Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.10.2022 19:08 - За какво ми е златото
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 4956 Коментари: 16 Гласове:
33


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Баба ми и дядо ми имаха лозе в края на града Дадо ми го е обръщал сам с права лопата, но с годините го заболяха краката, измръзнали на Булаир И наемаше работници Гроздето беше за вино ,но имаше и ред Хамбургски мискет. Леля ми припадаше по него, а покрай нея и аз го обикнах Е, чуваха го/ пазеха, на местен диалект, за нас/ това разбрах от разговорите на баба и дядо.

С това лозе е свързана интересна история!В него е имало ,толям, вероятно вековен,  орех! Един ден, баба ми грабнала двете деца и отишла с тях,да прекопае няколко реда от него, набързо! Дядо ми бил по работа в Балкана -Изведнъж причерняло от облаци! Баба ми оставила мотиката и казала на децата да бягаг към града с нея!
Идва страшна буря!
И наистина, едва успели да прекрачат прага на къщата ,страхотна буря се разразила! Късно вечерта пристигнал, целия мокър и дядо ми и разправял ,че поразиите от бурята били големи!
На сутринта рано станал, да види в какво положение е лозето?

Още с приближаването усетил ,че нещо в него не е наред Да не се виждал орехът, като че ли липсвал?
И наистина,,орехът бил килнат настрани с корените нагоре! Слънцето отгряло купчината пръст около него и нещо пробляснало в нея? Приближил се и какво да види - жълтица?  Огледал внимателно и открил още три! Вниманието му се насочило към разкритата дупка В нея ясно се виждало мястото на вече извадено гърне, чиито чирепи се търкаляли на дъното на тази дупка!

Постепенно работата  му станала ясна Някои е минал преди него, видял е изтръгнатия орех. Полюбопитствал е и е влязъл да види, какво е станало? Така е открил гърнето Взел е златото Но е знаел за поверието, че злато открито в чужд имот носи проклятието на стопанина, ако не оставиш малко от него, ,да го обезсили! И  е хвърлил четирите жълтици в пръстта!

Дядо ми се върнал в къщи и развълнувано разказвал ,какво е видял!
Баба ми взела да се вайка, ако е знаела, щяла е да остане там!
Изведнъж дядо ми станал много сериозен! Казал, че е направила възможно най- доброто! Ако бяха останали ,щели са да се скрият под ореха  И той да ги смаже при падането си! Щастлив е ,че са живи и здрави!;

За какво му е златото, при положение ,че беше загубил тях? Те са повече от златото ,колкото и да е било  то!

В последното си лято ,баба ми привика майка ми, явно е предчувствала!  Подаде и едно малко  вързопче в ръка. Каза ,че в него има две жълтици, Да ги пази за снахата, за пръстен! Говореше тихо, но аз бях наострил уши. -Да ги пази за снахата? Това не го разбрах?
После ,насаме с майка ми  я попитах, какво означава снаха? Тя се стресна, на свой ред попита,  каква снаха?
Но бързо се усети,, че все пак съм чул!  -Като пораснеш, ще разбереш- това бяха думите й!!
Да, майка ми изпълни тази заръка от баба ми!

Историята има и продължение! В града, въпреки че има разни етноси, в него всички се познават !Голямата криза е, гърне злато няма как да се скрие незабелязано от този, който го притежава! Дядо ми следи раздвижване у някой ,в закупуване на имоти, в строеж на къща! Но минават  четири , пет години , нищо впечатляващо не се случва в тази насока!
И изведнъж, един човек, който е бил беден, купува имоти, започва да строи къща, после втора!
Да, за баба ми и дядо ми станало ясно ,че той е прибрал златото!
Но толкова! 
И думичка не казали!





