрая, че това дето в учебниците ни се определя като цел на българските царе - "обединение на българските земи" всъщност е голяма глупост. Дори само заради това, че доктрината за националната държава се появява няколко века по-късно.
Войните на българските царе срещу ИРИ не са били нищо друго освен техен персонален проект - целта е била да се седне на трона в Константинопол и да бъдат коронясани за императори. Разбира се, при това положение, България ще бъде присъединена към Византия (а не обратното). Това не нито правда, нито неправда, просто историческа реалност, политически прагматизъм и амбиция. И в трите неща няма нищо лошо.
Относно "свръхинтелигентността" на Ботев - не знам какво определяш като интелигентност.
Ботев е бил любознателен човек, личи че доста е чел, но е чел безсистемно (безсистемното четене е признак на недостатъчно образование). Поради липсата на методика при четенето, Ботев се е увлякъл по някои, меко казано недотам научно обосновани идеи, някои от които е употребил в произведенията си.
Тук нямам предвид комунизма му, а увлечението му към някои идеи взети автоматично и безкритично от Френската революция.
Например "Моята молитва" (обърни внимание на Богът на разума, ако схващаш какво имам предвид). Тук някъде мернах някакъв, написал че Ботев е бил масон - не е бил, но е чопнал някои идеи от там.
В главата на Ботев, трябва да си признаем е било левичарска идеологическа каша.
Това обаче изобщо не му пречи да бъде много класен поет, макар и само в две три стихотворения (Хаджи Димитър и Обесването) и никак нелош публицист.
цитирай
5. leonleonovpom2 - Здравей, Рамоне!
16.06.2015 10:09
Наистина ме поставяш в гимназията
Грешиш много, не му е цел да седне на трона в Константинопол Писал съм го в предишните постове Молят го да стане император, той отклонява предложението Уверяват го, че няма да му правят"византийски" номера- не !Българската държава си е факт и при него, и при ПБЦ
Цитатите, които даваш за Калоян от моя постинг са от писмото му до Бодуен така вижда нещата Калоян и така ги описва Аз нямам правото да коригирам писаното от днешна гледна точка. Да мисли правилно!
Изобщо нямаме право да смятаме хората в Средновековието за примитиви, особено пък личности като Калоян
Що се отнася до необразоваността на Ботев, чел ли си публицистиката му? Много се съмнявам, че ще се намери журналист сега да пише като него Впрочем ,сигурен съм, че няма и не е имало след него у нас такъв Ако ще и диплома от Харвард да има....
А, няма диплома от университета Ако това е някакъв показател, тогава той не би могъл да се мери дори с тези, които си купуват дипломи сега Имали дипломи, значи са образовани Доколкото знам, владее перфектно френски, а и други езици
Ако Ботев беше жив, щеше да е член на всички Академии и доктор хонорис кауза Нобеловата награда също щеше да е в ръцете му Нямал образование..., що за аргумент?
Че може ли необразован човек да пише така?
Да, разпилян е Но затова е гений! Каквото подхване, става такова, каквото никой друг не може да измайстори
Затварям си очите, все едно че не съм видял написаното, в някои от детайлите му!
Приятен ден!
цитирай
6. leonleonovpom2 - Допълнение!
16.06.2015 10:14
Знам, че написаното е рисково и стряскащо!
Защото никъде го няма и аз не мога да цитирам някой писал по темата Няма , със сигурност
Но това не означава, че е грешно или престъпно
Да преди беше немислимо да се сравняват Ботев-комуниста с царя, който по презумция е антикомунист/ с изключение на Ивайло?/
цитирай
7. ramone - ...
16.06.2015 11:21
leonleonovpom2 написа:
Знам, че написаното е рисково и стряскащо!
Защото никъде го няма и аз не мога да цитирам някой писал по темата Няма , със сигурност
Но това не означава, че е грешно или престъпно
Да преди беше немислимо да се сравняват Ботев-комуниста с царя, който по презумция е антикомунист/ с изключение на Ивайло?/

