Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.07.2017 08:49 - Военната тактика при някои Велики личности
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 5132 Коментари: 19 Гласове:
33

Последна промяна: 22.07.2017 14:23

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
  Във воената тактика влиза и измамата, подвеждането! Финтът, както във футбола Там той не е наказуем, напротив, основен елемент на играта е. За да успееш, трябва да излъжеш противника
Подобно нещо има във войната!
Когато побеждаваш противника, като преди това си го подвел!

                                                    АЛЕКСАНДЪР ВЕЛИКИ

В похода си на изток се озовава пред непреодолимо препятствие.  Така наречената Согдианска скала, крепост на бъдещия му тъст Оксиарт.  На призива на Александър, да се предаде, той с присмех отговаря, че ще го направи, ако Александър има воиници-птици и ги види ,качени на 900-тин метровата скала, в съседство с крепостта.
Александър измислил ход .Извикал войници-доброволци, планинари, които катерят скали.  Явили се 300 човека.  Нощно време, за да не бъдат забелязани, в рамките на 48 часа 270 човека качили скалата При появата им там и войските на Александър пред крепостта, Оксиарт се предал.
По- нататък е известно ! Александър се жени за дъщеря му, красавицата на Изтока Роксана!
Дава началото на Согдийската империя, просъществувала три века след смъртта му

                                                          КНЯЗ АСПАРУХ

Наречен е със съвременната титла, не канас!
Когато най-елитната армия на света тогава, тази на ИРИ се отправя към него, начело с императора си, той използва/ по всяка вероятност/ хитрост .
Ромеите са изненадани от многолбройността на армията му, въпреки, че са имали предварителна  информация, за да тръгне такава сила срещу него
Аспарух нареждил през нощта, преди битката, да запалят войниците му множество огньове, докъдето стига погледът на ромеите!
Ромеите се деморализирали окончателно В битката били разгромени, императорът бяга!
Това не омаловажава успехът на Аспарух В труден момент, запазва самообладание и надиграва тактически ромейския император
Нещо повече, постига главната си цел! Да съхрани живота на войниците си, да спечели победата с минимум жертви!
А дали е многобройна или малобройна армията му, това е много лесно доказуемо!

                                                              КНЯЗ КРУМ

Във войната с ромейският император Никифор отстъпва столицата си Плиска, без бой?  По - време на войната отстъпва, бята от решителна битка . За разузнаване, пуща две малки части в бой, които естествено,  лесно са разбити.
Въпреки несъгласието на войводите и болярите, отстъпва Плиска, защото битката с мощния противник е с непредвидим край в момента.
Но докато ромеите безчинстват и гуляят в столицата/ интересно, откъде намират вино/, той завардва проходите по обратния път.
Резултатът е известен!  Никифор , виждайки капанът ,в който е попаднал, възкликва, че и птици да са , не могат да се спасят . !Загиват и той , и синът му Ставракий-също, престонаследникът!

Блестящ тактически ход на Крум Страшни, който, ако не е била загадъчната му смърт,  е щял да превземе и Цариград! Мобилизирал инженерния гений на Българина, създал сглобяеми стенобитни машини на място, необходимият флот също бил налице!

Точно след 1000 години, стореното от Крум Стращни е повторено от руснаците!
Не срещу кой да е,а  срещу Наполеон!
За Наполеон главен град е Москва, а не Петербург!
Затова нанася удара си там ! Отстъпват му Москва, след Бородино. И двете страни твърдят, че са победители, може да се приеме френското твърдение! Защото влизат в Москва!  Но руският цар не иска примирие, изчаква.
По- нататък е известно! Пълен разгром на френската армия по обратния и път!

И други примери има, но и тези са достатъчни за илюстрация!
Има рицарски моменти в една война, но те са незначителен процент.  Преобладава тактика, съчетана с хитрост и измама!