Гласувай:
33



1. panazea - Добре , че са останали живи ! С този паднал орех си е опасно ! Прав е дядо ти !
08.10.2022 19:51
По принцип знам , че златото не носи щастие.
На времето прадядо Атанас от Батак , дето е останал жив , е бил гол като пушка.
Преместил се да живее в Пазарджик . Разчитал само на двете си ръце. Превозвал дървен материал по Марица , която е била плавателна тогава , до Одрин. Кръстили го Тахтаджиев , заради трупите - тахта. Този човек е бил много деен , замогнал се и му дали Хубавицата Катарина за жена. От една пентолира на Атанас и Катарина на нас ни направиха пръстени за сватбата. Хората са пазели бели пари за черни дни. Другите пентолири ги пропил сина на стопаните. Затова казвам , че златото не носи щастие. Винаги ще се намери някой хаймана , да пропилее с лека ръка събираното от предишните поколения.
Татко казваше :
Парите развалят човека ! И беше много прав.
цитирай
2. panazea - Дядо ти и баба ти са били благородни хора.
08.10.2022 20:26
Онзи да беше оставил поне половината.
Както и да е , вашето щастие не е в златото , а в нещо много по-съществено.
цитирай
3. leonleonovpom2 - Здравей, Тони!
08.10.2022 21:37
1. panazea - Добре , че са останали живи ! С този паднал орех си е опасно ! Прав е дядо ти !
19:51
По принцип знам , че златото не носи щастие.
На времето прадядо Атанас от Батак , дето е останал жив , е бил гол като пушка.
Преместил се да живее в Пазарджик . Разчитал само на двете си ръце. Превозвал дървен материал по Марица , която е била плавателна тогава , до Одрин. Кръстили го Тахтаджиев , заради трупите - тахта. Този човек е бил много деен , замогнал се и му дали Хубавицата Катарина за жена. От една пентолира на Атанас и Катарина на нас ни направиха пръстени за сватбата. Хората са пазели бели пари за черни дни. Другите пентолири ги пропил сина на стопаните. Затова казвам , че златото не носи щастие. Винаги ще се намери някой хаймана , да пропилее с лека ръка събираното от предишните поколения.
Татко казваше :
Парите развалят човека ! И беше много прав.
цитирай

Изтрий

Благодаря за отзива и за хубавите и поучителни допълнения!
Златото е прокълнат метал, още от момента получаването си Казват , че зад всеки добит грам злато стои поне литър пролята кръв за него! Затова трябва да се внимава
Един ден, мой съученик, занимаващ се с иманярство каза, че от мраморен саркофаг извадили седем монети и ми ги описа горе долу Обикновено подминавам с усмивка такива съчинения Но тук явно ставаше дума за тракийски монети Беше събота , уговорихме се за другата събота да ми ги покаже! Междувременно го предупредих за проклятието, но това не промени веселото му настроение На времето, като ученик, беше сложил китка в ръката на Яворов от паметника и цигара в устата му? На следващата събота напразно го чаках, близо час Тръгнах да се разхождам по улицата И срещнах друг съученик, Казах му че търся СИНД. вече час , а той не идва ?Може би е забравил? Физиономията му се промени! Каза ми ,че май не зная Починал е в сряда от инсулт Лекарят, също съученик, напразно се мъчил да го съживи! Направо подскочих! Как, той беше само на 35 години! Кольо повдигна рамене, така му е било писано!
Оттогава вярвам в проклятието на златото!

Хубава вечер, Тони!
цитирай
4. leonleonovpom2 - Здравей отново, Тони!
08.10.2022 21:48
2. panazea - Дядо ти и баба ти са били благородни хора.
20:26
Онзи да беше оставил поне половината.
Както и да е , вашето щастие не е в златото , а в нещо много по-съществено.
цитирай

Изтрий

Благодаря ,Тони, права си!
В детската градина бях взел нещо чуждо Баба ми го откри и ме подложи на строг разпит Каза ,това да не се случва повече, защото ще ми изсъхнат ръцете!
Приех го буквално и никога повече не взех чуждо!

Лека нощ!
цитирай
5. tota - За какво ми е златото?
09.10.2022 00:56
Въпрос, на който мъдрият ти дядо е дал отговора. Златото са любимите хора и хармоничният живот с тях. Знаел е цената на такова злато. То винаги носи нещастие. Прадядото на моя съученичка забогатял като отнел злато от човек, дошъл с карта да го открие. Не само отнел златото, но и живота му. Правнучката му моята съученичка, загуби всичко, което имаше от това наследство, включително и наследената къща и тази, която построи. Та, златото, откъдето дошла, там и отишло.
цитирай
6. sorossadistfucking - Беше удоволствие да се потопя в словесната картина и да зърна блясъка на метала, през очите на откривателя...
09.10.2022 05:42
Благодаря, Майсторе/Леоне, на българското слово!
цитирай
7. shtaparov - Здравей приятелю!
09.10.2022 06:07
Тук има и друга възможна версия. Онзи човек може да е оставил и повече жълтици (една шепа да кажем),но втори да е минал след него и да ги е взел,като е оставил само четири. Както и да е станало обаче,дядо ти е бил прав: по-добре живи близките му у дома че ако бурята ги беше убила,оня минувач пак щеше да вземе златото- надали да го оставеше в армаган.
цитирай
8. leonleonovpom2 - Здравей, Ати!
09.10.2022 09:32
5. tota - За какво ми е златото?
00:56
Въпрос, на който мъдрият ти дядо е дал отговора. Златото са любимите хора и хармоничният живот с тях. Знаел е цената на такова злато. То винаги носи нещастие. Прадядото на моя съученичка забогатял като отнел злато от човек, дошъл с карта да го открие. Не само отнел златото, но и живота му. Правнучката му моята съученичка, загуби всичко, което имаше от това наследство, включително и наследената къща и тази, която построи. Та, златото, откъдето дошла, там и отишло.
цитирай