Тва последното, сериозно ли :)
Виж, никой не е молил Калоян да става византийски император. Ставало е въпрос, да признаят правата му като български цар (по онова време Константиновия дар е бил в сила - непризнат цар от главата на църквата, не е цар). Т.е.бг държавата не е била факт.
Кореспонденцията му с папата също неправилно се интерпретира - тя е започнала от страна на папата и то в контекста на подготвяния Четвърти кръстоносен поход - папата е търсел съюзници. Калоян отговаря на писмото му чак след години. Т.е., това е било дипломатическа игра на папата, а не на Калоян.
И ето ти сега интересното - след като накрая все пак получава признание като легитимен цар от папата, и би трябвало да се кротне, той изведнъж променя политиката си и се обръща срещу Латинската империя. Защо?
Едното обяснение е, че е бил толкова прозорлив и е видял в Империята заплаха за себе си. Другото е, че е искал да узурпира Византийския престол, който завзет също от узурпатори е бил да го кажем така - с висяща легитимност. Той даже и се обявявява за "император на българи и ромеи", остава му само да влезе в Константинопол и да бъде официално ръкоположен.
И тази втора версия изглежда по-логична в контекста на последвалата военна кампания - завладява градове и територии, чието население изобщо не е българско, а ромейско. Къде е тук "територията, владяна от дедите му"?
Известно е, че български царе, на няколко пъти се озовават под портите на Константинопол. Защо според теб?
Каква друга причина има, освен да се опитат да го завладеят.
Единствения, който успява е Тервел (той даже за целта май е бил и покръстен), но е отстранен по някакъв начин-не помня вече как.
цитирай
8. ramone - A сега за Ботев
16.06.2015 12:02
Тук мога да ти изпиша няколко листа за това какво е чел Ботев и откъде го е чел, какво не е чел и бил ли е комунист изобщо.
Но ще се ограничим за да се поберем в мястото.
В Моята молитва, няма никакво съмнение, че става въпрос за Бога на разума (всъщност е богиня), чиито култ е въведен по време на Френската революция. даже няма да анализирам текста, където всичко е казано съвсем директно.
Но съпоставяйки го с други неща писани от него (например Смешен плач), ще разберем, че Ботев е чел Прудон (за Бакунин не съм сигурен-не помня) и се е увличал по идеите на Парижката комуна. Т.е. откриваме връзка между модерните тогава тайни общества и идеите на анархизма.
Ако тази връзка не ти е достатъчна, имаме го и на снимка - с още двама съмишленици, а на масата стои череп. Черепа е съвсем директен масонски символ и не се озовал там случайно.
Ето ти я тук безсистемността в четенето на Ботев - той автоматично свързва анархизма и масонството, макар че между тях няма връзка, освен в конспиративната литература, която по онова време е имала бум (точно като сега у наше село). Твърде вероятно е, Ботев изобщо да не е чувал за Маркс и Енгелс (казвам го без грам ирония, защото техните изследвания на капитализма са били наистина сериозни).
Възможно е да не ги е познавал, защото не е знаел германски, а възможно е и защото са били твърде висока топка за него (в което няма нищо лошо) или пък просто не е споделял вижданията им. Не знаем кое точно от трите.
Всичко това не е укоримо, защото хората тогава не са разполагали с интернет, а въобще достъпа до литература е бил труден.
А, освен всичко това, Ботев все пак е бил съвсем млад и не е имал ако щеш физическата възможност да обхване всичко.
Затова казвам,че макар и да е бил с пъти по-начетен от всичките ни революционери взети заедно, знанията му са били разпилени и безсистемни. Той просто е четял всичко до което е могъл да достигне. А в това всичко, е имало и много плява, от която също се е повлиял.
Не стигна мястото да анализирам поезията му.
цитирай
9. kbalenciaga - Точно "Моята Молитва" е велика, епохална творба
16.06.2015 12:45
Не е случайно, че дори и днес ограничени и невежи подскачат като го прочетат. Толкова са им възможностите.

"Не ти, комуто се кланят
калугери и попове
и комуто свещи палят
православните скотове;

не ти, който си направил
от кал мъжът и жената,
а човекът си оставил
роб да бъде на земята;

не ти, който си помазал
царе, папи, патриарси,
а в неволя си зарязал
мойте братя сиромаси;

не ти, който учиш робът
да търпи и да се моли
и храниш го дор до гробът
само със надежди голи;

не ти, боже на лъжците,
на безчестните тирани,
не ти, идол на глупците,
на човешките душмани!"