Гласувай:
33


Вълнообразно


1. merlin68 - Така е, хитростта е решавала много ...
22.07.2017 10:50
Така е, хитростта е решавала много сражения, при това щадейки човешкия живот. С развитието на технологиите и оръжията за масово унищожение обаче ми се струва, че хитростта в бойните действия губи от позициите си. Не просто хитър, трябва да си гении за да неутрализираш противникови оръжия с мълниеносна скорост и огромна разрушителна сила. Това е и основната причина вече 75 години да живеем в относителен мир... но това не може да трае вечно, да видим дали ще доживеем да видим кой ще надхитри в следващата война:). На мен ми се струва, че тя ще сложи точка на цялата човешка хитрост и техническа изобретателност, за да даде шанс на някой друг вид да господства над земята.
цитирай
2. leonleonovpom2 - Така е, Мерлин!
22.07.2017 13:32
merlin68 написа:
Така е, хитростта е решавала много сражения, при това щадейки човешкия живот. С развитието на технологиите и оръжията за масово унищожение обаче ми се струва, че хитростта в бойните действия губи от позициите си. Не просто хитър, трябва да си гении за да неутрализираш противникови оръжия с мълниеносна скорост и огромна разрушителна сила. Това е и основната причина вече 75 години да живеем в относителен мир... но това не може да трае вечно, да видим дали ще доживеем да видим кой ще надхитри в следващата война:). На мен ми се струва, че тя ще сложи точка на цялата човешка хитрост и техническа изобретателност, за да даде шанс на някой друг вид да господства над земята.


Земята вече става малка, за да поема резултатите от човешката изобретателност Последствита ще рекушират върху човешкия род! Може дори и да изчезне!
Проучвания в тази насока са показали, че особено устойчиви към радиация са особено "любимите" ни ...плъхове и хлебарки
Може и неосъзнато ,за това, да ги мразим!
ч
Че ще оцелеят!

Хубав ден, приятелю!
цитирай
3. leonleonovpom2 - Относно канасубиги!
22.07.2017 13:44
Разделено- канас у биги! -княз у бога, княз от бога!, и- то идва от падежната форма , според мое мнение....
Слетите надписи наистина давават възможност за различни тълкувания
В компаративния речник на Екатерина Велика фигурира илирийски език, за сметка на Български
Вук Драшкович поправя тази грешка, като подменя илирийски с Български
В илирийския бог е боог!?
А относно биг, в малоруския бог е БИГ Така е дадено и при речника на Екатерина Велика!
Точно малорусите са наследници на Българите в тези земи, явно думата е възприета от тях!
Така ,че в този известен надпис става дума точно за бог-биг!
цитирай
4. didanov - Здравей Леоне
22.07.2017 15:06
Войниците катерачи на Александър са траки-трибали(тройносилни) едни от най-безстрашните му воини.
Спартак и гладиаторите му правят обратното - слизат от от високата скала на Везувий с изплетени въжета от растения и изненадват римляните.
Ивайло разбива татарските отряди също чрез засада - използвайки особеностите на терена...за цар Калоян всички знаем как действа срещу латинските барони. Изобщо това са типични за българите военни приоми векове наред. Поздрави
цитирай
5. leonleonovpom2 - Благодаря ти, Диляне!
22.07.2017 15:42
didanov написа:
Войниците катерачи на Александър са траки-трибали(тройносилни) едни от най-безстрашните му воини.
Спартак и гладиаторите му правят обратното - слизат от от високата скала на Везувий с изплетени въжета от растения и изненадват римляните.
Ивайло разбива татарските отряди също чрез засада - използвайки особеностите на терена...за цар Калоян всички знаем как действа срещу латинските барони. Изобщо това са типични за българите военни приоми векове наред. Поздрави


Чудесно допълнение!
Тази отвесна стена сега я няма, унищожена е при изригването 150 години по- късно, както и могилата ,нътре в кратера- при последното изригване преди 70 години
Хитрост използва и Симеон Велики - при Ахелойската битка
Но това не омаловажава победата!
Войната е и надхитряне, то влиза в арсенала й!