Изтрий

Поучителна история за силата, отмъстителната, на златото си разказала,, Ати! А дядо ми е прибрал оставеното, простил е с жеста си за стореното и го е дал на баба ми за съхранение-За внуците, за сватбата им!
Аз чух, от баба ми, когато даде на майка ми нейния дял- за пръстен на снахата?!В тези гладни години, децата им са били малки, пазили са ги за някой ,още нероден, когато тях няма да ги има, да го зарадват!!? Дядо ми ,все пак доживя, да види снахата на майка ми! Това искаше за последно от живота ! Да доживее , да види булката ми! И малко след това кротко си отиде в съня си!

Хубав ден, Ати!
цитирай
9. leonleonovpom2 - Здравей, далечни приятелю!
09.10.2022 09:47
6. sorossadistfucking - Беше удоволствие да се потопя в словесната картина и да зърна блясъка на метала, през очите на откривателя...
05:42
Благодаря, Майсторе/Леоне, на българското слово!
цитирай

Изтрий

Задължаваш ме с това определение!
Дядо ми, като се върнал от плен, разправял ,че англичаните му плащали за работата в злато И баща му решил, че не му са нужни пари !Приписалцелия имот на брат му
Младоженец, оставил го сам да се оправя И истината лъснала Колкото пари имал ,стигнали да купи едно тепе, така наричаше мястото
Оттам нататък, всичко сам Майка ми е разправяла, че той копаел , а те децата и баба ми ,в кошници изхвърляли пръстта Сам построил къщата!
Но с баща си прекъснал отношенията Един ден го викат по тревога Баща му иска да го види!
Отива при него, а той с плач му казва ,че умира и го моли за прошка! За това ,което му е сторил Мислел е ,че има пари, а се е оказало че няма! И не му е помогнал с нищо!
Дядо ми го прегърнал и казал ,че всичко е забравено, прощава му И той има вина, че се е хвалил
Вечерта баща му умира, спокоен ,че грехът му е простен!

Хубав ден!
цитирай
10. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю!
09.10.2022 09:52
7. shtaparov - Здравей приятелю!
06:07
Тук има и друга възможна версия. Онзи човек може да е оставил и повече жълтици (една шепа да кажем),но втори да е минал след него и да ги е взел,като е оставил само четири. Както и да е станало обаче,дядо ти е бил прав: по-добре живи близките му у дома че ако бурята ги беше убила,оня минувач пак щеше да вземе златото- надали да го оставеше в армаган.
цитирай

Изтрий

Прав си, всякакви версии други са възможни! Но той, дядо ми, е знаел цената на златото! В живота се е оправил сам, с много труд! И този труд му е доставил радостта в живота, а не златото!
Хвалбата ,че го е донесъл, дори и с труд спечелено, му е изиграла лоша шега Но го е научила, да не ламти за злато!

Хубав ден!
цитирай
11. kvg55 - leonleonovpom2,
09.10.2022 10:05
"чуваха го / пазеха" се употребява и в наше село.
И на нашата улица, човек от съседното село, дошъл, изкопал на определено място гърне с жълтици и така.
Още по социалистическо се разправяше, как дошли турци от Турция, изкопали гърне със злато в корените на вековен дъб край съседно село и побегнали обратно. Но на границата ги хванали.
Като отивахме пеша през гората към селото на майка ми, брат ми намери на пътя, явно изпусната от иманяри, сребърна монета с неправилна кръгла форма, на която имаше римската вълчица. Оттогава се запали по историята.
Аз лично не мога да търпя по себе си злато и каквито и да било метали – пръстени, синджири, ланци и прочие. Брачната хабка я носих само на сватбата.
Виждал съм златно зърно, колкото царевично такова. Показа ми го като дете един златотърсач, каквито се скитаха по реката през шейсетте години.
цитирай
12. mt46 - Поздрав, Иване!
09.10.2022 11:24
Би могъл да издадеш книга със спомени...
цитирай
13. leonleonovpom2 - Здравей, Марине!
09.10.2022 14:28
12. mt46 - Поздрав, Иване!
11:24
Би могъл да издадеш книга със спомени...
цитирай