Просто уникално!
цитирай
10. leonleonovpom2 - Ще отговоря подробно по- късно!
16.06.2015 18:05
Калоян е молен да стане император на ИРИ от делегация Като са казали представителите й , че ще го подкрепят/ във времето/, само да се съгласи Това твърди сериозен автор, от който имаме информация за този период! Шарл Дюканж!
Така ,че няма какво да нагласяме нещата според вятъра
Калоян отклонява предложението, защото познава нравите в ИРИ, бил е там, плюс това води преговори с папата в момента Нещата не се връзват Вижда и,че ИРИ в момента е неситурно предприятие, искат го , да ги спаси, а в същото време да му играят подмолно
Затова отклонява предложението

Шарл Дюканж е французин, не го обича, но казва, че единственият, който може да оглави тогава ИРИ е бил Калоян И то с успех!

Да внимаваме с нихилизма си драги, били сме ВЕЛИКИ , а не СЛУГИ!
цитирай
11. ramone - Калоян е молен да стане император на ...
16.06.2015 18:50
leonleonovpom2 написа:
Калоян е молен да стане император на ИРИ от делегация Като са казали представителите й , че ще го подкрепят/ във времето/, само да се съгласи Това твърди сериозен автор, от който имаме информация за този период! Шарл Дюканж!
Така ,че няма какво да нагласяме нещата според вятъра
Калоян отклонява предложението, защото познава нравите в ИРИ, бил е там, плюс това води преговори с папата в момента Нещата не се връзват Вижда и,че ИРИ в момента е неситурно предприятие, искат го , да ги спаси, а в същото време да му играят подмолно
Затова отклонява предложението

Шарл Дюканж е французин, не го обича, но казва, че единственият, който може да оглави тогава ИРИ е бил Калоян И то с успех!

Да внимаваме с нихилизма си драги, били сме ВЕЛИКИ , а не СЛУГИ!

Какво е писал Шарл Дюканж аз не знам, но Уикипедията казва следното нещо по въпроса:
В началото на юни 1203 г. за преговори в Търново е изпратен цариградския патриарх Йоан Каматир (1198 - 1206 г.), който влиза в общение с българския цар и църковния глава архиепископ Василий Ι (1186 - 1232 г.). В писмото [2][3]си до папа Инокентий III (1196-1216г), писано скоро след тези преговори, цар Калоян с гордост известява, че гърците изпратили при него своя патриарх, който от името на византийския император му направил следното предложение: ‘’Veni ad nos,coronabimus te in imperatorem et faciemus tibi patriarcham, quia imperium sine patriarcha non staret’’ бъл.пр. : ”Ела при нас, ще те коронясаме цар и ще ти направим патриарх, защото царство без патриарх не бива”.
Мисля че е достатъчно ясно за какво е канен.
цитирай
12. kbalenciaga - Вероятно хич не е случайна "ненадейната" поява на ramone, точно в тази тема
16.06.2015 18:59

Вероятно хич не са и случайни атаките в последните години за принизяването на Ботев и Левски.
Много вероятности взеха да се случват напоследък...

"Ето ти я тук безсистемността в четенето на Ботев - той автоматично свързва анархизма и масонството, макар че между тях няма връзка, освен в конспиративната литература, която по онова време е имала бум (точно като сега у наше село)."

А съвсем "случайно" тази снимка с Ботев, дали не е Фейк?!

http://www.aliceswonderland.eu/Alice-hristo-botev21.html

Освен абсурдно несъразмеримата глава на Ботев с тялото, "И тримата на снимката са с обувки, характерни за американските уестърни."
Човека в средата е като че ли с нарисувана шапка!?
Изобщо...

Толкова много случайности на едно място...
цитирай
13. kbalenciaga - И като се разрови човек става още по интересно
16.06.2015 19:11

На кои фотографии е всъщност е Христо Ботев?!!!
от тук:
http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=4800094

се появява друга фотография, с коренно различни черти на лицето на Ботев.

"Убеден, че единият мъж е Ботев, Звезделин Цонев се заема да открие кое е другото лице с карираните панталони.

“Издирванията по библиотеки и архиви продължиха близо половин година”, разказва той. С куп фотоси за сравнение Цонев обикаля България. Най-сетне следите го отвеждат към Петър Ванков. “В Русе показах снимките на родствениците му и те категорично потвърдиха, че на снимката с Ботев се е фотографирал Петър Н. Ванков от Свищов, революционер, другар на Ботев и член от щаба на четата му.”"