Хубав ден, приятелю!
цитирай
6. yoan2015 - Добро утро Лъве! Ако ми позволиш да ...
23.07.2017 09:33
Добро утро Лъве! Ако ми позволиш да добавя, пропуснал си Кана 216 г. преди Христос, там както повечето знаят Барка (Х Анибал) почти унищожава цялата Римска армия в съотношение 1 към 2 (53 000 срещу 88 000 - според историята) и не е имало кой знае какви хитринки, било е лице в лице, стратегия и психика и сега - изненада, тази история се повтаря, март на 1943 година, Харков, в съотношение 1 към 2 фон Манщайн унишожава 52 дивизии на червената армия, командвани от... Георги Жуков, стратегията се нарича мобилна защита, така германците си връщат Харков и оттам се "отваря" излазът за Курск. Това е последната крупна немска победа на Изток, обаче явно не е позната историята или на историците не им изнася. След войната Жуков определя фон Манщайн като единствения достоен съперник.
цитирай
7. leonleonovpom2 - Благодаря ти , приятелю!
23.07.2017 14:09
yoan2015 написа:
Добро утро Лъве! Ако ми позволиш да добавя, пропуснал си Кана 216 г. преди Христос, там както повечето знаят Барка (Х Анибал) почти унищожава цялата Римска армия в съотношение 1 към 2 (53 000 срещу 88 000 - според историята) и не е имало кой знае какви хитринки, било е лице в лице, стратегия и психика и сега - изненада, тази история се повтаря, март на 1943 година, Харков, в съотношение 1 към 2 фон Манщайн унишожава 52 дивизии на червената армия, командвани от... Георги Жуков, стратегията се нарича мобилна защита, така германците си връщат Харков и оттам се "отваря" излазът за Курск. Това е последната крупна немска победа на Изток, обаче явно не е позната историята или на историците не им изнася. След войната Жуков определя фон Манщайн като единствения достоен съперник.


битка с битка не си приличат!
Има и Пирови победи, например ,като тази на македонския цар Пир, победил,римлните, но загубил половината си армия И казал, че при още една такава победа ще остане без армия
Германците са имали добри военачалници, наясно са били, че до есента трябва да стигнат до Москваи тогава да водят преговори за сепаративен мир
войната е пълна с парадокси неочаквана,за германците съпротива им е оказал Власов, дори преминал в контранастъпление поксле обаче преминава на страната на германците?!

Да, дал съм няколко изолирани примера, а те са със сигурност хиляди
Че воините се печелят с хитрост и с измама

В нашата история има една мръсна измама от страна на сърбите Михаил Шишман и сръбския крал сключват при Велбъджеднодневен мир, с перспектива на следващия ден да подпишат мир
но на сърбина пристига помощ и той напада Българския лагер Царят е разпуснал войниците, да събират провизии Михаил Щищман е убит!
Това е против всякакви военни правила и традиции
Осъзнавайки вината си, сърбите погребват с почести нашия цар, така ,че той е един от малкото ни владетели с известен гроб!

Хубав ден!
цитирай
8. yoan2015 - Да прав си, примери много, прав си и ...
23.07.2017 15:04
Да прав си, примери много, прав си и за добрите немски военачалници, но пък германците са си имали и Хитлер, най - добрият "съюзник" на съюзниците, извинявай, че ти измествам темата, колкото до сърбите, от това което съм чувал, винаги са били коварни страхливци и твоят разказ го потвърждава, дали е истина, не знам. Хубав ден и на теб.
цитирай
9. merlin68 - Да прав си, примери много, прав си и ...
23.07.2017 18:54
yoan2015 написа:
Да прав си, примери много, прав си и за добрите немски военачалници, но пък германците са си имали и Хитлер, най - добрият "съюзник" на съюзниците, извинявай, че ти измествам темата, колкото до сърбите, от това което съм чувал, винаги са били коварни страхливци и твоят разказ го потвърждава, дали е истина, не знам. Хубав ден и на теб.