Изтрий

Благодаря за признанието!
Съжалявам, че не можах да опиша спомените на майка ми Все отлагах, да ги изслушам, поради липса на време
Е, частично, най-важното съм описал, приживе и за 40- тия й ден!
Частично изпълних и заръката й, да събера всичко издадено в един том
Доста умувах, на разнородни теми е Все пак, няма как да се обединят!? Ще изглежда като панталон с кръпки!?
Намерих , все пак нещо, което отговаря на това изискване и да е оригинално при това! Монетите на Анхиало!
Така, шест месеца след като си отиде се появи" Загадки на Анхиалското монетосечене", базирана на 12 статии в печата и публикации в научно списание!

Хубав ден!
цитирай
14. leonleonovpom2 - Здравей, Краси!
09.10.2022 15:14
11. kvg55 - leonleonovpom2,
10:05
"чуваха го / пазеха" се употребява и в наше село.
И на нашата улица, човек от съседното село, дошъл, изкопал на определено място гърне с жълтици и така.
Още по социалистическо се разправяше, как дошли турци от Турция, изкопали гърне със злато в корените на вековен дъб край съседно село и побегнали обратно. Но на границата ги хванали.
Като отивахме пеша през гората към селото на майка ми, брат ми намери на пътя, явно изпусната от иманяри, сребърна монета с неправилна кръгла форма, на която имаше римската вълчица. Оттогава се запали по историята.
Аз лично не мога да търпя по себе си злато и каквито и да било метали – пръстени, синджири, ланци и прочие. Брачната хабка я носих само на сватбата.
Виждал съм златно зърно, колкото царевично такова. Показа ми го като дете един златотърсач, каквито се скитаха по реката през шейсетте години.
цитирай

Изтрий

Да, вашето село е в същия окръг, както и градът на баба и дядо Аз ходех често до Съединение в командировка, във връзка с бутилките, които произвеждаха там, но не можах да" прескоча "до Панагюрище Трябваше да се предвижа в противоположна посока и тя ми беше приоритет! А там и нощувах!

Брат ти вероятно е намерил републикански денар? Златно зърно с такъв обем, вероятно ще тежи повече от грам Самородното злато, обикновено в него има и сребро е с над 20 карата чистота!
Един приятел ми даде да преведа статия от френски за работа с багети!
Така разбрах ,че мога да откривам вода Изкопах на тази база кладенец и изумих съседите с това ,че не прекъсва никога Открих закопан и забравен канал в сградата ,документацията беше изчезнала И нещо повече Майка ми скри златна монета в стаята Аз я намерих!
Веднъж, в почивката, на мястото се разшетах и открих две евентуални места със златна монета маркирах ги набързо ,но дойдоха навлеци и скрих всичко
Когато няма никой , отново да ги намеря и извадя!
Но, промениха границите и този участък остана в другото място, като веднага го заградиха! Махнах с ръка, не ми е било писано и зарязах търсенето! Нищо не казах и на съседа Едва ли щеше да го открие ,беше на дълбочина около половин метър!

Хубав ден
цитирай
15. donchevav - По принцип не обичам иманярски и...
09.10.2022 22:24
По принцип не обичам иманярски истории, но тази много ми хареса. Може би защото е определено антииманярска. Пък и е разказана така свежо, така професионално, че мога само да те поздравя и да ти благодаря. Поздрави, Лео!
цитирай
16. leonleonovpom2 - Здравей, Венета!
09.10.2022 22:56
donchevav написа:
По принцип не обичам иманярски истории, но тази много ми хареса. Може би защото е определено антииманярска. Пък и е разказана така свежо, така професионално, че мога само да те поздравя и да ти благодаря. Поздрави, Лео!


Благодаря ти сърдечно за отзива! Постингът е посветен на най-скъпи за мен хора, на които дължа това ,да съм човек и в него съм вложил всичко от себе си!

Благодаря ти, още веднъж!

Всичко най- добро, Венета!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 9346125
Постинги: 1358
Коментари: 29764
Гласове: 103272
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930