А ето една снимка на ботев считана за последна:

http://c2.24chasa.bg/Images/Cache/Image_4800112_128.jpg

На коя/ кои фотографии е всъщност истинския Христо Ботев?!

Изобщо...
цитирай
14. oia - Не признат цар от църквата, не е цар. ...
16.06.2015 20:24
Не признат цар от църквата, не е цар. Отново минаваме през църквата. Отново през заблудата на юдейските машинации. Какво се оказва в крайна сметка, че може да си безупречен стратег, далновиден пълководец и справедлив човек уважаващ народа си
но само ако е одобрен от църквата, ще е законен. Онези, които идват и налагат тиранията си ,коя църква ги одобрява. Не омръзна ли вече да ни правят на глупаци. В миналото с едно, сега с друго, та който е читав да му измислят всевъзможни кусури, а и какво ли не. И в миналото, а и сега, неудобните на юдейската кървава клика са я осмивани, я нещо друго им се е измисляло. Не разбрахте ли най-после,че ислям, католицизъм, християнство са юдео- еврейски доктрини. Поне сега има информация в глобален мащаб, и всеки има и свободната воля, да прозре истината.
цитирай
15. leonleonovpom2 - Не съм съгласен Рамоне с тълкуването за Калоян!
16.06.2015 21:43
Дюканж го описва ясно!
Канят го за император ромеите Той отказва, като преди това ги кара да гочакат
Има си съображения
Когато Бодуен става император, праща му послание за мир Вече е получил корона и знаме/ Лабарум/ от папата
Но Бодуен има други намерения Така почва войната
Когато папата го моли да спре войната, той припомня, че причина за войната е Бодуен, неговото високомерие.
Отхвърлил е неговата протегната за мир десница и е поискал царството му Той, Калоян му е предложил мир, но получил друго
Това е истината, описана от Дюканж, той не я изопачава Даже има причини, но не го прави
Да се твърди нещо различно от това е просто нихилизъм и омаловажаване на делото на Калоян
А за въпроса ти в началото, не е сериозно, разбира се.
Както Ботев не е комунист в болшевишкия смисъл, така и Калоян не е антикомунист Защото просто им са непознати комунизма и антикомунизма като явление
Извинявай, ако съм малко остър, но точно Калоян за мене е явление в историята ни!
цитирай
16. leonleonovpom2 - Аз Ботев не бих посмял да критикувам!
16.06.2015 21:58
Защото няма равен! Българин!
Приемам за вярно това, което си написал, какво и как е чел
Но важно е какво е излязло из под ръката му- публицистиката най- вече
Писмото ,което връчва на капитана на"Радецки", двете телеграми до редакции обръщат погледа на Европа към България
А поезията Преди десетина години една французойка ме помоли да и прочета , на Български нещо от наш поет Знаеше, че Пиер дьо Ронсар е Българин/ някои Българи отричат това?/
Наизуст и казах
"Настане вечер...."
Онемя Каза, че нищо не е разбрала от текста като смисъл/ не знае български/, но е усетила музиката в него!
Няма хаотичност тук, всичко е точно Защуми гората, след това идва полъха на вятъра. То си е логично наистина, но комисия е проверявала точно това и се вижда , че е така
Не е просто римуване Ботевото, всичко си е на място!
цитирай
17. leonleonovpom2 - Сега видях за коментара ти относно уикипедия
16.06.2015 22:14
Да не поставяме каруцата пред коня Дюканж е известен историк, може би най-добрия на времето си, със сигурност ползва летописи от времето на рицарите, написал е Българска история, при това правдива!
Преди Паисий!
Да поставяме написаното в уикипедия над написаното от Дюканж е несериозно