Да ама без "съюзника" на съюзниците - Хитлер, ти Йоане, нямаше да си чувал абсолютно нищо за "добрите немски военачалници" като Манщейн. И въобще изказването ти е типичен пример как не трябва да се интерпретира историята - Хитлер е чудовището виновно за смъртта на над 60млн. души през ВСВ, докато германските военачалници са невинни, славни герои служили на Родината.
Подобно "разбиране" на историята води до нейното повтаряне...
цитирай
10. leonleonovpom2 - Да, за сърбите има и друго!
23.07.2017 19:07
През Освободителната война искат Ниш / и го получават/За "заслуги" в турско -сръбската войнапрез 1876 г. която безславно губят и Русия ги спасява!
В Освободителната война се включват в края й, като се насочват към София руснаците правят зимен преход през Балкана, подпомагани от Българиь носят на ръце топове по пътеките, където конете не могат да ги предвижват!
За да предварят сърбите в София, защото са наясно, че после ще я искат!

Хубава вечер!
цитирай
11. yoan2015 - Драги ми Мерлине! Майнщайн или М...
23.07.2017 20:24
Драги ми Мерлине! Майнщайн или Майнщейн, не знам как се произнася, е осъден след войната на 18 години затвор. Той не е бил член на националсоц.... партия. След 4 години е освободен, ако ти тука ми отговориш защо е помилван, свалям ти шапка, ще ти подскажа, ОТАН и не се заблуждавай ако обичаш по отношение на моето мнение спрямо Хитлер и военните му.
Както и аз ще се направя на луд за твоето отношение към едни по - големи убийци.
цитирай
12. merlin68 - Не знам дали е бил член на нац. . . п...
23.07.2017 22:46
Не знам дали е бил член на нац... партия, обаче през ноември 1941г. подписва заповед в която се указва, че "всеки войник е длъжен до край да осъзнае необходимостта от суровото, но справедливо възмездие за подчовеците-евреи“, по същество заповед за убийствата на цивилни. Разбира се от НАТО оценяват военния му гении и са склонни да забравят престъпленията му към човечеството (нещо което се отнася далеч не само до него). Освен това за него четох един много интересен материал в който освен на военния му гении се наблягаше и на особеното му усърдие да приписва грешните си решения на други офицери, да ги клевети пред Хитлер и така да пази безупречната си командирска репутация. Даже един от намаскарените от него офицери е убит по заповед на Хитлер без съд.
И не е нужно да се правиш на луд за каквото и да било, дръж се естествено.
цитирай
13. yoan2015 - Драги ми Мерлине! Когато говорим ...
24.07.2017 12:49
Драги ми Мерлине!
Когато говорим (пишем) за добрите немски военокомандващи, имаме предвид, добри като професионалисти, не като самаряни, трудно ми е да допусна, че не си го разбрал, та затова и аз вчера не те разбрах накъде"биеш", чети по внимателно, голена работа сте т'ва магьосниците, колкото до другото, всичко е ясно. От т'ва по естествено здраве.
Моите почитания!
цитирай
14. anonymousbulgaricus - При Аспарух няма битка. Никой оп...
24.07.2017 13:25
При Аспарух няма битка. Никой описващ събитията не говори за битка. Макар и фрагментарни, двата източника на събитията, които имаме, много ясно указват поредността на събитията:

1. Флотът изпреварва пехотата.
2. Наличната армия, пренесена с флота (вероятно по-голямата част конница), блокира българите в тяхното укрепление и настъпва "стоене".
3. Императорът, вместо да чака в блатата да дойдат тракийските легиони, които са в ход, отива да си лекува подаграта, защото е сигурен в изхода на събитията и армията си.
4. Армията се деморализира след изтеглянето му, вероятно настъпват спорове между стратези, всичко това води до начало на процес на оттегляне и дезертиране (може даже някой да се е пробвал да го вдигнат на щитовете - не знаем)
5. Българската конница излиза и удря обърканите войски - едни стоящи, други оттеглящи се - няма битка няма фронт, има добре използван случай;
6. Това превръща оттеглянето в бягство, което българите следват чак до Одесос, като по пътя замитат и настъпващите нови легион, а вероятно край Одесос са спряни от вече по-стройна армия, с която като конници не са искали да влязат в битка.
7. Императорът, който има по-важни дела - Вселенски събор и араби, явно решава, че не му се занимава повече с тази история (вероятно и загубите не са чак такива, каквито ги описваме, но срамът остава), дава федеус на Аспарух - земя на юг от Дунав с ангажимент българите да бранят империята от хазарите и аварите.
8. Аспарух завладява тази територия - размества завладените племен на запад да блокират аварите, а на североизток прави система от валове и основно се бие там.
9. Веднъж ромеите не му плащат и влиза на юг от Стара планина - плащат връща се.
10 Наследнците му стриктно спазват договора, като дори връщат престола на Ринтомент и бият арабите при Константинопол и не само.