Той е принципен Не измисля Ясно е ,че заради погрома над рицарите не обича Българите и Калоян, но това не е причина да се опитва да ги омаскари
Аз му вярвам
Написано е- " Поканен е да оглави империята, те ще му помагат и няма да му се противопоставят Само искат да им запази привилегиите
Разбери разликата Той си е цар с договорите на братята си Не се нуждае тепърва да го правят цар Канят го за император в Константинопол, виждайки какво ги очаква
И Дюканж казва, че той е бил единственият ,който можел успешно да оглави ИРИ
Ами така е, като е видял какво е направил с рицарите
Не чета и няма да проверя Уикипедия за Калоян Вярвам ,,че е така!
Нихилизмът ни не е от вчера!
Нямам предвид тебе, просто си подведен!
цитирай
18. raders - подобно сравнение е смешно. Те н...
16.06.2015 22:14
подобно сравнение е смешно. Те нямат нищо, ама нищо общо, освен факта, че са мъже и българи. И не може папата да си е мислел, че Калоян е "див балкански субект", защото по онова време културата на Европа /ако я е имало изобщо/ е била съсредоточена именно тук на Балканите; всъщност Рим е тук - Константинопол. Упадъкът настъпва след идването на османците.
цитирай
19. leonleonovpom2 - Благодаря ти, kbalenciaga!
16.06.2015 22:18
Чест е за блога ми, че си дал това Ботево стихотворение!
Няма нищо повече да добавя тук, освен извинения ,че се забавих с отговор към тебе!
цитирай
20. leonleonovpom2 - Сега да обърна внимание на коментарите ти, приятелю!
16.06.2015 22:31
Ами след като мутрите са взели връх у нас, те няма как да търпят Ботев и Левски пред тях
Шеговито ще кажа от тяхно име - Дръпнете се, бе!
Имах подобен случай наскоро Един бивш футболист от близките години, даже и името му не зная , ме сиктирдоса с -Дръпни се , бе!
Обърнах се, бях с гръб, не го виждах и му направих път, без нищо да кажа Със сигурност съм бил по-добър от него След малко дойде да ме търси за друго, явно като извинение
Та много си прав, Ботев, Левски, Вазов не ги харесват
Ами да напишат като " Моята молитва" или "Под игото"! И готово!
Другото е празни приказки!
цитирай
21. leonleonovpom2 - Относно фотографиите на Ботев!
16.06.2015 22:36
Ами съвременниците са го описали-"Челото вдъхновено и високо", много висок на ръст, красив! И на снимките се вижда, че е красив
То и на Левски изнамериха някакви снимки.....
Явно конспирацията по обругаването е в ход!
цитирай
22. leonleonovpom2 - Здравей, Зора!/oia/
16.06.2015 22:44
Нямам предвид признаване от църквата за цар
Той си е цар, това от уикипедията е неправилно предаване на истината Канят го за император, не са дошли в България да го правят цар на Българите
А за папското признание си е дипломация и прозорливост Имат от предишните походи сведения , що за чудо са рицарите като минават през земите ни, той, Калоян , взема превантивни мерки В това е и гениалността му, вижда в бъдещето Не е колекционер на корони от папата
цитирай
23. leonleonovpom2 - Чети внимателно, радерс!
16.06.2015 22:59
Къде съм сложил в главата на папата такива мисли? Писал съм, че така вероятно са мислели папските легати!
Сега, писал съм го шеговито, пък какво са мислели, си е тяхна тайна
Но, че не е далече от истината подобно мислене, показва писмото на Бодуен
Направо му нарежда да сдаде властта- на Калоян Бил узурпатор, агресор, крадец, да го преведем на по- достъпен език, на чужди земи...
Смешно, нали!?
По петте прилики са абсолютно сравними, с допълнение и ,че са велики Българи

Иначе братя не са, но никъде и не се твърди подобно нещо
Това ,че са от различни епохи, с различни санове, не е пречка да бъдат сравнявани някои техни качества
Че някъде в полушеговита форма използвам" див балкански субект" те разсмива, това е добре, лошо е, като се вземе на сериозно
цитирай
24. anonymousbulgaricus - Ти със Дюканж малко кат с Державин - ...
17.06.2015 16:12
Ти със Дюканж малко кат с Державин - Дюканж та Дюканж - нито е най-добрия, нито единствения и още по-малко е имал достъп до кореспонденцията на Калоян с папата. Той ползва същите извори латински, които знаем и ние - Робер дьо Клари, Жофроа дьо Вилардуен и т.н. Прочети ги, там пише същото за похода и историята, плюс по-късните добавки и преразкази, като този за влюбената в Бодеуен царица, като причина за смъртта му...

Все пак пропускаш простичкия факт, че Калоян се явява при Одрин и въобще, а не латините го нападат. А той се явява при Одрин и не само, защото е приел предложението на ромейските аристократи да стане император на ИРИ. А след като те го отхвърлят и избират Алексий Апсиет, както е казал Никита Хониат - (който Дюканж не е чел) - "Понесъл всичките ужаси на грабежите и убийствата, той бил разрушен до основи и превърнат в обширно поле от развалини, сред което само едно нещо весели очите на пътниците – висока греда, на която с главата надолу висял Аспиет, обесен с краката за въже, прекарано през мускулите на прасеца."

Казах ти и при другата тема - Калоян има родова програма, която завършва - да получи българския империум и патриарх, за да не е за висим от никого нито в светско нито в църковно отношение.
цитирай
25. anonymousbulgaricus - Инак, жанрът "паралелни ж...
17.06.2015 16:43
Инак, жанрът "паралелни животоописания" не е новост, но все пак, е добре да се сравняват сравними персонажи. Калоян и Ботев са несравними (дори по ръст - Калоян е доста по-висок, съгласно описанията). Епохално, политически, концептуално, житейски, биографично, позиционно и т.н. Т.е. може да сравняваш ако си избрал Калоян, най-добрият му парелел в българската история е Крум. В новата ни история вероятно Стамболов.
цитирай
26. leonleonovpom2 - Здравей, Анонимус!
17.06.2015 19:26
Имам му доверие - на Дюканж
Един от първите уроци, които получих от колега за литературата беше, да не вярвам на руски автори, да проверявам и сверявам С годините си изработих и нюх и рядко съм грешал
Кореспонденцията на Бодуен с Калоян сигурно предава достоверно и не я украсява Бодуен му поставя ултиматум, Калоян действа светкавично, няма какво да чака да го нападат
Та считам Дюканж за достоверен източник, не се занимава с пикантерии от родя как куманката съблазнява Бодуен, защото бил красив
При тази охрана, само в роман от рода на "Граф Монте Кристо", какъвто и ще да и е нагонът ,може това да стане
Няма причина Дюканж да твърди, че Калоян е канен за император и е отказал Както и твърдението му, че той е бил единственият, който е можел да оглави империята
Византийските хронисти нормално е да спестят унижението с отказа и да твърдят, че не са го одобрили, разбира се!
Противоречието е видно Отиват му на крака, за какво?
Да не го одобрят ? Най- малко ще ги вземе за заложници
Това, че гони родова програма и я постига, не му пречи ни най малко с постиженията на даден етап в нея да натрие носа на високомерния, както той нарича Бодуен
Рядко съчетание на първо дипломат/ това не бива да се подценява/ и след това воин!
цитирай
27. leonleonovpom2 - Христо Ботев и цар Калоян!
17.06.2015 20:23
Сравнявам ги в някои пунктове
Единият кореспондира с папата, другият праща телеграми до Европейски редакции и в двата случая резултатите са значими за България
За ръста на Ботев, не мога точно да си спомня кой/ а и всички твърдят, че е висок/ го описва като много висок, почти великан, дали не беше Вазов?
Не, в тези пунктове, пет на брой, има прилика
Това, че са в различни позиции, че единият е на върха, другият се бори за свободата си-също е вярно!
цитирай
28. ramone - ...
18.06.2015 13:27
Взех че се зачетох по темата и установих, че смесваш два периода, в които византийците правят на Калоян две различни оферти - първата е, тази от Уикито, която съм постнал по-горе. Тя е преди завладяването на Константинопол и е да бъде коронясан за български цар (а не за император на Византия). Тва е повече от ясно - първо, защото в Константинопол по това време си има не само действащ император, а даже и претендент. Да кажем, че където един претендент, там и двама, ама въпроса е за какъв патриарх е ставало въпрос освен за български, при положение, че сам константинополския патриарх е направил офертата. Сметам - логично е.
Втората оферта е вече след падането на Константинопол от представители на ромейската аристокрация (вече наистина за император на ИРИ) - доколко легитимни са били да правят такава оферта е отделен въпрос, но както казва Анонимус по-горе, няма съмнение, че Калоян я е приел, видно от последвалите събития.
Та докато четях по темата, ми мина една идея защо е бил убит и ти я споделям (нали се интересуваш от темата).
Вероятно, Калоян твърде много се е увлякъл в амбицията си да стане Византийски император и гледайки картата ми идва наум, че се е бил насочил към Епир (ето я посоката - първо завладява Пловдив, а след това е пред Солун) за да елиминира един от евентуалните претенденти за византийската корона. Вероятно, това се е сторило авантюристично на бг аристокрацията (може и наистина да е било - Калоян е бил импулсивна личност) и са организирали преврат.
Не твърдя, че е било така, а и не съм проверявал - просто хипотеза.
И още нещо - няма нужда да подскачаш толкова - всички сме на мнение, че Калоян е много успешен владетел и дипломат и на никому и през ум не минава да го оспорва.
Не виждам нищо лошо в амбициите му да стане византийски император, тъй че аре стига с тия тъпи клишета "обединявал българските земи" и бла бла. Остави тия тинтири-минтирита на учебниците за четвърти клас.
Както сам казваш - нека не смятам ония хора за некви примитиви.
цитирай
29. leonleonovpom2 - Здравей, Рамоне!
18.06.2015 15:52
Спорим за диалога, не по същността Както и при Анонимус
безспорно е, велик военен, дипломат, компетентен и то много за времето си не е примитив
Затова и сравнявам убийството на двамата Мистерията е еднаква Къде под сурдинка, аз също не го изключвам напълно, къде наяве, се търси Българско участие При Калоян -Борил, като се изтъква, че се жени за вуйна си Но това е династично, да утвърди правата си, не е сигурно доказателство
При Ботев - Апостолов, специалисти по стрелба твърдят, че такъв изстрел в мрака може да произведе само снайперист А той е бил известен с точната си стрелба, а през деня са се скарали жестоко, заради обвиненията на Апостолов, че ги е подвел, че България е въстанала цялата
Но всичко това са хипотези , не е доказано и сигурно няма да се докаже