Крум и Кутузов не са аналогични - Александър I пък с Крум изобщо. Освен, че са победители де. Стратегията "изтощена земя" се ползва редовно не само от тях.
цитирай
15. leonleonovpom2 - Здравей, Анонимус!
24.07.2017 14:14
благодаря за отзива!
Да, научно ,така може да се опише те оспорвам!

Но загубата си е загуба!!
Все пак, защо отива императорът, като смята битката за лесна? Обикновено придружава армията при важна битка или за да си припише заслугите при победа
Подаграта, доколкото знам е неприятна болест на преяждащите, но?
Армията на ромеите е деморализирана, не само от бягството на императора. Даже би трябвало ,във връзка със заболяването му да прояви разбиране Да кажат, торкият човек, нека отива да се лекува, ще се справим и без него
Следователно не му вярват! Защо, ако има шепа хора насреща им, ще мислят, че бяга
Явно работата е сериозна и затова свързват оттеглянето му с бягство!
И Аспарух!
Като види ,че се оттеглят, Ще каже " Слава богу" и толкова Няма да се нахвърли върху тях!
Явно планът му е успял, чувства се силен и затова го прави!

Крум и Александър Първи не са сиамски близнаци! Александър по стечение на обстоятелствата води коалиция срещу Наполеон, Крум пък е победител над водещия император в Европа тогава, което прави него водещ, по правилата на войната!
Изтощена земя се прилага при безизходица наистина Но тук прозира и здалновидност! Че чрез нея ще спечелят победата, както и става!
Доста от нашите царе , да ги наречем, заслужават това-да са връх във военното дело-Аспарух, Тервел, Омуртаг, Симеон, Калоян, Иван Асен, Ивайло, Светослав Тертер, а и други, но той ми се струва, че най- подхожда на Крум!

Хубав ден!
цитирай
16. anonymousbulgaricus - Не мисля, че точно Константин По...
24.07.2017 14:36
Не мисля, че точно Константин Погонат е страдал от преяждане. Бил е болен. Не мисля, че армията му е била деморализирана също, защото той носи ореол на победител и войниците го обичат. Не знаем какво точно се е случило, защото и двата източника, които го описват са по-късни от събитията имат политически позиции в империята и отношение към тогавашните българи, а също и отношение към династията и вярата на съответните императори.

На база на техния съвсем оскъден и фрагментарен разказ и следвайки други аналогични ситуации, а и самият Константин и поведението му, мисля, че тази реконструкция е горе долу валидната. Другото, имахме един професор дет му викаше "художествена свирня" - дописване или видоизменяне на сюжета от описалите го, а после и патриотични интерпретации.

Което не променя факта, че Аспарух се е справил чудесно и е извлякъл максимума от ситуацията. Още по-малко променя факта, че ИРИ печели много от тази ситуация, защото до Константин Погонат има мир на север, стабилна граница, търговия, блокирани авари, блокирани степни народи, а и съюзник, който при всеки тежък момент се притичва на помощ в центъра.

Остава неясна ситуацията с типа християнство, което изповядва Аспарух и рода му, но няма да се изненадам, ако заедно с федеуса е целунал кръста по правилния начин (България си струва една литургия).

Инак, няма база за сравнение между Крум и Александър, нито темпорално, нито смислово. Военните качества на Кутузов и Крум или по-скоро стратегията може да имат сходства. Крум е много по-близък, ако трябва да търсим сравнение с Наполеон - смел воин, реформатор, интегратор, визионер...