Да се върнем на Калоян Да ,делегацията го моли, това твърди Дюканж ,да стане Ромейски император Искат само да им запази благородническите привилегии, в замяна ще го подкрепят и ще му се подчиняват И Дюканж твърди, че той е бил единственият, който в него момент успешно е можел да оглави империята
Той настървено преследва латинците, заради унижението, на което го е подложил Бодуен, но и гърците държи под око
Да, не е примитив, така е!
Приятен ден!
цитирай
30. anonymousbulgaricus - Да, два са случаите - единия е когато ...
22.06.2015 11:22
Да, два са случаите - единия е когато идва патриарха Кантемир и тогава си има ромейски император в Константинопол. За този случай пише Калоян в кореспонденцията си с папата.

Вторият случай е през 1205, когато вече го канят за император на ромеите (част от тракийската византийска знат) и по тази причина Калоян се присъединява към бунта на ромеите и латините така са изненадани да видят знамената му в Одрин. Те като последователен антиромей и католик са го смятали най-малкото за неутрален (независимо от онези писма с Бодуен)

След това, когато разбива Бодуен, а ромейските аристократи овладяват няколко града в тракия вкл. и Филипопол, те се измятат и избират Алексий Аспиет. В резултат Калоян напада Филипопол, овладява го, разрушава го, изслева цялото му население без павликианите (за които се говори, че са му помогнали при обсадата) и одира и обесва Аспиет надолу с главата за пищялите да виси там. Това бесило само остава от Пловдив и наказанието за измяната. ОТ тогава, той преследва ромеите по-жестоко от латините, с които само се бие и от тогава получава прозвището "Скилоян" на мястото на предишното "калоЙоан" - т.е. от Хубавия Йоан става Кучето Йоан", а той се тачи като Ромеоктон (и би следвало така и да го почитаме Калоян Ромеоктон - както е Василий Българоктон)

За Дюканж при наличието на толкова първокласни извори - до които той няма достъп - не казвам нищо за неговата добронамереност или добросъвестност, но е далеч от пълната възможна реконструкция на периода по обективни причини.

За събитията и личностите - не говорим едно и също нещо - ти постоянно отричаш програмността в поведението на Калоян и братята му преди това, които са съчетани с изключителни познания по история, политика, философия, дипломация и геополитика от една страна и от друга са най-висшия израз на държавническо и стратегическо поведение, което български владетели са имали. Само Крум е подобен на тях от ПБЦ и Тервел до някъде, а ако Калоян беше управлявал по-дълго, можеше да стигне Борис
цитирай
31. leonleonovpom2 - Здравей, Анонимус! Вероятно коментарът е към Рамоне
22.06.2015 13:48
Не съм съгласен с оценката за Дюканж Кои първокласни автори да ползва и зашо! Той самият е първокласен автор Той е френски историк и описва историята на Франция, там където тя се застъпва с тази на България ползва и френски източници за този период, те второкласни ли са?!
Дюканж е може би най-добрият историк за времето си!
Той е написал и първата правдива българска история, преди Орбини!
Че точно аз твърдя, че Калоян програмира действията си! Ти МЕ БЪРКАШ ЯВНО С НЯКОЙ ДРУГ Я ПРОВЕРИ КОМЕТАРИТЕ МИ И НАПИСАНОТО Вероятно коментарът ти е към Рамоне, извинявай, но не споменаваш име!
Че не иска корона ей така, просто да я има Че това ако не е програмиране, кое е тогава?
Борис е пълен провал като военен ръководител, комплексно Калоян го превъзхожда!
Приятен ден!
цитирай
32. anonymousbulgaricus - Говоря за първокласни извори, част ...
23.06.2015 09:53
Говоря за първокласни извори, част от които Дюканж не е виждал, а не за първокласни автори - има съществена разлика между двете. Инак, за времето и според историографията, която представлява и наличния изворов материал, който е ползвал - Дюканж си е доказан и никой познавач на балканската история, ИРИ, латините и България не го изключва или пропуска като автор и като гледна точка.

Нали се сещаш, че ако утре открием архива на Калоян или се отворят още писма на Инокентий или на унгарския крал или на Анри, Бонифаций и т.н. каквото и да било, целите представи за ситуацията и мотивацията и действията може да се промени. Това се опитвам да ти обясня.

На теб пиша за програмираността, защото през цялото време водим паралелни разговори, аз се опитвам да ти обясня, че програмата на Калоян е родова и той я следва според условията и че темпорално преговорите с папата и с константинополския патриарх за признаване на империум и автокефална патриаршия предхождат не само кръстоносния поход като такъв, а въобще идеята за свикването му и нямат връзка с него. И не това му е причината да иска "знаме и корона".

Че има съществена разлика между "знамето и короната", които иска и тези, които първоначално получава - за кралски регалии никой не би спорил с него или проверявал дали предходните Самуил и Петър и други като тях са имали такива, както и патриарсите им - най-малкото те не са имали такива - били са императори и това се доказва в изследванията на папата и накрая той признава и подписва писмата си до Калоян с "император на българите и власите".

Това е борбата и стратегията и програмата - кралски и кардиналски (примас) корони се дават лесно и без нужда от такъв тип совалки и доказване на права. Императорите в Европа през средновековието са само трима - на ИРИ на българите и на запада според различните инвестиури от Карл Велики насам.

По времето на Петър, българският е втори по ранг, такъв статут си извоюва и Калоян, а и Йоан Асен Втори след него и Йоан Александър също.
цитирай
33. leonleonovpom2 - Здравей, Анонимус!
23.06.2015 20:53
Все пак аз се занимавам с история на любителски начала Обичам я, вярно е!
Но може да пропущам някои моменти и това е сигурно

С малки различия по тази причина, все пак сме на едни и същи позиции, че Калоян е един от най значимите и достойни Български владетели!
Можем само да се гордеем с Калоян, с волята му, с духа му!
Колко ни липсва такъв водач като него сега!....

Що се отнася до Дюканж, нямаме различия. Или ако имаме, те идват от специалното ми отношение към френските автори, най - вече в професията ми От тях съм се учил, най вече на свободно и разкрепостено мислене и тълкуване на нещата, на независимост от авторитети и догми, там където нещата не са много или пък никак известни
Приятна вечер!
цитирай
34. anonymousbulgaricus - О, няма спор, че френските автори са ...
24.06.2015 09:25
О, няма спор, че френските автори са разкрепостени в по-честия случай :)
цитирай
35. leonleonovpom2 - Е, радвам се, че приблизително сме ...
25.06.2015 13:14
Е, радвам се ,че приблизително сме на едно мнение!
Само допълвам, не в по-честия случай - в общия случай!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 10024842
Постинги: 1433
Коментари: 30442
Гласове: 107587
Архив
Календар
«  Октомври, 2024  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031