Александър е по-близо до Никифор - все пак, за нас и за света би било по-добре Наполеон да беше победил, но това е една друга тема. Нещата, които носи той със себе си, в Русия се случват съвсем фрагментарно чак при Цар Освободител, а консерватизмът владее Европа половин век. Вкл. за сметка и на нацоналните освобождения вкл. и на Балканите.
цитирай
17. leonleonovpom2 - Радвам се, че темата предизвиква ...
24.07.2017 14:53
Радвам се, че темата предизвиква полемика!
Следователно не е безлична!
цитирай
18. leonleonovpom2 - Погонат е болен от подагра! По...
24.07.2017 16:00
Погонат е болен от подагра!
Подаграта е болест на чревоугодници, в такъв смисъл съм го казал!
Нямаме различия относно свършеното от Крум, от Аспарух също, това са велики наши владетели!
Липсата на детайли, може да бъде запълнена
Ясно е, че паниката в лагера е предизвикана от действията на Аспарух, не от бягството да го наречем от Погонат
Впрочем, биха му влезли в положение вониците, болен е, отива да се лекува Ще се справят без него!
Но явно те не усещат нещата така- войниците на Погонат!
Положението е сериозно!
Казваш, че обичат Погонат! Сигурно и това опростява нещата! Ще му влезат в положение! Значи има нещо друго!
Има страх!
А страхът не е без причина Лъв няма да се уплаши от мишка Може да си поиграе, ако реши
Но да бяга- не!
Повтарям, нямаме принципни различия, дадено събитие може да се тълкува многовариантно, на база гледната точка но същността, в нея, нямаме разлика!
Да, принципно положение е и литературата често тя се нуждае от тълкяване Казано е нещо, но дали защото после е добавено, дали защото е неудобно, няждае се от осмисляне
Ето Бородино-минава в съвремието, след революцията е!
И двете страни твърдят, че са победили!?
Ами дори във ВСВ има спорни победи?
Благодаря ти, Анонимус за включването!

Хубав ден!
цитирай
19. anonymousbulgaricus - Едва ли поводът е страх - лоша дис...
24.07.2017 16:46
Едва ли поводът е страх - лоша дисциплина е след тръгването на императора и лигавщини сред генералите (или стаени амбиции). ПОгонат не бяга, това е абсолютно сигурно, стоящата в блатата армия явно се разпада след като го няма лидера ѝ. В средновековието нещата са доста по-различни и зависещи от такива дребни наглед фактори. Да не говорим, че примерно дори намек, че няма да им бъде платено на войниците или, че нещо друго е проваляло не един или двама успешни полководци или кампании. Дори въпросният Никифор, всички го обвиняват в стиснатост, високо его и лошо отношение към войниците и най-вече генералитета и обясняват и с това падението му.

Аспарух е бил достатъчно умен и харизматичен първо да удържи тази блокада търпеливо, второ да усети какво се случва и трето да се възползва пълноценно от ситуацията, която му се предоставя.

Бородино минава за победа и от двете страни по една много проста причина. В това време се е считало, че на когото остава бойното поле - той е победител - в този смисъл Наполеон е победител и той се държи като такъв. Кутузов, обаче, макар и доста очукан и възрастен вече е генерал от ново поколение и осъзнава ясно, че не държането на бойното поле ще реши ситуацията и прави стратегическо отстъпление, с което хем си спасява ядрото на армията - ако беше продължил да стои щеше да загуби, макар и много кърваво, хем инициативата във войната остава негова. Той, принципно не би водил генерално сражение, но все пак е само генерал, а цар. Това, че отстъпва овреме го прави геният, който е. Независимо, че авторитета си го е извоювал в не една и две вече битки, в които е участвал и водил.

Тъй че, полевата битка я печели Наполеон, сражението обаче.... Така става и след това, войните вече са различни и като мащаб и като въоръжение и като стратегии и това, че печелиш 10 битки изобщо не ти дава сигурност, че ще спечелиш войната. За разлика от времето преди това, където между една и три генерални битки и всичко е приключило.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 10022337
Постинги: 1433
Коментари: 30439
Гласове: 107566
Архив
Календар
«  Октомври, 2024  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031